וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה עצרה מספר בני אדם בחשד להצתת המסגד בגליל

קובי דוד וניר יהב

3.10.2011 / 10:00

הצתת המסגד בכפר טובא זנגריה גררה תגובות נזעמות מתושבי המקום שיצאו להפגין במחאה על המעשה. כ-400 מפגינים יידו אבנים לעבר השוטרים והבעירו צמיגים. במקום שורר כעת שקט

צילום מסך

(צילום: ג'יליס, עריכה: גדי וינסטוק)

מפקד המחוז הצפוני במשטרה ניצב רוני עטיה הודיע הבוקר (שני) כי נעצרו מספר בני אדם בחשד למעורבות בהצתת המסגד הבוקר בכפר טובא זנגריה שבגליל. על המסגד נכתבה הכתובת "תג פלמר נקמה" ובמשטרה חושדים כי מדובר בפעולת נקמה על הפיגוע במהלכו נהרגו תושב קריית ארבע אשר פלמר ובנו יהונתן בן השנה.

עוד על פעולות "תג מחיר"
הדיווח הראשוני על הצתת המסגד
תג מחיר בגדה: הושחתו 45 עצי זית של פלסטינים
"תג מחיר" נגד בכירה בשלום עכשיו: "הסוף קרב!"
שוב "תג מחיר": מאהל הוצת וכתובות נאצה רוססו בגדה

הפגנה של תושבי טובא זנגריה בכניסה לכפר במחאה על הצתת מסגד. ג'יליס
הרוחות במקום רגועות בשלב זה. מפגינים בגליל, הבוקר/ג'יליס

הצתת המסגד הכעיסה את תושבי הכפר ו-400 מתוכם יצאו להפגין נגד המעשה. כוחות משטרה ויס"מ התעמתו עם המפגינים שפתחו בצעדה לכיוון צומת ראש פינה במטרה לחסום אותה. מהמשטרה נמסר כי חלק מתושבי הכפר יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה, והבעירו צמיגים. השוטרים השתמשו בגז מדמיע וברימוני הלם לפיזור ההפגנה וכוחות נוספים הוזעקו למקום, אולם כעת שורר שקט יחסי באזור.

הייב אחמד, תושב הכפר בן 62, שנכח בהפגנה סיפר לוואלה! חדשות, כי "זו פעם ראשונה שקורה לנו מאורע כזה קשה. מדובר ביום שחור שייזכר לעוד שנים רבות. מי שעשה את זה אין לו מצפון. לא מדובר בבית פרטי, אלא במקום קדוש עם ספרי קודש. אנחנו לעולם לא פגענו בכבוד של דת אחרת ולכן לא מבינים למה עשו לנו את זה". אחמד הוסיף כי לדעתו מדובר בקיצוני שאחראי למעשה.

המואזין של המסגד, עותמאן אבו טלאל, סיפר הבוקר כי המסגד הוצת לפני תפילת הבוקר, ב-2 וחצי בלילה. "מישהו נכנס למסגד, הצית אותו לגמרי וכתב ססמאות בעברית. השכנים של המסגד הריחו בלילה ריח עשן חזק מאוד, הם הסתכלו מהחלון וראו שהמסגד עולה באש. כשהגיעו לכבות את האש הם גילו שהכול כבר נשרף כליל. הם מיד התקשרו אליי, העירו אותי, הגעתי במהרה וגיליתי שהכול שרוף. לא נשאר כלום".

הצתת מסגד בכפר טובא זנגריה, אוקטובר 2011. ג'יליס
"אם יש עימותים בין פלסטינים לישראלים, אנחנו צריכים לשלם את המחיר?". הכתובת שרוססה על קיר המסגד, הבוקר/ג'יליס

לדברי אבו טלאל, תושבי טובא זנגריה זועמים לא רק על מי שהצית את המסגד, אלא גם על השוטרים שמנעו מהם לצאת ולמחות: "המשטרה הגיעה, פתחה בחקירה והלכה מכאן. אנשי היישוב רצו לצאת להפגנה שקטה אך המשטרה לא אפשרה להם כי היא חששה שהם ישליכו אבנים ויחסמו כבישים. בסך הכול רצינו להראות לעולם מה שקרה כאן בלילה. המשטרה הגיבה ביד חזקה מאוד, ירו עלינו גז מדמיע, ניסו למחוק את הכתובות בעברית מהמסגד. זה פשוט לא הגיוני".

אבו טלאל הוסיף כי הוא אינו יודע מה יעלה בגורל המסגד: "כרגע אני עצוב מאוד. אני לא יודע מה נעשה מחר ומחרתיים. התושבים כועסים מאד על המציתים ועל המשטרה. הרי ברור מי הצית את המסגד כי נכתבו עליו ססמאות כמו 'תג מחיר'. אם יש בעיות ברצועת עזה, אז אנחנו בטובא זנגריה אחראים על זה? אם יש עימותים בין פלסטינים לישראלים, אנחנו צריכים לשלם את המחיר?".

אחד החששות בכפר הוא לא רק מפני פעולות תג מחיר של פעילי ימין, אלא גם מפעולות נקם בתוך הכפר. מ', אב שכול שבן אחר שלו משרת בכוחות הביטחון מביע חשש כי גורמים בטובא-זנגריה ינסו לפעול כנגדו. "אני מאוד פוחד שמחר ייפגעו בבן שלי כפעולת נקם", סיפר. "אנשים יגידו שהנה, שורפים לנו את המסגד ואתם ממשיכים לשרת במערכת הביטחון. החשש שלי הוא מנקמה פה בכפר ואני ממש מרגיש שיש סכנה לחיי הילדים שלי. אני איבדתי בן בצבא ועכשיו כשאנשים רואים שמציתים בית תפילה הם עלולים לפעול כנגד האנשים שמשרתים במשטרה או בצבא. זה מסוכן מאוד".

בהכנת הכתבה השתתף יהושע בריינר.

לפניות לכתב: davidkobi@walla.com

(עדכון ראשון: 09:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully