וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב נתניהו-לפיד: כיפופי הידיים יסתיימו בפשרה

16.9.2014 / 0:01

הקפאת חוק מע"מ 0% אינה אלא עוד פרק במלחמה בין השניים, אך הסבירות שזו תסתיים בהליכה לבחירות נותרה נמוכה. הפשרה עשויה לכלול הגדלת הגירעון לצד תוספת משמעותית לתקציב הביטחון

צילום: שלומי גבאי, עריכה: מתן חדד

ההחלטה להקפיא את חוק מע"מ 0% של לפיד היא אמנם יוזמה אישית של יו"ר הקואליציה, יריב לוין, שנומקה בסיבות פרוצדורליות, אך היא בוודאי משרתת את מלחמת כיפופי הידיים בין ראש הממשלה ושר האוצר. אנשים ששוחחו עם לוין שמעו ממנו כי החוק לא הוקפא, אלא כי בשלב זה הוא לא יעלה לאישור סופי בוועדת הכנסת ובמליאה. זאת, בגלל חילוקי הדעות בקואליציה, העננה סביב תקציב המדינה וכי בכל מקרה להקפאה אין משמעות כיוון שהכנסת תחזור מהפגרה רק בסוף אוקטובר. נימוקים ענייניים לכל הדעות.

עוד בנושא:
המשבר מעמיק: נתניהו הקפיא את קידום חוק מע"מ 0%
במערכת הביטחון שוב מאיימים: "לא תהיה תוספת? נשבית טיסות"
נתניהו: "זקוקים לעוד מיליארדים רבים בתקציב הביטחון"

אלא שמאחורי הקלעים התמונה מעט מורכבת יותר. בשבועות האחרונים מנהלים ביניהם שר האוצר וראש הממשלה התנצחות פומבית בטונים גבוהים, במסווה של דיון כלכלי על תקציב המדינה. מדובר פה במשחק סכום אפס. כל ניצחון של לפיד הוא הפסד לנתניהו, ולהיפך. לכן, את ההודעה על הקפאת החוק, גם אם היא חסרת משמעות מעשית, צריך לראות כעוד פרק בסדרה בלתי-נגמרת של כיפופי ידיים בין השניים, בניסיון להגיע לפשרה מעמדת כוח.

נתניהו ולפיד. טלי מאייר
ראש הממשלה מזהה את החשש של שר האוצר מהליכה לבחירות. נתניהו ולפיד/טלי מאייר

למרות הטונים הגבוהים והמתיחות בין הלשכות שהגיעה הערב לשיא, הסבירות שחוק מע"מ 0% יוביל את ישראל לבחירות עדיין נותרה נמוכה, אם כי היא קיימת. לפיד קורא סקרים, הוא יודע שהליכה ראש בראש עם נתניהו תביא אותו לאופוזיציה. במקרה שהחרדים לא ייכנסו אליה, תלך ישראל למערכת בחירות מיותרת ממנה תחזור סיעתו, על פי הסקרים, מדוללת כמחצית מכוחה. כל הסימנים מראים שהוא אינו מעוניין בכך, ובהתבטאויות פומביות ביומיים האחרונים כבר החל לדבר על כך ש"בכל משא ומתן לפני התקציב יש מחלוקות", כמי שמבקש לומר שבסופו של דבר ילכו השניים על פשרה. מצבו הפוליטי של נתניהו טוב מזה של לפיד. אם שר האוצר יעזוב ונתניהו ייגרר לבחירות, הדבר יקרה בעיתוי נוח מאוד מבחינתו – כאשר הוא עדיין נישא על גלי תמיכה רחבה של ימי פוסט "צוק איתן". אך ראש הממשלה, כפי שהדברים נראים כעת, לא מתכוון להוביל לבחירות באופן יזום.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
יו"ר האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג באולפן וואלה!. אוגוסט 2014. דרור עינב
לפיד אינו היחיד שקורא את הסקרים ואינו נלהב מהליכה לבחירות. הרצוג/דרור עינב

גורמים בכירים בקואליציה מעריכים כי חוסר ההתלהבות מצד רוב חברי הכנסת להרים את ידם בעד פיזור והליכה הביתה, יחייבו בסופו של דבר פשרה. לפיד הוא לא היחיד שאינו מעוניין בבחירות, גם במפלגת העבודה ובמפלגת התנועה של לבני קוראים סקרים ורואים את המצב העגום. הסכסוך בתוך ש"ס מאיים לחרב את המפלגה ומציב אותה בסיטואציה שבה יהדות התורה תחלוף על פניה בסקרים וגם ליברמן עדין לא התייצב על מספרים משכנעים שיגרמו לו לתמוך בפיזור הכנסת.

אותה פשרה פוטנציאלית, לדברי חברים בוועדת הכספים ששוחחו היום עם ראש הממשלה, יכולה להצטייר בדמות הרחבה של הגירעון והעברת חוק מע"מ אפס של לפיד מצד אחד, לצד תוספת של 6-7 מיליארד שקל לביטחון מצד שני, כך שכל אחד מן הצדדים יוכל לומר "ניצחתי". עד אז, אנו צפויים לחזות בהמשך של סדרת פעולות יזומות בתקשורת מצד ראש הממשלה ושר האוצר, בניסיון להביך האחד את השני.

(עדכון ראשון: 23:58)


לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully