וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריה שלו: שאלת האחריות למחדל תהדהד גם אחרי מותו

ראש חטיבת המחקר באמ"ן במלחמה, תא"ל אריה שלו, הלך לעולמו. קרוביו סיפרו שעד יום מותו כרסמו בלבו מסקנות ועדת אגרנט, שקבעה כי דרש "שקט תעשייתי" מפקודיו ולא ידע לנבא את המלחמה

תת אלוף (מיל') אריה שלו, לשעבר דובר צה"ל וראש חטיבת המחקר במלחמת יום הכיפורים, נפטר השבוע בגיל 85 והובא למנוחות בקריית שאול.

שלו החל את שירותו בצה"ל בחטיבת גולני, והתקדם בסולם התפקידים בפיקוד הצפון עד לתפקיד קמ"ן הפיקוד. בין היתר, השתתף בוועדת שביתת הנשק, מוסד בעל חשיבות רבה בתחום המדיני-ביטחוני באותם ימים, שעסק בסוגיות כמו השטחים המפורזים והדייג בכנרת.

שלו כיהן מאוחר יותר בתפקידי דובר צה"ל והאחראי על ביטחון השדה באמ"ן, והתקדם לתפקיד ראש חטיבת המחקר, שכונה אז עוזר ראש אמ"ן למחקר - התפקיד השני בחשיבותו באגף. מחלקת המחקר גדלה מאוד בתקופתו, עד הזעזוע שעברה המערכת הצבאית במלחמת יום הכיפורים. שלו אמנם לא היה אבי הקונספציה של 'המלחמה בסבירות נמוכה', אך כראש מחלקה, שעמד בין יונה בנדמן, ראש הענף שהיה אחראי על מצרים, ובין ראש אמ"ן דאז, אלוף אלי זעירא, שלו נפגע גם הוא ממסקנות ועדת אגרנט. ממצאיה העלו כי הוא נכנע לדומיננטיות של זעירא ובנדמן, ולא ידע לערער על הקונספציה. הפרוטוקולים העידו כי שלו נזף בקמ"ן פיקוד הצפון שבוע בלבד לפני פרוץ המלחמה, וגער בו על כך ש"עורר פאניקה מחשש למלחמה שעומדת בפתח", ועל כך שהרתיע כי צה"ל לא עושה די כדי להיערך אליה וביקש שקט תעשייתי.

חברי ועדת אגרנט הטילו גם עליו אחריות למלחמה, כפי שעשו לעוד 70 בעלי תפקידים בצה"ל, אך הוא לא הודח, בניגוד לרבים אחרים, ובהם זעירא. שלו עבר מתפקידו ומונה לתפקיד מושל יהודה ושומרון, תפקיד שלימים נקרא מתאם הפעולות בשטחים. לאחר 33 שנות שירות בצה"ל פרש שלו לאזרחות בדרגת תא"ל והחל לעסוק במחקר כישלון ההתרעה של מלחמת יום הכיפורים ובנושאים שונים במכון למחקר ביטחון לאומי.

בוגרי מלחמת יום הכיפורים מעידים כי בניגוד לזעירא ולקצינים נוספים, שלו סירב להתנער מאחריותו למלחמה, אלא תמיד בדק עצמו במחקר מעמיק לאורך השנים. היו לו שני סגנים במהלך המלחמה, ובקלות יכול היה לגלגל אליהם את האחריות כפי שעשו מסביבו בכירים בצה"ל, אך הוא בחר לקחת אחריות על תפקודו במלחמה, אומרים מקורביו.

פקודיו מספרים כי תוצאות המלחמה והאירועים שהתחוללו במסדרונות אמ"ן באותם ימים ליוו אותו עד יום מותו וכרסמו בלבו. אותם פקודים שהתקדמו בסולם הדרגות בצה"ל, מתעקשים היום להדגיש כי אילולא המלחמה ההיא, שפצעיה טרם הגלידו, היה מתמנה שלו לראש אמ"ן.

שלו כתב ברבות הימים שמונה ספרים, שהבולט ביניהם היה 'כישלון והצלחה בהתרעה: הערכת המודיעין ערב מלחמת יום הכיפורים'. הספר ראה אור בשנת 2007, ואף זכה בפרס יצחק שדה. הוא השאיר אחריו במותו אישה ושני בנים.

עוד בנושא:
מסמך מ-73': עיתונאים התנצלו על דיווחי המלחמה
יצחק מרדכי: "נעשה עוול לדדו, הוא הגיבור"
מובארק: הצלחת מצרים ב-73' - הרגע המאושר בחיי
התמונות מאחורי מלחמת יום כיפור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully