וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסף חפץ: "כל ארוע אלים הוא מכפלת תקשורת"

המפכ"ל לשעבר מספר על הקושי בהתמודדות המשטרה עם התקשורת, העזרה מראשי המגזר הערבי בהרגעת הרוחות, ועבודתה הנכונה של המשטרה בהתמודדות עם ההתפרעויות

האירועים האלימים שאירעו לאחרונה בירושלים הביאו את כוחות הביטחון להתמודדות מול ילדים ונשים ועם החשש מפרוץ אינתיפאדה שלישית. המפכ"ל לשעבר, רב-ניצב בדימוס אסף חפץ מספר לוואלה! חדשות על הניסיון לדכא את המהומות, שיתוף הפעולה השוטף עם המנהיגים הערבים, וההתמודדות בזירה התקשורתית.

מה האתגרים שעומדים בפני המשטרה בניסיון לדכא את המהומות בירושלים?

"את המילה לדכא אני לא אוהב - זה יותר מתאים לצבא. משטרה צריכה להכיל ולמנוע ופחות לדכא. המשטרה אמורה לנסות לצמצם נפגעים ונלווים שיגרמו להסלמה והצטרפות של מאסות גדולות שיצטרפו לאלו שכבר מפגינים. אחד הכלים החשובים של המשטרה זה למנוע כניסה של צעירים לתוך הר הבית כי מהומות אלו הן גם תקשורתיות וגם עם נפיצות גבוהה. המהומות בסך הכל הן ספורדיות ולא בהר הבית עצמו בינתיים. ברגע שהמשטרה פרוסה בכוחות גדולים וההמון מפוזר ואין לו התרכזות גדולה - אז ניתן למנוע את ההתפרעויות הזעומות עכשיו ואת הפוטנציאליות לגדילה. לדעתי, המשטרה עובדת נכון עם הישגים נכונים. זה חשוב לא ליצור מסה קריטית במקום אחד מבחינת המפגינים בהר הבית. אם יהיה המון בהר הבית זה מאוד לא טוב כי גם יהיה קושי להצליח להכיל אותם וגם מבחינה תקשורתית תהיה בעייתיות להרגיע את הרוחות".

האם המשטרה ערוכה להפרות סדר במגזר הערבי במספר רב של מוקדים?

"משטרת ישראל לדעתי הפיקה לקחים מאוקטובר 2000 וכתוצאה מהם, המשטרה ערוכה עכשיו יותר טוב. יש יכולת טובה יותר של ריכוז כוחות ותפיסה מבצעית יותר מגובשת. היום שיתוף הפעולה בין צה"ל והמשטרה נכון יותר וטוב יותר. קיים צורך מוקטן יותר להשתמש באש. משתמשים באמצעים פחות אלימים מבעבר, וגם מצד שני היערכות נכונה יותר לשמירת יכולת גמישות וריכוז מאמץ. המשטרה גם ערוכה לטפל במספר מקומות רב ואם צריך גם סיוע מהצבא. בתוך הקו הירוק רצוי שצבא לא יכנס לפעולה אלא בעיקר עדיף שמשטרה תכנס למקומות אלו. ראינו שיתוף פעולה טוב של הצבא והמשטרה בעמונה בהתנתקות. הצבא הוא כח גדול ויש להשתמש בו במינון הנכון, אולם במגע עם האזרחים כדאי וראוי שיהיה משטרתי ולא צבאי".

מה המקום שיש למנהיגות הערבית ולח"כים הערבים בהרגעת הרוחות?

"יש להם חשיבות רבה. הם חלק מכל המשוואה שבה צריך לטפל. יש ליצור קשר עם מנהיגות שלהם, שירגיעו את הרוחות כדי שלא יהיו נפגעים לשני הצדדים. למשטרה כל הזמן יש קשר עם המנהיגות הערבית, זה עכשיו על בסיס שוטף ובטח שברגעי לחץ או הסלמה. גם למנהיגות וגם למשטרה יש אינטרס דומה של שמירת הסדר הביטחון, הביטחון של האזרח, מניעת גניבות וחזרה לשגרה. יש פעילות הדדית קבועה כל השנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כיצד הסיקור התקשורתי בארץ ובעולם מלבה את האירועים האלימים?

"כל אירוע אלים הוא מכפלת תקשורת. אם יש פצועים, זה 3 בסולם הריכטר התקשורתי ואם יש הרוגים זה כבר 7 בסולם. התקשורת היא אלמנט מאוד חשוב והיא מעבירה את המסר גם השלילי וגם החיובי. כשיש הרוגים אז התקשורת מובילה להסתה. במקרה זה אני מאמין שהתקשורת משדרת את מה שהיה רואה בשטח נכון להיום. למעט הכותרות הגרנדיוזיות שניבאו אינתיפאדה שלישית, הסיקור הוא סביר".

  • עוד באותו נושא:
  • אסף חפץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully