וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ישראלי: "סיכוי קלוש" להסכם עד סוף ההפוגה

הגורם המדיני הבכיר הוסיף כי למרות הדיווחים על התקדמות בשיחות בקהיר השבוע, הצדדים מתבצרים בעמדותיהם. משעל הבהיר בראיון באנגלית ל"אל-ג'זירה": "דורשים נמל ושדה תעופה"

רויטרס

הסיכוי להשיג הסכם ארוך טווח בנושא רצועת עזה עד ליום שני בערב, מועד פקיעת הפסקת האש, הינו קלוש ביותר - כך אמר היום (שבת) גורם מדיני ישראלי בכיר לוואלה! חדשות. הגורם הבכיר הוסיף כי למרות הדיווחים על התקדמות בשיחות שהתקיימו השבוע בקהיר, שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם. לדברי הגורם הבכיר, ישראל עומדת על עקרונותיה, וגם חמאס אינו מפגין גמישות רבה.

הגורם המדיני הבכיר הוסיף כי מאז תחילת המגעים בקהיר, ישראל שוקלת אפשרות חלופית של סיום המבצע ב"הסדרה חד-צדדית", שבמסגרתה תעניק ישראל לפלסטינים הקלות במעברים ובתחום הדיג אך לא תחתום על הסכם עם חמאס. במצב כזה, לישראל תהיה לגיטימציה בינלאומית, אך יישמר חופש פעולה מלא לצה"ל מול כל פעולה של חמאס.

מלחמה בדרום - כותרות אחרונות:
החיילים הבודדים החדשים: הצעירים שעלו כדי להתגייס
איך עזרו האסירים בכלא ללחימה במבצע בעזה?
"ריח הדם שלא נתן לישון": יומן מלחמה של חובש קרבי

תקיפת חיל האוויר בעזה, 10 באוגוסט 2014. AP
המראות הללו יחזרו לאחר יום שני בחצות? עשן מיתמר מעל עזה/AP

שרת המשפטים, ציפי לבני, אחת מחברות הקבינט המדיני-ביטחוני, קידמה הצעה ברוח זו בשבועות האחרונים, תחת הכותרת "הסדרה מול העולם" - כלומר, צעדים חד-צדדיים של ישראל למתן הקלות לתושבי עזה, שיזכו לתמיכת הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב, ללא חתימה על הסכם עם חמאס. אתמול פורסם בוואלה! חדשות כי גם השר נפתלי בנט, שנתפס כסמן הימני בקבינט, מקדם הצעה דומה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל הצדדים מתבצרים בעמדותיהם. משעל, סיסי, נתניהו ואבו מאזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

איתות נוסף לקשיים העומדים בפני גיבוש מתווה מוסכם להפסקת אש ארוכת טווח מגיע גם מהצד הפלסטיני. ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, הבהיר היום כי ארגונו מסרב לוותר על הדרישה לנמל ימי ולשדה תעופה, במסגרת סבב השיחות הנוכחי. "אנחנו רוצים שהמלחמה תסתיים היום, לא מחר, אבל אנחנו רוצים שדרישותינו ייענו", אמר משעל בראיון באנגלית לרשת "אל-ג'זירה". "אנחנו רוצים שהתוקפנות תיפסק, שהמצור ייגמר, שתושבי עזה יזכו לחינוך ולבריאות ודורשים נמל, שדה תעופה וסוף לכיבוש ולהתנחלויות".

"המלחמה היא לא בחירה שלנו, זו תוקפנות ישראלית"", טען משעל. "אנו הגנו על עצמנו. האחריות על שפיכות הדמים היא של כוחות הכיבוש, שהשמידו שכונות, בתי חולים, בתי ספר, מסגדים ותשתיות חשמל ומים". לדבריו, "על הקהילה הבינלאומית לשפוט את ישראל על פשעיה. לישראל יש עוצמה צבאית חזקה פי מיליון משלנו. הם הרגו ילדים ונשים, ואילו אנחנו הרגנו חיילים שפלשו לעזה. זה ההבדל בערכים בינינו לבינם".

בהמשך דבריו, הוסיף ותקף משעל את ישראל על כך שהיא מטרפדת את היוזמות המוצעות להסכם. "ישראל מחסלת את היוזמות הללו", אמר, והזהיר: "כשאין אופציה מדינית, העם הפלסטיני נותר רק עם נתיב ההתנגדות".

ילד מחזיק מטרייה ליד הריסות בבית לאהיא, אוגוסט 2014. AP
הריסות בשכונה עזתית/AP

בדומה למשעל, גם איסמעיל רדואן, אחד ממנהיגי חמאס, אמר הבוקר כי הארגון סירב לדחות את הדיון בעניין הקמת נמל ימי ושדה תעופה בעזה. לפי פרסומים שונים, ובהם הדיווח המצרי שהציג את סעיפי המתווה להפסקת אש, רק חודש אחרי החתימה על הסכם יתקיים בקהיר סבב נוסף של משא ומתן, ובו יידונו השבת גופות החיילים שנפלו בשבי בקרבות, שחרור האסירים וכן דרכי הפעלת שדה תעופה ונמל ימי ברצועה. במקביל, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, הצהיר כי "מי שסייע בהגנה על גבולות עזה לא ייענה לתנאים שהישראלים מציבים".

הערב: הנהגת הרשות מתכנסת ברמאללה

כמה שעות מאוחר יותר צוטט חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזת א-רישק בסוכנות הידיעות הפלסטינית "צפא", כאומר כי הדיונים בין חמאס, הג'יהאד האסלאמי ואש''ף נמשכים כדי לגבש עמדה סופית.

במקביל, בסאם אל-סאלחי, אחד מחברי המשלחת הפלסטינית בקהיר, אמר לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאטול" כי הסיכויים להגיע להסכם סופי עם ישראל "לא גדולים". המשלחת הפלסטינית צפויה לשוב לבירת מצרים הלילה או מחר כדי להשלים את השיחות. לפי דיווחים שונים בערבית, הערב תתכנס הנהגת הרשות הפלסטינית בלשכתו של היו"ר אבו מאזן ברמאללה כדי לדון בנושא.

(עדכון ראשון: 17:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully