וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תאשר: 1.3 מיליארד שקלים סיוע לעוטף עזה

18.9.2014 / 16:08

תכנית הסיוע, הכוללת תמיכה בתשתיות וברווחה, מבחינה לראשונה בין עוטף עזה ליישובים הצמודים לגדר הגבול, מתוך הכרה כי האחרונים ספגו את עיקר הנזקים ב"צוק איתן". המטרה: משיכת תושבים לאזור

נפילת רקטה במועצה אזורית אשכול, אוגוסט 2014. יותם רונן
הריסות בית במועצה האזורית אשכול, במבצע "צוק איתן"/יותם רונן

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב תכנית סיוע נרחבת ליישובי עוטף עזה, בדגש על העיר שדרות ויישובים הצמודים לגדר הגבול עם הרצועה. התקציב לתכנית הסיוע, בסך 1.3 מיליארד שקלים, אושר כבר על ידי הממשלה לפני כשלושה שבועות, וכעת יתבקשו השרים לאשר את התכנית המפורטת שגיבש משרד ראש הממשלה.

משרד ראש הממשלה הגדיר את תכנית הסיוע "תכנית אסטרטגית רב שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה", והיא כוללת השקעה של מאות מיליוני שקלים בתשתיות, חינוך, רווחה, מיגון, תחבורה ועידוד התיישבות באזור עוטף עזה. את גיבוש התכנית הוביל מנכ"ל המשרד, הראל לוקר, בשיתוף פעולה עם רוב משרדי הממשלה, כמו גם עם ראשי רשויות בדרום. נוסף על כך, תכנית סיוע נפרדת לכלל יישובי הדרום מגובשת בימים אלה וצפויה להתפרסם גם היא בקרוב.

עוד כותרות בוואלה! חדשות:
תושבי עוטף עזה נגד הממשלה: "ההבטחה לשקט מתפרקת"
האם יש מישהו שיכול לאיים על שלטונו של נתניהו?
לפיד: "לא רוצים בחירות בעת הזאת, זה לא טוב לישראל"
חשד: קצין צה"ל הנפיק אישורי כניסה לפלסטינים תמורת שוחד

הפגנת סולידריות עם תושבי הדרום בכיכר רבין. אוגוסט 2014. דרור עינב
הפגנת סולידריות עם תושבי עוטף עזה, כיכר רבין בתל אביב, אוגוסט 2014/דרור עינב

החידוש המרכזי בתכנית שעליה יצביעו השרים ביום ראשון הוא ההבחנה בין היישובים הצמודים לגדר הגבול עם רצועת עזה - עד ארבעה קילומטרים מהגבול - לבין יישובי "עוטף עזה", בין ארבעה לשבעה קילומטרים מהרצועה. התכנית האסטרטגית החדשה מכירה בכך שהיישובים הצמודים לגדר הגבול הם אלה שספגו את הנזקים הגדולים ביותר במהלך מבצע "צוק איתן", ולכן דרושה התגייסות מיוחדת של משרדי הממשלה כדי לחזק אותם.

בדברי ההסבר לתכנית נכתב כי "בהתאם לנתוני מערכת הביטחון, וכפי שעולה ממבצע 'צוק איתן', עוצמת האיום הביטחוני על יישובים הנמצאים בטווח של עד ארבעה קילומטרים מגדר המערכת סביב רצועת עזה, שונה משמעותית ביחס לכלל היישובים הנמצאים בתחום עוטף עזה. לפיכך, בהחלטה זו הוגדרו יישובים אלו כקבוצה בעלת עדיפות מוגברת לטובת חלק מההטבות, ובעיקר הטבות שעניינן משיכת אוכלוסייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת שנת הלימודים בשדרות, ספטמבר 2014. גדי קבלו, מערכת וואלה! NEWS
משיכת אוכלוסייה ליישובי הגדר - יעד מרכזי. נתניהו בביקור בבית ספר בשדרות/מערכת וואלה! NEWS, גדי קבלו

על פי התכנית האסטרטגית החדשה, משיכת אוכלוסייה ליישובים הצמודים לגדר הגבול תוצב כיעד מרכזי, והמדינה תשקיע יותר מ-100 מיליון שקלים בתכניות שונות הקשורות לנושא. בין היתר, כ-71 מיליון שקלים יושקעו בבינוי וסבסוד פיתוח ביישובי עוטף עזה, וביישובי "הקו הקדמי", הצמודים לגדר, הסבסוד יהיה בהיקף של 100% בעבור יחידת דיור עד עד לסכום של 180 אלף שקלים. ביישובי עוטף עזה המרוחקים יותר מהגדר, הסבסוד יהיה בהיקף של 85%. בנוסף, יושקעו 25 מיליון שקלים בהקמת שכונות מגורים זמניות לקליטת תושבים חדשים, וארבעה מיליון שקלים בסיוע לשכר דירה.

גם העיר שדרות, ששכונותיה המערביות נמצאות בטווח הקו הקדמי הצמוד לגבול הרצועה, תזכה במסגרת התכנית האסטרטגית להשקעה ממשלתית נרחבת. משרד האוצר יעביר למשרד הבינוי והשיכון כ-125 מיליון שקלים לצורך שדרוג תשתיות בעיר והקמת מוסדות ציבור ומתקנים עירוניים בעיר. כמו כן, משרד הפנים יעביר לעיר מענק מיוחד בגובה 45 מיליון שקלים, והממשלה תעביר שמונה מיליון שקלים לצורך סיוע בשכר דירה בעיר.

התכנית האסטרטגית שתוצג לממשלה כוללת גם השקעה משמעותית בתחום התחבורה. משרד התחבורה יידרש להרחיב את הכביש הראשי באזור עוטף עזה – כביש 232, שנמתח במקביל לגבול הרצועה. הרחבת הכביש צפויה לעלות 250 מיליון שקלים בפריסה של חמש שנים. לתכנית האסטרטגית יהיו שותפים רוב משרדי הממשלה, החל ממשרד האוצר – שיישא בעיקר הנטל התקציבי – ועד למשרדים שיתרמו סכומים קטנים יותר מתקציביהם כגון משרד החינוך, משרד הרווחה, משרד התיירות והמשרד לפיתוח הנגב והגליל.

לפני כחודש דווח לראשונה בוואלה! חדשות על התארגנות חדשה של תושבי הקו הקדמי, אותם יישובים הצמודים לגדר הגבול עם רצועת עזה, בדרישה להעניק ליישוביהם מעמד מיוחד, נפרד מזה של שאר יישובי עוטף עזה. פעילים בהתארגנות החדשה הביעו היום שביעות רצון מהתכנית האסטרטגית של הממשלה, וציינו כי זכו לאוזן קשבת ושיתוף פעולה מלוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שאף ביקר במהלך "צוק איתן" ביישובים הצמודים לגדר הגבול ונחשף לבעיותיהם הייחודיות.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir_t@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully