וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב שרלו על הדחת הצוערים: "לא להפוך הצבא לחצרות"

הרב יובל שרלו פרסם מאמר באתר הישיבה שבראשה הוא עומד, בו הגן על זכותם של אמונתם של החיילים שסירבו להאזין לשירת נשים אך הבהיר כי הרב הצבאי הראשי הוא הסמכות התורנית

ברקע הסערה שהתחוללה אחרי הדחתם של ארבעה צוערים מבית הספר לקצינים, שסירבו להשתתף בטקס בו שרו חיילות, פוסק בכיר בציונות הדתית כי הצבא צדק בהחלטתו – למרות זכותם המלאה של החיילים לעמוד על דעתם ועל אמונתם.

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, פרסם היום (רביעי) פסק הלכה, בו הוא מצדיק את ההחלטה להדיח מבה"ד 1 את הצוערים שנטשו בצעד הפגנתי את הטקס. לדבריו, החיילים אמנם מחויבים לשמור על מצוותיהם כפי שחונכו, אך אסור להפוך את חצרות הבסיסים לחצרות רבנים.

פרשת הצוערים - כותרות אחרונות בוואלה!
כך הכל התחיל: הצוערים שנטשו טקס בבה"ד 1
צוערים עזבו בזעם טקס לזכר רה"מ יצחק רבין
אכ"א: גיוס חרדים משפיע לרעה על החיילות
דעה: לא מתאים להם? שישתלבו כראוי

משה בוגי יעלון מבקר בגוליס. דובר צה"ל
גם הרמטכ"ל גנץ, כמו קודמיו יעלון, חלוץ ואשכנזי, לא קבע ענישה ברורה בנושא/דובר צה"ל

הרב שרלו פרסם מאמר באתר הישיבה שבראשה הוא עומד, וכתב כי "הסערה המתחוללת סביב יציאת חיילים מטקסים בהם שרה חיילת, מהווה הזדמנות גדולה לבירור דרכה של תורה". לדבריו, למרות שלא בירר לחלוטין את פרטי התקרית האחרונה (הדומה לתקריות שונות בעבר), הוא מתרשם כי "מדובר גם בכשל פיקודי של הצבא, שלא התמודד כראוי עם האתגר", וכי צה"ל עלול "להפסיד קצינים ולעורר מתחים כבדים לחינם".

"מחד גיסא, אין כל ספק כי השרות הצבאי חייב לאפשר לחייל לשמור את המצוות ואת אמונתו. לו זה לא היה כך - לא היינו משרתים בצבא!", כותב הרב שרלו. עם זאת, הוא מסייג, וכותב כי "אולם מכאן ועד קביעה כי כל פסיקה של רבו של החייל מחייבת את הצבא - הדבר אינו נכון מבחינה הלכתית, והדבר אינו נכון מבחינה מעשית (...) על הצבא מוטלת מחויבות מלאה, גם על פי פקודותיו, לאפשר קיום מצוות מלא בצבא, ומאידך גיסא מוטל על הצבא להיזהר גם שלא להפוך את עצמו לחצרות חצרות".

"לא להרוס את רקמת החיים בצבא"

עם זאת, למרות שהרב שרלו מבהיר כי הוא מודע לכך שפסקי הלכה כיום "מצוטטים בצורה שערורייתית וללא בקשת אמת", וכי אינו מעוניין שדבריו "יהפכו לכותרת או לכלי שרת" בידי מי שמחפש כותרות, הוא קובע קביעה ברורה: "הרב הצבאי חייב להיות הפוסק של הצבא".

לדבריו, על הרב הראשי, תא"ל רפי פרץ, "לפסוק לאור העיקרון של קווי הבסיס של פסיקה קהילתית - ובאופן אישי חיילים יכולים להחמיר על עצמם, אולם לא בדברים שהם פוגעים בקהילה, מנוגדים לה, והורסים את רקמת החיים בצבא". בדבריו לחיילים שלמדו לצדו, הרב שרלו מסכם כי "עליכם להיאבק על זכותכם ועל חובתכם שלא להיות נוכחים בערבי תרבות והווי המבוססים על שירת נשים - ובמקביל, כאשר מדובר בטקס צבאי של היחידה כולה - אין דבר נכון יותר מבחינה הלכתית להיות שם, עם כולם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"השילוב הראוי" - תחום אפור

לפי מרבית ההערכות, צה"ל לא צפוי לקבוע תקנות חדשות שיאפשרו לפטור חיילים דתיים מהשתתפות באירועים מסוג זה, מחשש לעודד סרבנות מצפונית בעת לחימה, או בעת פינוי התנחלויות. למרות הסערה הציבורית בימים האחרונים, הרב הראשי, תא"ל רפי פרץ, טרם פרסם החלטה חדשה שתקבע תקנות ברורות בנושא - וגם הרמטכ"ל, בני גנץ, סירב להתייחס באופן חד משמעי לעניין, באופן שיבהיר לחלוטין את עמדת הצבא, בדומה לקודמיו בתפקיד, גבי אשכנזי, דן חלוץ ומשה יעלון.

בצה"ל יש גורמים שמודאגים ממקרי ה"סרבנות העדינה" המתרבים בתקופה האחרונה, וקוראים לקצינים הבכירים לקבוע פקודות ברורות – ולא להותיר את השיקולים למפקדים בדרגים הנמוכים, שחוסים תחת ערכי "השילוב הראוי", שמאפשרת תחום אפור נרחב שבו לא ברורים גבולות הענישה מול זכותו של החייל לקיים את מצוותיו.

שטרן: "שהדתיים יתגברו"

בתוך כך, גם אלוף (במיל') אלעזר שטרן, ראש אכ"א ומפקד בה"ד 1 בעבר, התייחס לוויכוח שהתעורר בעקבות הדחת הצוערים. בראיון למגזין "מוצ"ש" מותח שטרן, חובש כיפה בעצמו, ביקורת על ציבור הכיפות הסרוגות. "טוב יעשו הרבנים אם יאמרו שעל שירת נשים לא מסרבים פקודה", אמר שטרן בראיון, "אם הדתיים צריכים להתגבר על משהו – שיתגברו, שלא יסחבו את כולם למקומות שבהם בגלל הציבור הדתי לא יהיו בנות בלהקות צבאיות. בסופו של דבר מה שיקרה זה לא רק שנאה כלפי הדתיים אלא שנאה כלפי היהדות, ואנחנו רוצים שגם מי שאומר שאין אלוהים יהיה יהודי גאה".

לדברי שטרן, העיסוק המוגבר בצניעות מגיע לכדי אבסורד, "יכול להיות שלפי אותם מחמירים זה פחות צנוע מאשר זמרת ששרה ממרחק של 50 מטר. אני לא מבין לאן רוצים ללכת", תהה והוסיף כי לדעתו ההחמרה בנושאי צניעות פוגעת בציונות הדתית עצמה. "אני מקבל תגובות מהורים שאומרים שהם לא רוצים להיות חלק מיהדות כזאת. אי אפשר ללכת למסיבת סידור בכיתה ב' ואי אפשר לשמוע חווה אלברשטיין בשביעית. ריבונו של עולם, לאיפה אנחנו הולכים?", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully