וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מודאגת: "מתנגדים לחרמות על ישראל"

על רקע הפרסום על החרם הצפוי של שני הבנקים הגדולים בצפון אירופה על בנקים בישראל, מחלקת המדינה הביעה את התנגדותה הנחרצת לצעדים מסוג זה. "סוגיות כאלה יש לפתור במו"מ"

צילום: רויטרס, לע"מ; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

("תכנית קרי": אין זכות שיבה, בירה פלסטינית במזרח ירושלים)

בישראל ובעולם הביעו דאגה מהקריאות לחרם כלכלי על ישראל, ובפרט מכוונתם של שני הבנקים הגדולים ביותר בצפון אירופה להחרים בנקים בישראל, על רקע פעילות הבנקים הישראליים בהתנחלויות, כפי שפורסם היום (שבת) לראשונה בוואלה! חדשות. "חרמות מכוונים על ישראל אינם עוזרים, ואנו מתנגדים להם", הבהירה סגנית דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, מארי הארף, בתדרוך כתבים.

עוד בוואלה! חדשות על תהליך השלום:
בנקים גדולים באירופה: "נחרים בנקים בישראל בגלל ההתנחלויות"
קרי מאיים: "כישלון המו"מ יוביל להשלכות חמורות"
הצעת ארה"ב לרשות הפלסטינית: ליסינג של בית אל ועפרה

"הבהרנו את עמדתנו לגבי ההתנחלויות, וזו בדיוק הסיבה לכך שאנו חושבים שיש לדון בדברים האלה ליד שולחן המשא ומתן ולהגיע להסכם הסופי", הוסיפה הארף. "כדי לפתור את הסוגיות הללו, הצדדים צריכים לדון בהן ישירות ומעשה מהסוג הזה (חרם) לא עוזר". כשנשאלה אם זה נכון שארה"ב אינה רואה בישראל מדינת אפרטהייד, השיבה: "כן, זה נכון".

ארה"ב זועמת על יעלון: "סילף את דבריו של קרי". רויטרס
התנגדות נחרצת. מארי הארף/רויטרס

שני הבנקים המדוברים הם "נורדאה" השבדי שהינו הבנק הגדול ביותר במדינות סקנדינביה, ו"דנסקה בנק" שהינו הבנק הגדול ביותר בדנמרק. יחדיו הם משרתים יותר מ-16 מיליון לקוחות ברחבי אירופה ומחזיקים בנכסים בשווי מאות מיליארדי דולרים. שני הבנקים נכללים ברשימת 500 החברות הגדולות בעולם, ושניהם כאמור מקדמים בשבועיים האחרונים צעדים להחרמת בנקים בישראל בגלל "מעורבות בפעולות שעומדות בניגוד לחוק הבינלאומי".

דנסקה בנק בקופנהגן. flicker, אתר רשמי
סניף "דנסקה בנק" בקופנהגן/אתר רשמי, flicker

חבר הכנסת חיליק בר (העבודה) גינה גם הוא את המהלך. "באופן אישי, אני מבהיר לכל גורם בארץ ובחו"ל שהחרמות אינם מסייעים לפתרון הסכסוך, לתהליך השלום או לכלכלה הישראלית או הפלסטינית", אמר. "יחד עם זאת, לצערי, זוהי מגמה שהולכת ותופסת תאוצה ולדאבוני תלך ותתעצם בחודשים ובשנים הקרובות. החרמות באים גם בשל הבנייה בהתנחלויות, אך גם בשל היעדר אופק לפתרון הסכסוך ולקיומן של שתי מדינות עצמאיות שחיות זו לצד זו".

לדבריו, "פתרון שתי המדינות זהו הפתרון הצודק בעיני מרבית הישראלים ומרבית מדינות העולם. אני קורא לממשלת ישראל להתעשת וליישר מיד את גורמי הימין הקיצוני שהשתלטו עליה ומונעים ממנה לצעוד לכיוון של שתי מדינית לשני עמים, לפתרון קבע של הסדרת הריבונות באזור יהודה ושומרון בינינו לבין הפלסטינים ולהקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל, חזקה, עצמאית, בעלת גבולות קבע ולא מבודדת. זה היה מלכתחילה החלום הציוני של כולנו ועלינו לצעוד לשם ללא חשש".

גלאון: "נתניהו טומן את הראש בחול"

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, התייחסה לפרסום וקראה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, "להפסיק לטמון את הראש בחול ולהודיע לאלתר על הקפאה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות". לדבריה, "המשך תחזוק הכיבוש וההתנחלויות אינו מקובל יותר לא רק על מדינות אירופה, אלא גם על בנקים וחברות פרטיות. ההחלטות שלהן עלולות להפוך את ישראל למנודה ומבודדת כמו קובה ודרום אפריקה. ראש הממשלה צריך להתעשת כי העולם מאבד סבלנות והאיום בחרמות על ישראל גובר מיום ליום".

במקביל, אמר היום שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, כי הוא "ממשיך להיות אופטימי" בכל הקשור למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. "אנחנו נמשיך לעבוד על זה. אני מאמין באפשרות לשלום, אחרת לא הייתי מנסה", מסר קרי במסגרת ועידת מינכן לביטחון. לדברי קרי, הוא אופטימי על אף הסקפטיות המגיעה מוושינגטון. "אני לא חושב שאנחנו תמימים, אנחנו עובדים קשה, כי כישלון המו"מ פירושו השלכות חמורות", אמר ושלח רמז ברור לשני הצדדים.

סגן שר הביטחון, דני דנון, הגיב לדברים ואמר: "אנו מכבדים את מזכיר המדינה קרי, אך לא ננהל משא ומתן עם אקדח צמוד לרקה. ידידים לא מציבים אולטימטום לביטחון מדינת ישראל. אנחנו נקבל החלטות השומרות על האינטרסים של מדינת ישראל. אם היינו מקבלים החלטות לפי כל תחזיות החרם למיניהן, לא היינו כאן כיום. ראינו כבר בעבר, שבכל מקום שצה"ל אינו נוכח בו, הטרור מכה שורשים".

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "לבנק הדני דאנסקה אין השקעות ואין פיקדונות מכל סוג שהוא בבנק הפועלים".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully