וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוזמה שתחשוף מי מפעיל את חברי הכנסת שלנו

23.9.2014 / 11:28

העיתונאי תומר אביטל יזם פרויקט המכונה "מאה ימים של שקיפות", ובמסגרתו יישכרו חוקרים פרטיים כדי לעקוב אחר פעילות נבחרי הציבור. עד כה גויסו 57 אלף שקל

אביגדור ליברמן בכניסה לישיבת הממשלה. יוני 2014. מרק ישראל סלם, לשכת העיתונות הממשלתית
עם מי הוא נפגש? שר החוץ ליברמן/לשכת העיתונות הממשלתית, מרק ישראל סלם

עם מי נפגש שר החוץ ליברמן, כמה שעות בשבוע נמצא יו"ר קדימה שאול מופז בוועדות הכנסת ומי לוחש על אוזנה של ראשת מרצ זהבה גלאון? נבחרי הציבור התרגלו בשנים האחרונות לתקשר עם הציבור באמצעות ריאיונות לתקשורת, פוסטים בפייסבוק וסרטונים ביוטיוב, אבל מי באמת מפעיל אותם? על השאלה הזאת מנסה לענות יוזמה חדשה ושאפתנית הנקראת "מאה ימים של שקיפות", שבמהלכה יישלחו חוקרים פרטיים לתור אחר פעילות חברי הכנסת בתוך המשכן ומחוצה לו.

במסגרת הפרויקט, הזוכה לליווי משפטי צמוד וכפוף למסגרת החוק (לא יהיו האזנות סתר או צילומים נסתרים במקומות פרטיים, למשל), יתועדו דברים חריגים הקשורים בפעילות נבחרי הציבור בזמן שעות העבודה ולאחריהם. בתום מאה הימים יפורסמו התוצאות. כדי לממן את שכרם של החוקרים, נפתח ערוץ "הד-סטארט" (אתר לגיוס כסף), ובמסגרתו מקווים היוזמים לגייס מאה אלף שקל. עד לתאריך הסיום נותרו עוד תשעה ימים בלבד.

מאחורי היוזמה עומד העיתונאי תומר אביטל, בן 31, בעבר הכתב הפרלמנטרי של "כלכליסט" ומחברו של הספר "המשכן". אביטל, העוסק זה כמה שנים בתחקירים הנוגעים לסוגיות של שקיפות ומנהל תקין, מספר כי חשב על הפרויקט לאחר שראה כיצד הדברים עובדים בכנסת. "הבנתי שהם לא חייבים להגיב לי, הם לא חייבים לתת דין וחשבון על הפעילות שלהם ועל מה שהם עושים עם הכסף שלנו, איך נולדו החוקים שלהם ועם מי הם נפגשים", הוא אמר. "הקש ששבר את גב הגמל היה החוק לשקיפות בתיקי המניות של חברי הכנסת, שנפל. זה חוק שברור לי ש-5.6 מיליון בעלי זכות בחירה תומכים בו, אבל הוא נפל. הבנתי שאם השקיפות לא מגיעה מהם, אולי הגיע הזמן לשקיפות כפויה".

עוד בוואלה! חדשות:
צה"ל הפיל מטוס קרב שחדר לישראל מסוריה
החשבון נסגר: רוצחי שלושת הנערים נורו למוות בחברון
המערכה נגד דאעש מתרחבת: ארה"ב הפציצה בסוריה

יו"ר קדימה שאול מופז הגיב לפרסום מסקנות ועדת פלסנר בישיבת סיעת קדימה , יולי 2012. עומר מירון
כמה זמן הוא נמצא בוועדות הכנסת? מופז/עומר מירון

מה זה אומר שקיפות כפויה?

"זה אומר שאנחנו, תוך כדי שמירה על כל פסיק בחוק, נחשוף את לוח הזמנים שלהם. עם מי הם נפגשים, כמה זמן הם בכנסת ומה מניע אותם. נממן אנשי מקצוע וחוקרים פרטיים שיעקבו אחרי חברי כנסת מסוימים, המתנגדים לשקיפות בכל מיני מקומות".

אתה מתכוון לארוב להם מתחת לבית ולראות מי מגיע אליהם הביתה, למשל?

"לא, החיים הפרטיים הם מחוץ לתחום, אבל אפשר בהחלט להושיב חוקר בקפה דובנוב בתל אביב, שהוא מקום מאוד ברנז'אי, ולראות מי יושב שם עם מי: האם בוז'י הרצוג יושב שעות עם פעילים ועם אזרחים או עם טייקונים? יש לנו אסטרטגיה להפוך את זה לחומר המראה למה האנשים האלה מתנגדים לשקיפות. אתמול חשפתי שאבישי ברוורמן שכר לוביסטית כדי שתראיין עבורו עוזר פרלמנטרי. הציבור יושב בבית ולא יודע איך באמת הכול עובד. בסוף הדברים האלה תוקעים רפורמות לפני שהן נולדות ופוגעות בכיס של האזרח".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"זה קצת מפחיד"

שקיפות נשמעת כמו גלולת שינה. איך אתה משכנע את הציבור לתמוך בך ב"הד-סטארט"?

"הכנסת היא המקום הכי עוצמתי בארץ. 61 יכולים לחייב בחוק כל דבר שהם רוצים. אם נחזק את הכנסת ונשלח לשם אנשים עם עמוד שדרה, יהיה מספק שנבוא פעם בארבע שנים כדי להצביע".

איך הולך תהליך גיוס הכספים, ומה קורה לך בדרך?

"אני השקעתי אלף שקל כדי שלא אושפל לחלוטין, וחשבתי שאגיע בסך הכול ל-2,000. בתוך כמה ימים כבר היינו על 30 אלף, אבל אז גויסתי למילואים בזמן 'צוק איתן'. לאחר מכן חידשתי את הפרויקט וזה צובר תאוצה. התקשרה אליי בחורה ערבייה לתת לי טיפים על המגזר הערבי. היא סיפרה לי על ח"כ ערבי שנפש בירדן בזמן ההצבעות על התקציב. היה גם מכתב נאצה ממישהו שאמר שזו פלישה לא מוצדקת ושהעיתונאים עברו את כל הגבולות. זה קצת מפחיד. לקח לי שעות עד שלחצתי על כפתור ה-Enter ושיגרתי את היוזמה לדרך".

בוז'י הרצוג בישיבת סיעת העבודה, פברואר 2011. עומר מירון
"החיים הפרטיים מחוץ לתחום". הרצוג/עומר מירון

מאז החלה היוזמה גייס אביטל 57 אלף מתוך מאה אלף השקלים הדרושים על מנת להפעיל את הפרויקט. לדבריו, "אם הסכום היה נמוך יותר, היה קשה להגיע לממצאים משמעותיים. את רוב הכסף יוציאו על משכורות לחוקרים פרטיים ועל הפעלת מערך מתנדבים. יש כמה כלי תקשורת שיסכימו לפרסם את התוצאות". מאז שהחל, הוא מספר שקיבל שלל תגובות מפתיעות, כמו למשל מהראפר נמש, שכתב שיר על היוזמה, והופעה פרטית של הזמר עמיר לב שנמכרה תמורת 5,000 שקל למען היוזמה. תשעה ימים בלבד נותרו לגייס 43 אלף שקל, אחרת התרומה לא תמומש, הכסף יחוזר למשקיעים והפרויקט לא יצא לפועל. "הלוואי שנגיע לסכום של מאה אלף שקל", הוא אמר, "אני לא יכול לחכות ליישם את זה. זה אחד הדברים היותר חשובים שעשיתי בחיי".

גילוי נאות: הכותב משתתף באופן פעיל ביוזמת "מאה ימים של שקיפות".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully