וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשת הטייס הרומני שנהרג באסון היסעור: "חלק ממשפחת השכול"

סטפן קלאודיו דרגנאה, טייס בחיל האוויר הרומני, נהרג יחד עם 6 אנשי צוות אוויר ישראלי בהתרסקות מסוק היסעור ברומניה ביולי 2010. אלמנתו: "חשה מחוברת למשפחות הישראלים שנהרגו"

התרסקות מסוק היסעור ברומניה במהלך טיסת אימונים ביולי 2010 הוסיפה שמות של שישה נספים, אנשי צוות אוויר מבסיס תל נוף, לרשימה ההולכת ומתארכת של חללי מערכות ישראל. פרט לשש המשפחות האבלות, הוכנסה בעקבות האירוע משפחה נוספת – חורגת – אל מעגל השכול הישראלי: משפחתו של קפטן סטפן קלאודיו דרגנאה, טייס מחיל האוויר הרומני שהיה על המטוס כמשקיף מטעם המדינה המארחת ונהרג אף הוא בהתרסקות. "אם עד לפני התאונה הטרגית היינו בקשרים הדוקים עם צה"ל, אין ספק שמעתה מדובר כבר בקשר של דם", אומרים בחיל האוויר הרומני. הקשר הבלתי שגרתי שנרקם אי שם בצלע ההר בקרפטים נמשך עד היום: לפני כחודשיים הוטבל בנו של דרגנאה, שנולד לאחר התרסקות המטוס, בכנסייה הצבאית בבוקרשט. באירוע המרגש נכח גם הנספח הצבאי של צה"ל ברומניה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קפטן סטפן קלאודיו דרגנאה ליד מסוק יסעור ישראלי, ימים ספורים לפי התאונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קפטן דרגנאה (31), שקודם בדרגה לאחר מותו, היה טייס מסוקי פומה בחיל האוויר הרומני והתגורר בעיירה פויאנמאר, שמרוחקת כ-300 ק"מ מבוקרשט. הוא למד בתיכון צבאי וב-2002 סיים את לימודיו באקדמיה הצבאית של רומניה והצטרף לחיל האוויר הרומני. כשלושה חודשים לפני מותו, הוא עבר לתפקיד במטה החיל בבירה. כשצוות לשמש כמשקיף בתרגיל "שמים כחולים" ולטוס עם חיל האוויר הישראלי בשמי רומניה, הוא היה מרוצה מאוד. "הוא היה בתחילת הקריירה שלו ומאוד רצה להתקדם", מספר מפקדו, הקולונל קונסטנטין פיליפ. "הוא היה אדם שידעת שאתה יכול לסמוך עליו ללא עוררין - טייס מעולה שאהבתו לטיסה הייתה רבה. לכן הוא שמח מאוד כשקיבל משימה לטוס עם טייסים ישראלים. הוא התלהב מהטיסה עם מסוקים שונים מאלה שהכיר, ובדיווחיו ציין לטובה את המקצועיות של הצוות הישראלי. היות שהייתה זו משימה חשובה מבחינתנו, בחרנו לצוות לישראלים רק את האנשים הטובים ביותר שלנו". הקולונל מספר כי נרקם קשר הדוק בין צוות היסעור לבין דרגנאה, והוא אף רכש עבורם מזכרות מרומניה. בין המזכרות היה גם דגם של הארמון בראן – ארמונו של הרוזן דרקולה, שממוקם באופן אירוני באזור בו התרסק מסוק היסעור. "הוא תכנן לתת להם את המזכרות לאחר טיסתם האחרונה, ולצערנו הוא לא הספיק לעשות זאת", אומר הקולונל.

ב-26 ביולי 2010 המריא זוג מסוקי יסעור לטיסת אימונים נוספת בשמי רומניה. ככל הנראה, טעות אנוש שנגרמה כתוצאה מתנאי ערפל קשים הביאה לכך שאחד היסעורים, ועליו ששת אנשי הצוות הישראלים וקפטן דרגנאה, התנגש בצלע הר בקרפטים. לצוותים לא היה סיכוי לשרוד, אולם הגובה הרב והטופוגרפיה באזור הקשו מאוד על הצוותים למצוא את שרידי הגופות. לאחר מספר ימים, הובאו כל השבעה למנוחות, בישראל וברומניה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הרמינה דרגנאה, אלמנת הטייס הרומני שנהרג בתאונת היסעור ב-2010 עם בנה סטפן ראול. באדיבות המשפחה
האלמנה הרמינה ובנה סטפן ראול/באדיבות המשפחה

דרגנאה הותיר אחריו אישה בחודש החמישי להריונה. "שוחחתי איתו זמן קצר לפני שיצא לטיסה", משחזרת בשיחה עם וואלה! חדשות אלמנתו הרמינה, בעוד הדמעות חונקות את גרונה. "הוא רצה לברר לשלומי, מכיוון שלא חשתי טוב באותו הבוקר. מילותיו האחרונות היו שבעוד שלושה ימים, כשהתרגיל יסתיים, הוא ישוב הביתה. על המשימה עצמה הוא לא דיבר הרבה. הוא רק סיפר שהישראלים מקצועיים מאוד ושהוא מרוצה מהטיסות, למעט מספר כשלים טכניים שהתגלו". להרמינה נודע על התרסקות המטוס מדיווח של הטלוויזיה הרומנית, והיא התקשתה מאוד לקבל את הידיעה המרה. "הוא היה אדם מיוחד מאוד, חביב על כולם ומעולם לא כעס. הוא אהב מאוד ילדים וכתב במספר הזדמנויות שלהיות נשוי זו ברכה עבורו ושהוא אינו רואה את חייו ללא ילדים", היא אומרת. דרגנאה לא זכה לראות את בנו סטפן ראול, שנקרא על שמו, נולד ומוטבל. סנדקו של הרך הנולד הוא ראש מערך המודיעין בצבא רומניה, ובטקס שנערך בחודש מרץ נכחו בכירי מערכת הביטחון הרומנית, לרבות שר ההגנה. "הילד דומה מאוד לאביו, וזה בהחלט עוזר לדעת שיש לסטפן דור המשך", מספרת הרעיה. דרגנאה כבר ניצל פעם אחת ממוות. באוגוסט 2009 הוא היה אמור להמריא לטיסת אימונים, אולם בשל חתונת אחיו קיבל חופשה ממפקדיו. עמיתו שהחליף אותו בטיסה נהרג לאחר שהמסוק התרסק במהלך המשימה.

אלמנתו של קפטן דרגנאה לא הוכרה אמנם בישראל כאלמנת צה"ל, אך כמחווה אישית נתן לה משרד הביטחון כמשמורת מענק לצרכי לימודים המיועד לבנה בהגיעו לגיל 18. במקביל, על מנת לסייע לפרנסתה, גויסה הרמינה לצבא הרומני. "הטרגדיה חיברה בקשר עמוק יותר את שני העמים, ומיד לאחר האסון היה חשוב לי לשמור איתה על קשר. עם הזמן הכרנו, ואנו נפגשים לעיתים קרובות", מספר נספח צה"ל ברומניה אל"מ שלומי כהן, שהיה שותף מרכזי בפעולות של מציאת גופות הטייסים והעברתן לישראל. "היא סיפרה לי שהגורל בחר שהיא תרכוש בית בבוקרשט שנבנה על ידי חברה ישראלית, שהמשכנתא שתיקח יהיה על ידי בנק לאומי הישראלי, ושבסוף היא תאבד את בעלה עם הצבא הישראלי. לאחר פנייתנו, הסכים הבנק להקפיא את תשלום המשכנתא על הבית שרכשו בני המשפחה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קפטן דרגנאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם בין הרמינה לבין המשפחות של הטייסים הישראלים שנספו נוצר קשר. בשבוע שעבר העבירה הרמינה מתנות למשפחות דרך אל"מ כהן שביקר בישראל, ובקיץ מתוכנן טקס זיכרון משותף וחנוכת אנדרטה לזכר ההרוגים באתר המשקיף על אזור ההתרסקות ברומניה. באוגוסט האחרון התקיים טקס אזכרה בבית הכנסת המרכזי בבוקרשט לזכרם של הרוגי האסון בנוכחות האלמנה, שנוחמה על ידי הנשיא שמעון פרס ומפקד חיל האוויר עידו נחושתן שהגיעו במיוחד לטקס. פרס חיבק את הרמינה ואמר: "אנו שותפים לאותו רגש. את יקרה לכולנו בדיוק כמו כל רעיה ישראלית שאיבדה את יקירה".

"היא מרגישה חלק ממשפחת השכול הישראלית וחלק מאיתנו", מספר אל"מ כהן. "הגורל שלה נקשר עם מדינת ישראל וצה"ל. אנחנו מאידך עומדים איתה בקשר, עושים הכל על מנת לסייע ונוהגים כלפיה בצורה מכובדת. זה לא היה פשוט בהתחלה לייצר את הקשר הזה, אבל כשהיא הבינה שלצערנו השכול הוא חלק מהחיים בישראל, היא ידעה שאנחנו לא נפקיר אותה. אמרתי לה שתמיד תהיה לה כתובת לקבל סיוע. איננו בורחים מאחריות. הקשר בין המדינות הוא חשוב מאוד, ואני חושב שזה מחובתנו לסייע למשפחה". בחיל האוויר הישראלי והרומני מתכוונים להמשיך גם בשנים הקרובות, בצל האסון, באימונים משותפים בשמי אירופה ולחזק את הקשר בין הצבאות.

אף שמדובר בטעות אנוש, איש ברומניה אינו מאשים את אנשי חיל האוויר. "טייס הוא טייס בכל כלי טיס, ואנחנו יודעים שיש סיכונים וישנם אירועים טרגיים", אומר הקולונל פיליפ. "אין תחושה של כעס כלפי אף אחד. איש לא אשם בתאונה. על הישראלים לדעת שהקפטן היה אדם ששירת את ארצו עד נשימתו האחרונה במשימה משותפת עם מדינתכם, ואני מקווה שגם בציבור הישראלי הוא לא יישכח. עבורנו, הוא טייס שהמריא, אולם עדיין לא נחת". גם האלמנה איננה מאשימה את ישראל. "אין לי שום כעס כלפי איש", היא אומרת. "זה היה גורלו של סטפן - ואילולא היה מת בהתרסקות מסוק, הוא היה מוצא את מותו בדרך אחרת. אולי זו הייתה החלטה רעה, אך אין לי רגשות אשם כלפי אף אחד. אני חשה מחוברת מאוד למשפחות הישראליות שיקיריהם נהרגו באסון, ואני רק מבקשת מהציבור בארץ שלא ישכח את ילדיהם של הנופלים, כדי שיוכלו להמשיך את מורשת אבותיהם. מאוד הייתי רוצה לפגוש את המשפחות האחרות שאיבדו את אהובם, ביחד עם אהובי". הרמינה מספרת כי אמנם מוקדם לדעת אם בנה הרך יילך בדרכו של אביו ויצטרף לחיל האוויר הרומני, אך היא אינה שוללת את האפשרות הזו. "איש אינו יודע מה צופן העתיד", היא אומרת. "הוריו של סטפן התנגדו לכך שהוא יילך לאקדמיה ויתגייס, אולם אם בני ייבחר להיות טייס - לא אתנגד".

ההרוגים בהתרסקות

באסון היסעור ברומניה נהרגו אל"מ דניאל שיפנבאוור, סא"ל במיל' אבנר גולדמן, רס"ן יהל קשת, רס"ן ליאור שי, סרן ניר לקריף, רס"ר אורן כהן וקפטן סטפן קלאודיו דרגנאה. יהי זכרם ברוך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנשי חיל האוויר הישראלי שהיו על המסוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

ליצירת קשר עם הכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully