וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: זו הצעתו של ג'ון קרי להפסקת האש

25.7.2014 / 16:29

לוואלה! חדשות נודעו פרטים מתוך המתווה שגיבש שר החוץ האמריקני להפסקת הלחימה ברצועה. לפי ההצעה, תיעצר כל הפעילות הצבאית, והצדדים ינהלו שיחות עקיפות בתיווך המצרים

צילום: דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: קשת סידי; קריינות: אביב אברמוביץ'

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, גיבש מתווה להפסקת אש בין ישראל לבין חמאס והעביר אותו לשני הצדדים, שטרם השיבו האם הם מקבלים אותו כלשונו. פרטים ראשוניים של ההצעה פורסמו הבוקר ב"ניו יורק טיימס", לפיהם ביום ראשון תוכרז הפסקת אש למשך שבוע, במהלכו ידונו הצדדים בנושאים הכלכליים, הביטחוניים והמדיניים של תנאי הפסקת האש הקבועה. היום (שישי) אחר הצהריים נודעו לוואלה! חדשות, מפי מקורות ערביים, פרטים נוספים ממנה.

עיקרי ההצעה:

*48 שעות אחרי כניסת הפסקת האש לתוקף, מגעים בתיווך המצרים;
*הקפאת הפעילויות הצבאיות של שני הצדדים, ודיונים עקיפים במשך 7-5 ימים;
*דיונים בפתיחת המעברים ושחרור האסירים שנעצרו שוב אחרי עסקת שליט, הרחבת התחום המותר לדיג והקמת נמל ברצועה.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
אשת המג"ד הפצוע קיבלה את מכתבו מוכתם בדם
הותר לפרסום: לוחם במילואים נהרג ברצועת עזה
חשד לניסיון דריסה בעציון: נערה נפצעה קל

פגישת ג'ון קרי ובאן קי מון בירושלים 23 ביולי 2014. רויטרס
הצדדים טרם השיבו האם הם מקבלים את המתווה. קרי עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, השבוע/רויטרס

לטענת אותם מקורות, לפי המתווה של קרי הפסקת האש תיכנס לתוקפה מיד עם הכרזתו של שר החוץ על הסכמת הצדדים להצעה האמריקנית. 48 שעות מרגע כניסת הפסקת האש לתוקפה, יחלו מגעים בין שלוש משלחות: ישראלית, פלסטינית ומצרית בקהיר, סביב דרישות חמאס להסרת המצור. במקביל, כל הפעולות הצבאיות של שני הצדדים יוקפאו. על פי גורמים פלסטיניים, משמעות הדבר היא שגם הפעילות להריסת מנהרות תיעצר מיד. את עמדות חמאס במשלחת לקהיר תייצג המשלחת הפלסטינית שתורכב מנציגים של כמה מהפלגים הפלסטינים, ובהם פתח, חמאס והג'יהאד האיסלאמי. הדיונים יתקיימו בכל ימי הפסקת האש שיקצבו האמריקנים, בין חמישה לשבעה ימים.

הדיונים בין המשלחות לא יתקיימו בצורה של שיחות, כי אם בעקיפין. כלומר, המשלחת המצרית תיפגש עם נציגים של ממשלת ישראל ולאחר מכן בנפרד עם המשלחת הפלסטינית. במהלך השיחות, יידונו נושא פתיחת המעברים לישראל, מעבר רפיח, שחרור אסירי עסקת שליט שנעצרו שוב, שחרור אסירי הפעימה הרביעית, הרחבת התחום המותר לדיג ל-12 מייל וכן הקמת נמל ימי ברצועה.

ראש הלשכה המדינית של החמאס, חאלד משעל, במסיבת עיתונאים על הפסקת האש בעזה, נובמבר 2012. רויטרס
מציג עמדה נוקשה יותר מזו של ההנהגה בעזה. חאלד משעל/רויטרס

במקביל לניסיונות התווך של שר החוץ האמריקני, שוקדות הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב, יחד עם הרשות הפלסטינית, על כינוסה של ועידה בינלאומית בנושא עזה. על פי התכנית המתגבשת, יתכנסו שתי ועידות נפרדות: ועידה ראשונה תתכנס במצרים בהשתתפות הרשות הפלסטינית, הליגה הערבית ומצרים, ללא נציגים של קטאר, טורקיה וחמאס. במהלך הוועידה השנייה, שתתכנס באירופה, תחת מטריית האיחוד, ישתתפו גם קטאר וטורקיה, אך ללא מצרים והרשות הפלסטינית.

גורם פלסטיני בכיר התייחס היום לדברים, ואמר כי ההסכם הזה בנוגע לסידורי הוועידות היה מקובל על הצדדים, ובכלל זה גם על חמאס, ביום שלישי השבוע. אולם, כך לטענתו, מי שטרפד אותו היו קטאר וראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל. לדבריו משעל ונציגי הארגון בחו"ל מציגים עמדה נוקשה יותר בהשוואה להנהגות חמאס בעזה - הצבאית והמדינית. הגורם טען שההחלטה נמצאת ברובה בידי קטאר, וניכר שהממשל האמריקני רוצה להתקרב לדוחא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully