וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעור בזיכרון: בתי הספר מוכי השכול בישראל

8.5.2011 / 21:02

כיצד מנציחים 100 נופלים מבין בוגרי בית הספר? האם ניתן לשמר את הקשר עם המשפחות השכולות ומדוע זה חשוב? מחנכים בבתי"ס ששכלו בוגרים רבים מסבירים

כמעט כל תלמיד ישראלי מכיר את הקיר בבית הספר עליו מוטבעים שמות ותמונות הבוגרים שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה. אולם, בכל בית ספר מתמודדים בדרך מעט שונה עם הנצחת הנופלים והקשר עם המשפחות השכולות. ישיבת בני עקיבא בכפר הרא"ה איבדה כ-100 בוגרים מאז יום היווסדה בשנת 1939. מחנכיה רואים בשמירה על הקשר עם המשפחות השכולות כאקט חינוכי ומרכזי בהנצחת הנופלים. בראש מפעל מפואר זה עומדת מנהלת הספרייה בישיבה, רחלי ולד, האחראית על תכנית האזכרה.

בישיבה נערכים ליום הזיכרון חודשים מראש. כהמשך ישיר לקשר החם שמנהלת הישיבה עם המשפחות השכולות ולשותפותם הפעילה של התלמידים לקשר זה ולמפעל ההנצחה בכלל, פוקדים כלל התלמידים ואנשי הצוות את כל קברי הבוגרים שנפלו, הפזורים בכל רחבי הארץ, ממושב עלמה בצפון ועד באר שבע בדרום, ומתלווים למשפחות השכולות בעלייה לקבר יקירם.

בשבוע שלפני יום הזיכרון עוברים התלמידים הכנה והכוונה לקראת יום חשוב זה. רחלי, המשמשת גם כמורה בישיבה מזה 29 שנים, משוחחת עם כל תלמידי הישיבה על חשיבות המבצע, מספרת ומקריאה להם מכתבי תודה מהמשפחות השכולות ומספרת חלק מסיפורי הנופלים. "ככל שמתקדמים החיים, כך נעשית ההתמודדות יותר קשה", היא מספרת. "ביום הזיכרון של שנת 2003, בעודנו מכינים את התלמידים על רחבת ההסעות לקראת היציאה לטקסים השונים קיבלנו את ההודעה על הירצחו של גידי ליכטרמן ז"ל, אחד מבוגרינו, על ידי מחבלים. מאז אני לוחשת לעצמי בכל פעם שמתפרסמת ידיעה על הרוג בצה"ל או בטרור – רק שלא יהיה אחד משלנו".

"תחושת קירבה בין המשפחה לתלמידים"

רחל זהבי, מנהלת "תיכון קריית חינוך ע"ש בן גוריון - מדרשת רופין" שבעמק חפר, שאיבד 73 מבוגריו במערכות ישראל ופעולות האיבה נזכרת בחופש הגדול הנורא של 2006. החופש שבו נפלו שלושה בוגרים במלחמת לבנון השנייה. "התלמידים שלנו לא הכירו באופן אישי את הנופלים אבל בתחילת שנת הלימודים ערכנו טקס מיוחד שבו הציגו בוגרים אחרים, שכן הכירו את הנופלים, תמונות של חבריהם. הייתה התרגשות גדולה ותחושה של קירבה בין התלמידים לקרובי הנופלים למרות מרחק הגיל והזמן", מספרת זהבי.

אפרת שקדי, המנהלת הלוגיסטית בבית הספר והאחראית על תחום ההנצחה מספרת כי טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל לא עומד אף פעם בפני עצמו. "ישנו תהליך מקדים שבו התלמידים שלנו נחשפים לנופלים וסיפור חייהם דרך אתר ההנצחה בספריית בית הספר", מספרת שקדי, "73 אלבומים יש בספרייה, אלבום לכל נופל. את התכנים שממלאים את האלבום, תמונות מכתבים וכדומה מכינים התלמידים במסגרת פרוייקט מחויבות אישית יחד עם המשפחות השכולות. כך למעשה, הטקס שלנו אף פעם לא מרוחק מלבבות התלמידים".

פיגוע האוטובוס בדיזינגוף סנטר בשנת 1992 גבה משקדי מחיר כבד מנשוא כמחנכת. שלוש תלמידות כיתה ט' בכיתתה קיפחו את חייהן בפיגוע. שקדי הייתה זו שנשלחה מטעם בית הספר למכון לרפואה משפטית באבו-כביר על מנת לסייע בזיהוי גופותיהן. תלמידה רביעית שרדה את הפיגוע בפגיעות קלות ושקדי הייתה זו שליוותה אותה בכפפות של משי עד לסיום לימודיה בתיכון.

100% גיוס לצה"ל

18 מבין בוגרי בית הספר התיכון האזורי "עמי אסף" בכפר סבא נפלו חלל במערכות ישראל ופעולות האיבה. החלל האחרון, עמיחי איטקיס, נהרג בתאונה רק לפני מספר חודשים כשהתרסק עם מטוסו מסוג F-16I במכתש רמון. ציפי אבנון, מנהלת בית הספר דואגת לכך שתלמידיה הם שיארגנו את טקס יום הזיכרון, על כל תכניו, יחד עם מורה מלווה. זאת על רקע העובדה שמרבית היישובים השולחים את בניהם לבית הספר הם ישובים קטני אוכלוסייה וכך נוצר שמרבית החללים או קרובי משפחתם מוכרים לתלמידים מבעוד מועד. "נוצרת תחושה קהילתית חזקה סביב כל טקס זיכרון שאנחנו עורכים", מספרת ציפי, "ואנחנו דואגים לשמר את מורשתם – אהבת הארץ והעם ונתינה בלתי פוסקת למען הקהילה".

ציפי מבקשת להעביר מסר חד וברור לפיו חינוך לנתינה לארץ אינו תלוי בהבנת האובדן. "האווירה המיוחדת והאינטימית בין תלמידים למורים בבית הספר היא שמביאה אותנו לתחושת השייכות ואהבת הארץ. הדבר בא לידי ביטוי ב-100% אחוזי גיוס לצה"ל מבוגרי בית הספר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully