וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצין שנתקל בשישה מחבלים בבית יקבל צל"ש?

16.8.2014 / 0:29

עם שקיעת האבק בעזה נחשפים אירועים שבהם הופגנו אומץ ותעוזה. אחד מהם שייך לרס"ן א', קצין צנחנים, שלהערכת חבריו לחם בעשור האחרון בהיתקלויות בהן נהרגו עשרות מחבלים

רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היה מעורב בהיתקלויות בהם חוסלו של עשרות מחבלים. רס"ן א' במהלך הלחימה בדרום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אגדה בצה"ל מספרת כי הקצין בעל הניסיון העשיר ביותר בהיתקלויות עם מחבלים הוא מפקד קורס מג"דים-מ"פים, תת-אלוף יוסי בכר, שבקרוב יועלה לדרגת אלוף וימונה למפקד גיס. הוא החל את דרכו בצנחנים וצבר ניסיון קרבי תחת אש מול חיזבאללה במגוון תפקידים במהלך השנים: מפקד פלוגת ההנדסה של הצנחנים, מפקד סיירת צנחנים, מג"ד 101 ומפקד מגלן. באחת ההיתקלויות עליהם פיקד בדרום לבנון נהרגו שישה מחבלים. לאחר מכן, בגדה המערבית כמפקד חטיבת הצנחנים, הוביל מבצעים רבים בשכם בהם נהרגו בכירי הטרור הפלסטיני.

בניגוד לעבר המבצעי העשיר של תא"ל בכר, ניסיון הלחימה המועט תחת אש בקרב מפקדי השדה של צה"ל עורר בשנים האחרונות דאגה בדרגים הבכירים של הצבא. בשונה מעשורים קודמים בהם צה"ל היה שקוע בלחימה בלבנון ובשטחים, מעטים הם המפקדים הזוטרים שחוו היתקלויות באש חיה. עתה, נראה כי לאור ההיתקלויות הרבות הרבות במהלך מבצע "צוק איתן", קם לתא"ל בכר "יורש". בימים אלה, עם שקיעת אבק הלחימה נגד חמאס ברצועת עזה, צפים מעל פני השטח מספר רב של אירועים שבהם הפגינו לוחמים אומץ ותעוזה יוצאי דופן. אחד מהם שייך לרב-סרן א', קצין ולוחם בחטיבת הצנחנים, שנמצא בתפקיד ביניים. בזמן שרעייתו שוהה בחו"ל, ושתי בנותיו נמצאות אצל סבתן, הוא התנדב ללחימה בגדוד צנחנים, שבו גדל מיומו הראשון בצה"ל.

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד:
בכיר חמאס: לא קיבלנו ולא נקבל את מה שהוצע בקהיר
החיילים הבודדים החדשים: הצעירים שעלו כדי להתגייס
חסיד אומות העולם ויתר על התואר עקב המלחמה בדרום

מבצע חומת מגן, מרץ 2012. GettyImages
ב-2002 נתקל לראשונה במחבלים והצליח להרוג אותם. שיירת צה"ל במבצע "חומת מגן"/GettyImages

"רס"ן א' הוא סוג של סוס פרא", מספרים גורמים בחטיבה. חבריו מעריכים כי במהלך יותר מעשור צבר ניסיון קרבי עשיר והיה מעורב במספר רב של היתקלויות בהן נהרגו עשרות מחבלים.

במבצע "חומת מגן" ב-2002, במסגרת הלחימה העיקשת בשכם, הוא היה מפקד מחלקה, שם נתקל לראשונה בחוליות מחבלים ומטווח קרוב הצליח להרוג אותם. במלחמת לבנון השנייה הוא היה קצין המבצעים של גדוד צנחנים תחת פיקודו של סגן-אלוף י', והיה מעורב בקרב המפורסם נגד כוח מיוחד של חיזבאללה בבינת ג'בל ובקרבות נוספים במלחמה. במבצע "עופרת יצוקה", ובימים שקדמו לו, הוא היה מעורבת בהיתקלות במהלכה נהרגו שלושה מחבלים. במבצע "עמוד ענן" הוא היה סגן מפקד גדוד מובחר, אך הדרג המדיני החליט להסתפק בתקיפות אוויריות ולא להיכנס קרקעית לרצועה.

לאחר שהתקבלה ההחלטה על התמרון הקרקעי במבצע האחרון, מג"ד בחטיבת הצנחנים החליט לצרף את רס"ן א' לפלוגה המבצעית של הגדוד. הגדוד קיבל גזרת לחימה מורכבת בדרום הרצועה, שבה טיהר יעדי טרור ואיתר מנהרות על בסיס מידע מודיעיני. חוליות המחבלים נסוגו לאחור, אך היו שבות להתקפות על כוחות צה"ל בשטח.

שמע את הירי והסתער

באחד האירועים בגזרת הלחימה סרק הגדוד מבנים שסומנו מראש כיעדי טרור, ואחד מהם היה מבנה רחב בן שתי קומות ומוקף בחומה גבוהה, שהיה שייך לפעיל בחמאס, ובו הוסתרו מוקשים ומטעני חבלה. מפקד מחלקה נכנס לבית הממולכד, ופתח דלת של חדר בקומה העליונה. לפתע, הגיחו כמה מחבלים, ואחד מהם שלף סכין ודקר אותו במותן. למזלו של המ"מ, האפוד הקרמי הציל אותו, והוא הצליח להדוף את המחבלים תוך כדי שהוא יורה לעברם.

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה. נועם מושקוביץ
הלחימה בעזה העלתה את הניסיון הקרבי של המפקדים. כוחות צה"ל בגבול הרצועה/נועם מושקוביץ

רס"ן א', שהיה באזור, שמע את הירי והסתער על הבית יחד עם קצינים ולוחמים נוספים. הוא פרץ פנימה, תוך שהוא מסמן למ"מ לשוב לכוחות מאחור. במקום התפתחו חילופי אש בינו לבין החוליה. בשל החשש שאחד מהמחבלים יתקרב אליו ויתפוצץ, זרק רס"ן א' רימון לעברם. כשהבין שפגע בהם, השליך רימון נוסף ואז הסתער ביריות אל תוך החדר. עם שוך הקרב, גילה רס"ן א' כי הרג שישה מחבלים. בסמוך לגופותיהם נמצאו מטולי אר-פי-ג'י, רובי קלצ'ניקוב וכמות גדולה של רימונים.

העדות למה שהתחולל בחדר היו החורים הרבים בקירות. ההערכה היא שחוליית המחבלים הגדולה התכוונה להגן על פתחי הפירים שמובילים למנהרה במרחב הלחימה. לטענת גורמים בחטיבה, על פועלו בהיתקלות זו יש להעניק לרס"ן א' צל"ש.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 17:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully