וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים ביטחוניים: "ישראל תגיב בעוצמה אם יחודש הירי"

הגורמים הבהירו כי נתניהו ויעלון הנחו את כוחות צה"ל הפרושים בדרום להיות ערוכים לכל תרחיש. המגעים העקיפים בקהיר יימשכו לתוך הלילה, בצל איומי חמאס לחדש את הירי מחר בבוקר עם תום הפסקת האש

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(נתניהו אתמול: ערוכים לאפשרות שהפסקת האש תופר)

"ישראל תגיב בעוצמה אם יחודש הירי לשטחה", כך אמרו הערב (חמישי) גורמים ביטחוניים בישראל, פחות מ-12 שעות לפני תום הפסקת האש הזמנית שאמורה לפקוע מחר ב-8:00 בבוקר. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון, כך אמרו הגורמים, הנחו את כוחות צה"ל - שעדיין נמצאים בפריסה מוגברת בדרום, להיות ערוכים לכל תרחיש, בזה גם של חידוש האש.

הדברים הללו מגיעים אחרי עוד הפגנת שרירים מצדו של חמאס, שנדמה כי מתעקש להציג הישגים משמעותיים לעמו. הזרוע הצבאית של חמאס עז א-דין אל-קסאם תכנס הערב מסיבת עיתונאים בה תמסור את תגובתה להצעה הישראלית ולהתפתחויות במו"מ להסדרה ברצועת עזה, ובמסגרתה תבהיר את עמדתה כלפי "המשחקים בהם נוקט האויב" בשיחות בקהיר. לא פורסמה השעה שבה תתקיים מסיבת העיתונאים.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, וראש הממשלה בנימין נתניהו, היום בביקור בפיקוד הדרום, אוגוסט 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, משרד הביטחון
בנימין נתניהו ומשה יעלון בביקור בפיקוד דרום/משרד הביטחון, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

גורם מצרי המעורה במו"מ אשר נמשך כבר מאז יום שלישי, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי המשלחת הפלסטינית, המורכבת מכל הפלגים, "הקשיחה" לאחרונה את עמדתה עם הצטרפות נציגי חמאס והג'יאהד האיסלאמי לנציגים מטעם הרשות הפלסטינית, עד כדי כך שעזאם אל-אחמד, ראש המשלחת ונציגו של יו"ר הרשות אבו מאזן בשיחות, איים כי יפרוש מהשיחות אם הארגונים האחרים לא יגלו "גמישות".

סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
"המו"מ יימשך עד הרגע האחרון לפני תום ההפוגה"
האיום הוסר? נמשך ניסיון איתור מנהרות ליד עזה
סקר: 62% מהציבור מרוצים מתפקודו של נתניהו במבצע

עם זאת, ואולי בניגוד לאיומי חמאס, ישראל מצדה ממשיכה במגעים העקיפים להשגת הסדרה ארוכת-טווח. הערב נודע כי המשלחת הישראלית המיוחדת שבראשה עומד ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, שבה לקהיר וזאת בתום התייעצויות שקיימה בארץ. גלעד הציג היום לגורמים הרלוונטיים בירושלים את המסמך ובו דרישות הפלסטינים כחלק מהמו"מ. בין היתר הן כוללות הקמת נמל ימי ונמל תעופה בעזה ופתיחת המעברים לרצועה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול לאפשרות שהמו"מ לא ייצלח ושהפסקת האש תופר. "צה"ל נמצא בכוחות מתוגברים כדי לתת מענה לכל תרחיש", אמר. השר יובל שטייניץ הוסיף היום בראיון לרשת BBC: "אם יחדש החמאס את מתקפת הרקטות על ערי ישראל, לא תהיה ברירה אלא להשתלט זמנית על עזה כדי להכריע את החמאס ולפרז את הרצועה מטילים ומרקטות".

פעיל הזרוע הצבאית של חמאס מחזיק רקטת קסאם. GettyImages
הירי יחודש? מחבל של חמאס מציג לראווה רקטה/GettyImages

גורם נוסף שככל הנראה אינו מועיל להתקדמות במו"מ הוא לא אחר מאשר ראש הזרוע המדינית של חמאס, חאלד משעל, ששוהה בדוחא, בירת קטאר. לפי דיווח בעיתון המצרי אל-יום א-סאבע משעל ניסה לחבל במאמצים להגיע להפסקת אש עם ישראל, בעוד שגורמים בהנהגת חמאס ברצועה דחפו להפסקת אש.

מקור ששוחח עם העיתון טען שמשעל היה מעוניין לקיים מגעים תחת אש, אולם מארחיו הקטארים ביקשו ממנו לחזור בו מדרישתו בתמורה לשיתוף ארצות הברית במגעים.

משעל: "לא תהיה הפסקת אש קבועה ללא הסרת המצור"

המקור העיד כי סגנו של משעל, מוסא אבו-מרזוק, אשר נמצא בקהיר, ובכירי חמאס אחרים, אשר שהו ברצועה, ביקשו הפסקת אש ומשא ומתן בקהיר על בסיס היוזמה המצרית. בתגובה, דרש משעל ממפקדי גדודי עז א-דין אל-קסאם להסלים את השיח התקשורתי נגד ישראל והיוזמה המצרית – דבר שבא לידי ביטוי בנאומו של מפקד גדודי אל-קסאם, מוחמד דף, אשר אמר כי לא תהיה הפסקת אש אלא לאחר מילוי דרישות העם הפלסטיני.

גורם נוסף שמוסיף להתסיס את האווירה החשדנית ממילא הוא סגן שר החוץ האיראני, חסין אמיר עבד א-להיאן, שבראיון לאל-מיאדין הודיע כי ההתנגדות הפלסטינית תשתמש באמל"ח מתקדמים יותר ותגיב בעוצמה אם ישראל תפר את הפסקת האש או אם זו לא תיענה לדרישות העם הפלסטיני – כך לפי דיווח שקיבל בעצמו מגורמים פלסטינים. עוד אמר עבד א-להיאן במהלך ביקורו בברלין כי ישראל ביצעה טעות אסטרטגית בתקיפתה את עזה.

חאלד משעל - ראש הלשכה המדינית של חמאס. דוחה, קטאר, 23 ביולי 2014. AP
מחמם מהצד? חאלד משעל/AP

השעות הבאות, כך לפי הדיווח של ביטאון חמאס, "א-רסאלה", יתאפיינו במאמצים מוגברים של הצד המצרי במטרה למנוע את כישלון השיחות ואת החזרה למעגל האלימות. במקביל, עדיין נמשכים המאמצים של ראשי פתח ומצרים לשכנע את חמאס ואת הג'יהאד להסכים להאריך את הפסקת האש ב-48 עד 72 שעות נוספות.

"מאחורי המשלחת שלנו לקהיר עומד עם מאוחד, עם התנגדות אמיצה וקורבנות עצומים. משלחת זו דבקה בדרישותינו ובשום אופן לא תתפשר עליהן", אמר שלשום משעל. "נהיה נאמנים לכל אזרחינו אשר נפגעו מתוקפנות הכיבוש", הבהיר בכיר חמאס, והוסיף: "ההתנגדות תשתף פעולה עם ממשלת האחדות למען שיקום עזה. עמנו הדגול התעלה על עצמו באיתנות, בסובלנות, בהקרבה, בנתינה ובהתנגדות".

בהכנת הידיעה השתתפו אמיר בוחבוט וגיא גונטר

שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל 29 ביולי 2014. רויטרס
"עמנו הדגול התעלה על עצמו". שיגור מרצועת עזה בזמן המבצע/רויטרס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully