וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלחת ישראלית לקהיר: "חמאס ויתר על כל התנאים המוקדמים"

6.8.2014 / 1:15

המשלחת בראשות עמוס גלעד ויצחק מולכו תשתתף בשיחות ההסדרה במצרים. גורם מדיני בכיר: ”חמאס מגיע לשיחות אחרי שספג נזק גדול”. דיווח: קהיר מבקשת להאריך את הפסקת האש עד יום ראשון

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(צפו במשלחת הפלסטינית בקהיר)

משלחת ישראלית בכירה תשתתף בשיחות ההסדרה על רצועת עזה ביממה הקרובה – כך אמר אמש (שלישי) גורם מדיני בכיר לוואלה! חדשות. לדברי הגורם, המשלחת צפויה לכלול את ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון עמוס גלעד ואת עו"ד יצחק מולכו, שליחו המיוחד של ראש הממשלה בנימין נתניהו. רשת סי-אן-אן דיווחה כי המשלחת כבר נחתה בבירת מצרים.

המשלחת לא תקיים מגעים ישירים עם זו הפלסטינית; שתי המשלחות ייעזרו בנציגי המודיעין המצרי לצורך העברת מסרים. זו תהיה הפעם הראשונה מאז תחילת המשבר הנוכחי שמצרים מתווכת בפועל בין הצדדים.

הגורם הישראלי הוסיף כי מנקודת מבטה של ישראל, "חמאס הגיע לשיחות בקהיר אחרי שספג מכות קשות בכל התחומים, ולמעשה ויתר על הערבויות והתנאים המוקדמים שלו". לדבריו, "חמאס מתקשה להסביר לתומכיו מדוע קיבל את היוזמה המצרית אותה דחה בתוקף לפני שלושה שבועות. כתוצאה מכך נהרגו בעזה 1,500 אנשים ונגרם נזק גדול".

עמוס גלעד בטקס הפרידה מהרמטכ"ל היוצא גבי אשכנזי וקבלתו של הרמטכל החדש בני גנץ, פברואר 2011. אורי לנץ
שם פעמיו לקהיר. עמוס גלעד/אורי לנץ

הגורם הסביר כי ישראל רואה בחיוב את העובדה שהשיחות מתקיימות בקהיר בחסות מצרים, בניגוד לחמאס שהעדיף סיטואציה אחרת: "חמאס רצה תיווך טורקי או קטארי, בחסות ארצות הברית, אך מצא את עצמו לבסוף בקהיר, במשלחת שאותה מנהיג נציג הרשות הפלסטינית. הוא איבד את מערך המנהרות שלו ואת האפקטיביות של מערך הרקטות".

רשת אל-מיאדין הלבנונית דיווחה כי מצרים הציעה למשלחת הישראלית והפלסטינית להאריך את הפסקת האש שהחלה אתמול (שלישי) ב-8:00 בבוקר ביומיים נוספים – כך שבמקום שתסתיים ביום שישי בבוקר, היא תוארך עד ראשון בבוקר.

שיחת קרי-נתניהו נותקה בשל "בעיית תקשורת"

עוד ביטוי לשפל בהם מצויים היחסים בין ארצות הברית לבין לישראל? ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שוחחו ביום ראשון ביניהם בטלפון על המלחמה בדרום. השיחה נותקה לפתע, מסיבה שאינה ברורה עד תומה, ולא חודשה.

דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, נשאלה בנושא בתדרוך שנתנה לכתבים שלשום. לדבריה, "קרי שוחח קצרות עם נתניהו, והשיחה ביניהם נותקה. הייתה איזושהי בעיית תקשורת. קרי העלה בשיחה את החשש מפגיעה באוכלוסיה אזרחית". כשסאקי נשאלה אם נתניהו ניתק את השיחה במפתיע, היא השיבה: "לפעמים שיחות מתנתקות. זו הייתה שיחה קצרה. לא היה בזה משהו מעניין. זה לא היה המקרה".

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד:
"מתחיל לראות אור יום": מסע השיקום של אביב
הניה: "הניצחון הצבאי שלנו יוביל להסרת המצור"
אחרי הפסקת האש: הקלות בהנחיות של פיקוד העורף

בנימין נתניהו וג'ון קרי הערב בקריה בתל אביב, יולי 2014. דרור עינב
למה נותקה השיחה? קרי ונתניהו/דרור עינב

במהלך ימי הלחימה בעזה נחשפו כמה פעמים היחסים הרעועים בין וושינגטון לבין ירושלים. בשבת האחרונה טענו מקורות אמריקניים כי ראש הממשלה נזף בשגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, ודרש מוושינגטון לסמוך על כושר שיפוטו. בשיחה, אמר נתניהו לשגריר שפירו: "לעולם אל תפקפקו בי שוב", ודרש כי הממשל האמריקני ייתן בו אמון בנוגע לדרך שבה הוא מטפל בחמאס.

כמה ימים קודם לכן התייחסה דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי להדלפת פרטים מתוך מתווה שר החוץ קרי להפסקת אש וטענה כי בוושינגטון "מאוכזבים". לדבריה, לא היה מדובר בהצעה אמריקנית רשמית, כי אם ב"טיוטת רעיונות". "זו פשוט לא הדרך בה בעלי ברית ושותפים מתייחסים זה לזה", הצהירה סאקי בתדרוך לכתבים, "אני מקווה שנתמקד בהפסקת אש, לא בהפצה מידע שגוי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, יצחק הרצוג, התייחס ביום שני השבוע במשדר וואלה! חדשות יחסי ישראל-ארצות הברית. "אתמול הזמנתי את דן שפירו ללוות אותי לסורוקה והוא מאוד התרגש. ביום שבת, אחרי שאובמה נשא נאום חשוב, יצאה הדלפה על איך ראש הממשלה גער בשפירו – זה לא משרת את מערכת היחסים", אמר. לדבריו, "ארצות הברית הייתה שם איתנו במימון 'כיפת ברזל', אספקת אמצעי לחימה ועוד, אני חושב שההתנהגות הזו קלוקלת. בסופו של דבר לתמרון המדיני יש השפעה יותר מכרעת מלתמרון הצבאי".

נשיא ארה"ב ברק אובמה – הבית הלבן, 1 באוגוסט 2014. רויטרס
בוושינגטון מאוכזבים מהתנהלות ישראל. אובמה/רויטרס

ובחזרה למאמצי התיווך: אתמול נודע כי במקביל למאמצי התיווך המצריים גם ירדן נכנסה לתמונה, והגישה למועצת הביטחון של האו"ם הצעה למתווה להפסקת אש ולהסרת המצור מרצועת עזה. שגרירת הממלכה ההאשמית בצרפת, דינא קואר, מסרה לסוכנות הידיעות הצרפתית: "הצגנו הצעה בשיתוף פעולה עם עמיתינו הפלסטיניים ומדינות הליגה הערבית".

"זה מאוד חשוב עבורנו", הוסיפה קואר, והבהירה כי מטרת ההצעה היא "להפוך את הפסקת האש בת 72 השעות עליה הסכימו ישראל וחמאס לקבועה, ולשקם את רצועת עזה". זאת, על רקע הדיונים הנמשכים בקהיר, בהשתתפות משלחת פלסטינית, הכוללת נציגי חמאס, הרשות הפלסטינית ופלגים נוספים. לדברי השגרירה, ירדן, החברה הערבית היחידה במועצת הביטחון, מקווה להגיע להחלטה סופית "תוך יום או יומיים".

מועצת הביטחון של האו"ם מאשרת את הסרת הנשק הכימי של סוריה. ספטמבר 2013. AP
"אין להגביל את המו"מ לחזרה לסטטוס קוו הישן". מועצת הביטחון של האו"ם/AP

שגריר בריטניה באו"ם, מארק ליאל גרנט, אישר את קבלת ההצעה הירדנית, והוסיף כי יתקיים עליה דיון בימים הקרובים.

עם זאת, הדגיש גרנט, "המצב בשטח מתפתח במהירות" והתקדמות השיחות בקהיר עשויה להביא לאימוץ "גישה מעט שונה". לדבריו, על בריטניה לא להגביל את המשא ומתן ל"חזרה לסטטוס קוו הישן", ויש לבחון סוגיות רבות, בהן הגישה לרצועת עזה, תפקידה של הרשות הפלסטינית ושיקום הכלכלה.

ההצעה הירדנית כוללת "הפסקת אש בת קיימא שתכובד על ידי הצדדים" ותמיכה במאמצי התיווך המצריים. בהצעה מודגש הצורך להגן על אזרחים ולכבד את הגנת מוסדות האו"ם. כמו כן, ההצעה קוראת ל"הסרת ההגבלות המוטלות על ידי ישראל על תנועת בני אדם ומוצרים" לרצועת עזה, ופתיחת מעברי הגבול.

ירדן קראה להעברה מידית של סיוע הומניטרי לפלסטינים

בנוסף, קראה ירדן להעברה מידית של סיוע הומניטרי לאזרחים הפלסטינים, והפצירה במדינות החברות באו"ם לתרום לאלתר לשיקום הרצועה ולהעביר סיוע כלכלי. לפי סגן שר הכלכלה הפלסטיני תיסיר עמר, סבב הלחימה האחרון הביא לנזק בהיקף של ארבעה עד שישה מיליארדי דולרים.

עם זאת, דובר משרד החוץ הישראלי, יגאל פלמור, הבהיר כי כל הקלה בהגבלות המוטלות על רצועת עזה תיעשה אך ורק במקביל לפירוז הרצועה. לדבריו, הסכם הפסקת האש "לא כולל דבר מלבד חזרה לרגיעה".

(עדכון ראשון: 22:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully