וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה בדרום - היום ה-29: עדכונים שוטפים

כתבי וואלה!

6.8.2014 / 4:31

לייב בלוג | נכנסה לתוקף הפסקת אש בת 72 שעות, דקות לאחר מטח רקטות למרכז וליהודה. כוחות צה"ל השלימו נסיגתם משטח הרצועה והפלסטינים מדווחים על 1,868 הרוגים מתחילת המבצע

00:50: שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, קרא לישראל ולרשות הפלסטינית לנצל את הפסקת האש ברצועת עזה כדי לחדש את המשא ומתן המדיני בין הצדדים. קרי, שהתראיין לרשת BBC, כי צריך להתרכז ב"פתרון שתי המדינות". קרי אף הביע את תמיכתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה וגינה את ירי הרקטות של חמאס.

22:31: דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, אמרה אתמול בשיחה עם כתבים, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח שלשום בשעות הבוקר עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי "בקצרה". אולם "שיחתם נותקה", לטענתה, בשל "בעיית תקשורת". "קרי העלה את דאגתנו בנוגע לקורבנות אזרחיים ... ", היא אמרה והכחישה כי "מישהו טרק את הטלפון".

20:51: כוחות הביטחון עצרו לאחרונה את מי שנחשב למפקד החוליה שחטפה את שלושת הנערים הישראלים ב-12 ביוני: חוסאם אל קוואסמה, תושב חברון במקור – כך מסרו היום גורמי ביטחון פלסטינים לוואלה! חדשות. הוא נעצר מצפון ירושלים בשכונת שועפאט. שני החוטפים, מרוואן אל קוואסמה ועאמר אבו עיישה, ככל הנראה התקשרו אליו כדי להודיע לו כי הצליחו לחטוף שלושה ישראלים. לוואלה! חדשות נוגע כי לחוסאם אל קוואסמה יש אח פעיל חמאס ששוחרר במהלך עסקת גלעד שליט וגורש לרצועת עזה. משם ככל הנראה יצאה הפקודה לקבוצת משוחררי שליט השוהה בעזה הפקודות לבצע את החטיפה. החשוד נחקר והודה במיוחס לו. המצוד אחרי שני החוטפים בפועל נמשך.

כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
נסיגת הכוחות מהרצועה/בן קלמר

20:08: ראש ממשלת חמאס לשעבר, איסמעיל הניה, אמר הערב כי "מה שלא השיג האויב באופן צבאי לא יושג גם באופן מדיני" – כך פורסם באתר החדשות "מרכז המידע הפלסטיני". "אנו משוכנעים כי אחינו המצרים והערבים מסכימים על ההתנגדות למען סיום המצור על עזה", הוסיף הניה. לדבריו, "הניצחון הצבאי של ההתנגדות וחוזקו האגדי של עמנו מובילים אותנו להסרת המצור מעל הרצועה".

19:41: מצרים הודיעה למשלחת הפלסטינית והנהגת חמאס שהגיעו לקהיר כי שיקום שדה התעופה והפעלתו, הקמת נמל ימי ופתיחת מעברי רפיח לא יובאו לשולחן הדיונים במסגרת שיחות הרגיעה. הדברים פורסמו לפני זמן קצר באתר החדשות "מרכז המידע הפלסטיני".

18:55: פיקוד העורף הסיר היום את המגבלות שהוטלו על מקומות עבודה שאינם חיוניים ומרכזי קניות שהוטלו על האזורים של עד 40 ק"מ מהרצועה. במרחק של עד שבעה ק"מ מהרצועה עדיין נאסר לקיים התקהלויות והתכנסויות מעל 300 איש בשטח פתוח וסגור. במרחבים הכוללים את אשקלון, אשדוד ובאר שבע עדיין נאסר לקיים התקהלויות והתכנסויות מעל 500 איש בשטח פתוח וסגור. יחד עם זאת, פעילויות הפגה לקיץ, מוסדות להשכלה גבוהה, מעונות יום וחינוך מיוחד יתקיימו בתנאי שהתלמידים והצוות יכולים להיכנס למרחב מוגן תקני בהתאם לפרק הזמן העומד לרשותם. ביתר אזורי הארץ הוסרו ההגבלות על התכנסויות והתקהלויות.

18:45: באתר "עזה עכשיו" דווח כי ממשלת האחדות הפלסטינית תקים ועדה שתפקח על שיקום רצועת עזה.

17:32: בכיר חמאס, מושיר אל-מסרי, אמר היום לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" כי הרגיעה נשמרת ובמהלכה מתקיים המשא ומתן העקיף בקהיר. אל-מסרי מסר כי ההתנגדות מסרה את דרישותיה לצד המצרי והיא מצפה ממנו לתגובה. הוא הדגיש כי "במקרה של הפרת הרגיעה ההתנגדות תגן על העם הפלסטיני", והוסיף כי הדרישות המינימליות של הצד הפלסטיני הן הפסקת התוקפנות כלפי העם הפלסטיני "באופן סופי" והסרת המצור. בנוגע ליתר הדרישות, ציין אל-מסרי כי "הן מונחות על שולחן המשא ומתן אבל דרוש הרבה זמן כדי שתבואנה לידי ביטוי בשטח". אל-מסרי איים כי אם ישראל לא תיענה לדרישות ההתנגדות היא "לא תהנה מביטחון". בנוגע לנסיגת צה"ל מהאזורים אליהם פלש ברצועה אמר כי "אין נוכחות של הכיבוש על אדמת עזה. יציאת הכיבוש מעזה היה תנאי יסוד לרגיעה".

16:35: מוסדות הלימוד האקדמיים שבדרום הארץ הודיעו על חידוש הלימודים בימים הקרובים. במכללת ספיר שבשדרות ישובו הלימודים לשגרה ביום ראשון הקרוב, סמסטר הקיץ יפתח ותלמידי המכינות וסטודנטים בלימודי חוץ במסלולי הקיץ השונים ישובו אל ספסל הלימודים כרגיל. באוניברסיטת בן גוריון הודיעו לסגל ולסטודנטים לתואר ראשון ולתואר שני כי הלימודים ישובו לסדרם ב-26 באוגוסט. כמו כן, באותו היום יתחדש לוח הבחינות אשר בוטלו על פי התכנון המקורי בהתאמה. במכללת אחווה שבאשקלון, יחל סמסטר הקיץ בצורה מדורגת מחר בבוקר, אם לא תחול הידרדרות במצב הביטחוני.

16:09: קצין בכיר אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "חמאס הסתתר בבתי חולים ובאתרים רגישים אחרים. במחשבה נוספת, טוב שלא תקפנו בית חולים, יכולנו לנצח אבל להרגיש רע. היה לנו קשה להסתכל על עצמנו במראה".

15:43: הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס בשעה 17:30.

13:57: בני משפחתו של סמ"ר אורון שאול שנהרג באסון הנגמ"ש, הגיעו לנחם את בני משפחת גולדין, אשר יושבים שבעה על סגן הדר גולדין שנהרג ברפיח. אחיו של אורון אמר בצאתו מבית משפחת גולדין כי בשעה זו "אין מהלכים משותפים להחזרת הגופות", וכי הם מאמינים בגורמי הבטחון, שיביאו את אורון לקבורה במדינת ישראל.

כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה/יותם רונן

13:28: פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית משפט השלום בבאר שבע כתב אישום נגד שלומי אברהם, תושב ערד שהקים דף פייסבוק בשם "כנופיית אל-יהוד". על פי כתב האישום, אברהם העלה לעמוד תכנים רבים המסיתים לאלימות ולגזענות כלפי בני החברה הערבית, וכן תכנים שיש בהם פגיעה באמנותם וברגשותיהם הדתיים של בני הדת המוסלמית. כתב האישום, שהגשתו אושרה על ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, מייחס לאברהם עבירות של איסור פרסום הסתה לגזענות, הסתה לאלימות או לטרור ופגיעה ברגשי דת.

12:41: גורם ביטחוני במצרים מסר כי חייל אמריקני השייך לכוח המשקיפים הבינלאומיים בסיני נפגע הלילה מירי של חמוש לעבר הבסיס הקרוב לכפר אל-ג'ורה שבצפון סיני. החייל נפגע בזרועו וטופל בבסיסו. כוח המשקיפים הבינלאומי הוא כוח עצמאי לשמירה על השלום הנמצא בסיני כדי להבטיח שהסכם השלום בין ישראל ומצרים נשמר.

12:34: שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי אמר בהאג כי יש ראיות ברורות כי פשעי מלחמה בוצעו ברצועת עזה על ידי ישראל. אל מלכי הגיע מוקדם יותר לבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג כדי לקדם חקירת פשעי מלחמה בזמן מבצע "צוק איתן" בעזה.

11:54: ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את צה"ל והשב"כ על השלמת הפעולה לנטרול מנהרות הטרור ברצועת עזה. "מדובר בפעולה מורכבת שעשו חיילים גיבורים בתנאי לחימה קשים. הפעולה פגעה במערך אסטרטגי שהחמאס השקיע בו מאמץ אדיר במשך שנים. כפי שאמרתי בתחילת הפעולה אין ערבות למאה אחוז הצלחה, אבל עשינו הכול כדי להשיג את המרב".

11:30: בכירה במשרד החוץ הבריטי, סיידה ווארסי, התפטרה ואמרה כי אינה יכול לתמוך יותר בעמדת ממשלתה בנוגע לישראל ולמצב בעזה.

11:07: מצרים הודיעה כי תעלה חדשה תיבנה לצדה של תעלת סואץ הקיימת, באורך של 72 קילומטרים – כך אמר יו"ר רשות תעלת סואץ. "הפרויקט הענק ייבנה במקביל לערוץ הקיים", נמסר בהודעה.

כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
כוחות צה"ל עוזבים את רצועת עזה/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

11:00: שר הפנים גדעון סער פנה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, בבקשה לביטול אזרחותו של מוחמד מפארגה, אזרח ישראלי תושב טייבה, שהורשע בביצוע פיגוע באוטובוס במרכז תל-אביב וב-24 ניסיונות רצח. בחודש נובמבר 2012 הניח מפארגה מטען באוטובוס דן. בפיצוץ נפצעו 26 בני אדם, מהם אחד באורח קשה, אחד בינוני והשאר קל. האירוע התרחש על רקע מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה.

10:51: שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מליכי צפוי לבקר בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. הוא יקדם שם חקירת פשעי מלחמה של ישראל במהלך הלחימה ברצועת עזה.

10:40: קצין בכיר בצה"ל אמר כי אין מחסור של תרופות ומזון בעזה. לדבריו, הדאגה העיקרית ברצועה היא מהרס הבתים.

10:37: 300 משאיות בהן מזון ותרופות יעברו מישראל לעזה דרך מעבר כרם שלום. 160 משאיות עליהן מזון ותרופות עברו אתמול. מראשית המבצע העבירה ישראל 1,800 משאיות עם ציוד הומניטרי לעזה.

10:25: דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, אמר כי צה"ל פגע "בכל המנהרות שהגענו אליהם בזכות מודיעין מדויק". בראיון במשדר וואלה! חדשות הוסיף אלמוז כי העובדה שתוך שבועות ספורים המערך שהכין חמאס קרס זהו הישג "מאוד משמעותי. זו כמות היעדים הגדולה ביותר שתקפנו בזמן קצר שכזה".

10:18: דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז אמר כי צה"ל מתכונן לאפשרות "שעוד כמה שעות אולי נחזור שוב" לרצועה. בראיון במשדר וואלה! חדשות הוסיף אלמוז כי כל ההישגים של ישראל במבצע הביאו להגדלת ההתרעה הישראלית "שתישמר לאורך זמן".

09:56: 19 טיסות שהיו אמורות להמריא ולנחות הבוקר בנתב"ג עוכבו במשך כשעה וחצי עד לאחר שנכנסה הפסקת האש לתוקפה. אמש פנה חיל האוויר לרשות התעופה האזרחית בישראל וביקשו לדחות את הטיסות כדי לאפשר לחיל "שמיים פתוחים" ולהשתמש גם בחלק מהנתיבים האזרחיים כדי להגביר את הפעילות לקראת הפסקת האש. בשל כך, הוחלט כי יופסקו הטיסות משבע בבוקר ועד שמונה ורבע. אנשי נתב"ג עדכנו את חברות התעופה מבעוד מועד וחלק מהטיסות עוכבו במשך כמה דקות. לדברי גורם ברשות שדות התעופה, כל הטיסות המריאו בסופו של דבר ולוח הטיסות בנתב"ג יחזור במהלך היום לשגרה מלאה.

כוח צה"ל בעת הנסיגה מרצועת עזה, 4 באוגוסט 2014. AP
כוח צה"ל בעת הנסיגה מהרצועה, אתמול/AP

09:32: יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן ברך על הפסקת אש עם ישראל שנכנסה לתוקפה הבוקר וקרא לכבד אותה – כך דווח בסוכנות הידיעות הפסלטינית "ופא". בנוסף, אבו מאזן הדגיש את הצורך ביישום היוזמה המצרית.

09:27: יו"ר מרצ, זהבה גלאון, התייחסה להפסקת האש עם חמאס ואמרה כי היא שמחה שישראל החליטה להצטרף לשיחות בקהיר. "אין לי אשליות", אמרה גלאון במשדר וואלה! חדשות. "חמאס לא יהפוך לחובב ציון, אך אם תהיה הרגשה של הסרת המחנק מעזה, יחוזקו הגורמים המתונים ברשות ויתנו מקסימום הישגים לאבו מאזן, אני חושבת שאפשר לייצר מציאות חדשה שתיצור מנופי לחץ לחמאס".

09:22: דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר כי "התוצאה הבולטת ביותר של המערכה (בעזה) היא הרס ההרתעה הישראלית". את הדברים אמר אבו זוהרי בראיון לערוץ אל-אקצא.

09:18: 103 חיילי צה"ל שנפצעו במבצע "צוק איתן" מאושפזים נכון להבוקר בבית החולים ברחבי הארץ. תשעה מתוכם מאושפזים במצב קשה, 34 באורח בינוני והיתר קל.

09:02: נזק נגרם למבנה מרקטה שנפלה בעיר הפלסטינית בית סאחור הסמוכה לבית לחם. לא דווח על נפגעים.

08:37: רקטה נפלה הבוקר בשטח חקלאי במועצה האזורית שדות נגב. נזק נגרם לחממות.

08:34: שלוש רקטות יורטו מעל קריית מלאכי. לא דווח על נזק או על נפגעים.

08:30: נפל רקטה נמצא בהתנחלות בגוש עציון. לא דווח על נפגעים.

חייל אוחז בדגל ישראל בגבול רצועת עזה 4 באוגוסט 2014. AP
חייל אוחז בדגל בגבול רצועת עזה/AP

08:20: 25 רקטות שוגרו לעבר ישראל במטח האחרון לפני כניסתה של הפסקת האש בת 72 השעות לתוקף.

08:15: רקטה התפוצצה בשטח פתוח באזור קריית מלאכי. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

08:12: שברי רקטות אותרו בירושלים. לא דווח על נזק או על נפגעים.

08:10: מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה בשמי ראשון לציון.

08:05: רקטה נפלה ביישוב במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים אך נזק נגרם לכמה מבנים.

08:04: שתי רקטות נפלו בשטחים פתוחים במועצה האזורית שדות נגב. לא דווח על נפגעים או על נזק.

08:02: הפסקת האש בת 72 השעות עליה הכריזה ישראל נכנסה לתוקף בשעה זו. בתוך כך, כוחות צה"ל השלימו את נסיגתם משטח הרצועה.

08:01: רקטה יורטה בשמי המועצה האזורית חוף אשקלון.

08:00: אזעקות נשמעו בראשון לציון, ברחובות, ביבנה, ברמלה, בלוד ובנס ציונה.

07:56: מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה בשמי אשדוד ורקטה נוספת בשמי המועצה האזורית מרחבים.

07:48: אזעקה נשמעה במעלה אדומים, קריית גת, גן יבנה, קריית מלאכי, גדרה, במועצה האזורית מרחבים.

כוחות צה"ל בשטח כינוס ליד גבול רצועת עזה. 4 באוגוסט 2014. רויטרס
כוחות צה"ל בשטח כינוס ליד רצועת עזה, אתמול/רויטרס

07:41: רקטה נפלה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב.

07:31: דובר משרד הבריאות בעזה מסר כי מראשית המבצע הישראלי בעזה נהרגו 1,868 נהרגו פלסטינים ו-9,563 נפצעו. על פי הדיווח, בין ההרוגים 429 ילדים, 243 נשים ו-79 מבוגרים מעל גיל 60. בין הפצועים 2,877 ילדים, 1,853 נשים ו-374 מבוגרים מעל גיל 60.

07:21: מאז החל מבצע "צוק איתן" תקף צה"ל למעלה מ-4800 מטרות ו-900 מחבלים נהרגו. קצין בכיר הדגיש כי במידה והפסקת האש תופר, תודרכו הכוחות בשטח להגיב באש. "מבחינתנו המבצע לא הסתיים. מדובר ב-72 שעות של הפסקת אש", אמר הקצין הבכיר.

07:15: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית שער הנגב.

06:44: כלל כוחות צה"ל ייצאו משטח הרצועה עד 8:00 הבוקר, השעה שבה אמורה להתחיל הפסקת האש - כך נודע לוואלה! חדשות. הכוחות ייערכו מחדש מחוץ לעזה ויישמרו על דריכות, לכל התפתחות אפשרית.

05:16: דוברת מחלקת המדינה של ארצות הברית, ג'ן סאקי, שיבחה הלילה את הסכם הפסקת האש ברצועת עזה, שהושג בתיווך מצרי, וקראה לישראל ולפלסטינים "לכבדו במלואו". סאקי הוסיפה כי וושינגטון תמשיך במאמציה לסייע לצדדים להשיג "פיתרון יציב לטווח הארוך".

שיגור טיל לעבר עזה מגבול הרצועה 4 באוגוסט 2014. AP
שיגור טיל לעבר הרצועה, אתמול/AP

03:06: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, חתם הלילה על החוק שאושר בקונגרס ביום שבת, לפיו תועבר תוספת של 225 מיליון דולרים לישראל, עבור מימון מערכת "כיפת ברזל".

01:23: מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות שנורו מרצועת עזה בשמי אשקלון. לא היו נפגעים.

00:50: אזעקה נשמעה בעיר אשקלון ובמועצה האזורית חוף אשקלון.

00:25: דובר חמאס סמי אבו זוהרי אמר הלילה כי התנועה מקבלת את המתווה המצרי להפסקת האש. "חמאס הודיע למצרים לפני זמן קצר כי הוא מוכן לרגיעה בת 72 שעות", מסר אבו זוהרי לסוכנות הידיעות רויטרס.

00:02: ספרד החליטה להקפיא את כל משלוחי הנשק שלה לישראל לאור המצב בעזה, כך דיווח העיתון "אל פאיס". על פי הדיווח, ההחלטה התקבלה ביום חמישי שעבר, בעקבות ה"זעזוע" של בכירי הממשל הספרדי מהפגיעה הנרחבת בחפים מפשע ברצועת עזה. היקף מכירות הנשק של ספרד לישראל אינו משמעותי, והוא עומד על כחמישה מיליון יורו בשנה. משמעותה העיקרית של ההחלטה היא סמלית. היום פורסם בעיתונות הבריטית כי ממשלת בריטניה שוקלת צעד דומה.

לוחם צה"ל אחרי שובו מרצועת עזה. 4 באוגוסט 2014. AP
לוחם צה"ל אחרי שובו מרצועת עזה, אתמול/AP
לוחמי גבעתי חוזרים מרצועת עזה. 4 באוגוסט 2014. רויטרס
לוחמי גבעתי חוזרים מרצועת עזה/רויטרס
לוחם מילואים נח על טנק אחרי צאתו מרצועת עזה. 4 באוגוסט 2014. AP
לוחם מילואים נח על טנק אחרי צאתו מרצועת עזה. 4 באוגוסט 2014/AP
הרס במחנה הפלסטינים ברפיח. 4 באוגוסט 2014. AP
הרס ברפיח, אתמול/AP
הרס בשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה אחרי תקיפות צה"ל. 4 באוגוסט 2014. רויטרס
הרס בשג'אעיה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully