וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות המשא ומתן עם הפלסטינים יתחדשו היום בקהיר

23.9.2014 / 10:23

השיחות, בתיווך מצרים, נועדו להשיג הסדר ארוך טווח בעזה. בארץ מבקשים לשמור על מראית עין של אי-הכרה בחמאס ולכן, בדומה לשיחות להפסקת אש, המשלחת הישראלית לא כוללת מדינאים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשלחת הישראלית תצטרף היום. משעל, סיסי, נתניהו ואבו מאזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקהיר מתחדש היום (שלישי) המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים בתיווך מצרים, בנוגע להסדרה ארוכת טווח בעזה. משלחת של בכירי חמאס מרצועת עזה הגיעה כבר אתמול למצרים כדי לקחת חלק בשיחות. היום תצטרף גם המשלחת הישראלית, הכוללת את ראש השב"כ, יורם כהן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב מרדכי, ראש אגף התכנון בצה"ל, האלוף נמרוד שפר וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס גלעד.

מלחמה בדרום || כותרות אחרונות:
בכיר פלסטיני: "ניתן להגיע להסכמות עם ישראל"
הממשלה תאשר: 1.3 מיליארד שקלים סיוע לעוטף עזה
מבקר המדינה יחקור את התנהלות הקבינט ב"צוק איתן"

הרכב המשלחת הישראלית זהה להרכב המשלחת שישראל שלחה במהלך הלחימה בעזה לשיחות על הפסקת האש, ולא במקרה: בירושלים מעוניינים לשמור על מראית עין של אי-הכרה בחמאס, ולכן מתעקשים שלא לכלול בשלב הזה מדינאים בצוות שאמור לייצג את המדינה בשיחות ולשלוח לקהיר אך ורק אנשי ביטחון. גורם מדיני בכיר אמר לאחרונה כי זו גם הסיבה ששליחו המדיני האישי של ראש הממשלה, עו"ד יצחק מולכו, אינו שותף למשלחת.

סבב השיחות שיתקיים היום צפוי להתמקד בקביעת לוח זמנים ונהלים בסיסיים להמשך השיחות בין הצדדים, שצפויות להתקיים ללא כל מפגש ישיר בין שתי המשלחות. במקור שלחה מצרים הזמנות לשני הצדדים להגיע לקהיר מחר, יום רביעי, אולם בישראל ביקשו להקדים את השיחות ביממה כדי לא לאלץ את המשלחת לשהות בקהיר בערב ראש השנה. המצרים, וגם בכירי חמאס, הסכימו לבקשה הישראלית להקדים את מועד השיחות.

גורם ישראלי שמעורה בפרטי המשא ומתן אמר השבוע לוואלה! חדשות כי בירושלים מצפים ל"משא ומתן קשוח" מול חמאס, וכי ישראל תתעקש ותעמוד על תביעותיה בתחום הביטחון. בין הנושאים שיעלו על הפרק במהלך השיחות: דרישת ישראל לפירוז רצועת עזה, דרישת הפלסטינים לנמל ימי, אופן העברת המשכורות לפקידי חמאס ברצועה, והאפשרות לביצוע עסקת חילופי שבויים בין הצדדים (חמאס מחזיק בגופותיהם של חללי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול). בנוסף, המשלחת הפלסטינית תדון עם המצרים בתנאי פעילותו של מעבר רפיח.

הריסות בבית חאנון בתום מבצע צוק איתן, אוגוסט 2014. AP
המערב ממשיך לקדם הצעות לשיקום הרצועה. הריסות בבית חאנון בתום מבצע "צוק איתן"/AP

במקביל לשיחות בקהיר, מדינות המערב ממשיכות לקדם הצעת החלטה למועצת הביטחון של האו"ם, שתתמקד בשיקום רצועת עזה. דיפלומט מערבי שמעורב במגעים אמר לוואלה! חדשות כי למרות שמדינות אירופה תכננו במקור להניח הצעה שתקשר בין סיום המשבר ברצועת עזה לבין חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים על בסיס גבולות 1967, כעת מסתמן שמעצמות המערב יגישו הצעה "מרוככת", אותה תוביל ארה"ב, ללא כל התייחסות מפורשת לסוגיית הגבולות.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמר הלילה כי ארה"ב תעביר יותר מ-71 מיליון דולר לשיקום רצועת עזה, זאת בנוסף לסיוע ההומניטרי אותו היא מעניקה לתושבי הרצועה בסך 47 מיליון דולר.

ישראל נמצאת בקשר שוטף עם ארה"ב והאיחוד האירופי בכל הנוגע למהלך המתוכנן במועצת הביטחון. שר החוץ, אביגדור ליברמן, דן השבוע בנושא עם מקבילו האמריקני, ג'ון קרי. ישראל אינה מתנגדת בהכרח להחלטה של מועצת הביטחון שתתייחס לשיקום רצועת עזה והקלת המצור מעל הרצועה, כל עוד היא תכלול גם התייחסות ברורה לצורך לפרז את עזה ולשים קץ לפעילות הטרור שיוצאת מתחומי הרצועה כנגד אזרחים ישראלים.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully