וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת האש ברצועת עזה נכנסה לתוקף

ראש הממשלה עידכן טלפונית את שרי הקבינט בהחלטה. אבו מאזן הודה למצרים, לאו"ם ולקטאר. זמן קצר לפני ההכרזה - הרוג בעוטף עזה מפגיעת פצמ"ר במועצה האזורית אשכול וירי למרכז

צילום: ניב אהרונסון, בני ואינר, שי מכלוף, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

-זמן קצר לפני ההכרזה: הרוג ו-6 נפגעים מפצמ"ר באשכול
-המשלחת הפלסטינית: ההסכם הושג עם כל הצדדים
-השרים ליברמן, אהרונוביץ' ובנט הביעו התנגדות להחלטה
-אבו מאזן צפוי להציב במקביל תאריך יעד לסיום הכיבוש
-רקטה פגעה בגן ילדים באשדוד, איש לא נפגע

הממשלה קיבלה הערב (שלישי) את ההצעה המצרית להפסקת אש ברצועת עזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן טלפונית את שרי הקבינט בהחלטה על עצירת האש החל מהשעה 19:00. השרים יצחק אהרונוביץ', גלעד ארדן ונפתלי בנט הביעו התנגדות להחלטה. בנט אמר כי הוא מתנגד "להפסקת אש שתגביל את חופש הפעולה של צה"ל נגד הטרור בעזה".

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הודה למצרים, לקטאר ולאו"ם על הסיוע בתיווך, וציין כי שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, עמד עמו בקשר לכל אורך התהליך. "היום הוא היום ה-51 של התוקפנות שישראל הפעילה מול אחינו" אמר אבו מאזן. "מספר השהידים עלה הוא יותר מ-2,000. יש יותר מ-5,000 פצועים ורבבות הפכו פליטים. 60 משפחות הושמדו לגמרי".

גורם מדיני אמר כי בהצעה המצרית אין מענה ברור לכל הדרישות שחמאס הודיע כי בלעדיהן לא יפסיק את שיגורי הרקטות נגד ישראל, בהן שחרור אסירים, הקמת נמל ימי, הקמת שדה תעופה ונושא העברת המשכורות הכספים. לדבריו, ישראל דבקה לכל הדרך במתווה המצרי, בעוד שחמאס רצה להיעזר בתיווך קטארי-טורקי.

לגבי סוגיית המעברים ברצועת עזה, אמר אותו גורם כי במעברים שישראל אחראית עליהם תתאפשר העברת ציוד הומניטרי לשיקום הנזק וההרס בעזה באופן מיידי, תחת פיקוח על הכנסת החומרים. בהמשך, לדבריו, אם הפסקת האש תכובד, יתקיימו דיונים שבמהלכם ישראל תעלה את נושא הפירוז.

מלחמה בדרום - כותרות אחרונות
רקטה פגעה בגן באשדוד: "לא נפתח שנת הלימודים"
תיעוד: צה"ל השמיד המשגר שהרג את דניאל בן ה-4
האם חיסול הבכירים בעזה מקרב את קץ הלחימה?

נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישה בקהיר, 23 באוגוסט 2014. רויטרס
נשיא מצרים סיסי עם יו"ר הרשות אבו מאזן, בסוף השבוע בקהיר/רויטרס

דובר חמאס, סמי אבו-זוהרי, אישר כי ישראל והפלסטינים הגיעו להבנות על הסכמת אש ארוכת-טווח ברצועת עזה בהתאם ליוזמה המצרית. ראש המשלחת הפלסטינית לקהיר, עזאם אל-אחמד, אמר כי "הגענו להסכם עם כל הצדדים כדי לסיים את התוקפנות ולהגיע להפסקת אש". לדבריו, "ההסכם מספק את צרכי העם הפלסטיני, הפעם זה צריך להצליח".

בתוך כך, הרשות הפלסטינית צפויה להכריז הערב גם על השקת היוזמה המדינית של אבו מאזן. מקורות פלסטינים בכירים ששוחחו עם וואלה! חדשות אמרו כי התכנית דורשת להציג לישראל לוח זמנים לסיום הכיבוש ולהקמת מדינה פלסטינית, במקביל להכרזה על הפסקת אש, בהתבסס על ההבנות שגובשו בתום מבצע "עמוד ענן" ב-2012. בתום חודש, ידונו דרישות הפלסטינים, בהן הקמת נמל ימי ושדה תעופה.

הגורם הפלסטיני ששוחח עם וואלה! חדשות אמר כי ישראל "הסכימה עקרונית" להצעה להפסקת האש. לדבריו, עשויות להיות התפתחויות של הרגע האחרון, לנוכח האירועים המתרחשים בכל רגע בשטח. אותו גורם אמר כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, כבר הסכים להפסקת אש הכרוכה ביוזמה המדינית, וכי גם ראשי הזרוע המדינית בעזה נתנו את הסכמתם ליוזמה. ואולם, לא ברור אם ראשי הזרוע הצבאית של חמאס משיבים בחיוב להצעה.

חגיגות בעזה לאחר הפסקת האש. רויטרס
מחמוד א-זהאר/רויטרס
דוברי חמאס פאוזי ברהום וסמי אבו זוהרי חוגגים את הכרזת הפסקת האש ברצועת עזה במסגרת מבצע צוק איתן – 26 באוגוסט 2014. רויטרס
דוברי חמאס פאוזי ברהום וסמי אבו-זוהרי חוגגים בעזה, הערב/רויטרס
תקיפת חיל האוויר בעזה. אוגוסט 2014. רויטרס
פצצה ישראלית פוגעת בביתו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי ברפיח, היום/רויטרס
הרס בבית לאהיא בצפון ברצועת עזה אחרי תקיפת צה"ל. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
הריסות בניין בבית לאהיה, אמש/רויטרס

שרת המשפטים וחברת הקבינט, ציפי לבני, אמרה מוקדם יותר כי "סיומו של המבצע לא צריך לכלול הישגים מדיניים מהותיים לחמאס". לבני דיברה בוועידת המשפט השלישית בחסות וואלה! חדשות באשקלון, וציינה כי לא ניתן להגיע להסכם שלום עם חמאס, שכן התנועה "חדורה אידיאולוגיה קיצונית שלא תאפשר להגיע עמנו להסדר". מנגד, הדגישה שרת המשפטים כי "הפסקת אש מבחינתי לא יכולה להיות חלק מעוד סבב, אבל צריך למצוא את הדרך שסיום המבצע יהיה חלק מהסדר כולל עם אלה שרוצים פתרון של שתי מדינות".

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין התייחס בנאומו בוועידה לחזית המשפטית הבינלאומית עמה צפויה ישראל להתמודד בתום המבצע, והבהיר כי המשפט הבינלאומי מאפשר למדינות דמוקרטיות כלים "לגבור על אויביה". וינשטיין ציין כי לישראל אין כוונה לפגוע באזרחים, אלא במטרות צבאיות בלבד. "כשהתותחים רועמים המוזות אולי שותקות אך הפרקליטים והיועצים מדברים", אמר היועץ לגבי הפעולות שעושים בפרקליטות המדינה מאחורי הקלעים. הוא התייחס גם למקרי האלימות וההסתה בזמן המבצע וסיפר כי הנחה להגיש כתבי אישום, "לא אגלה סובלנות או הבנה כלפי גילויי אלימות או גזענות. אנו נלחם בכך ביד קשה. אנו קורא לשמור על סובלנות גם כאשר יש בינינו מחלוקות קשות".

חגיגות בעזה לאחר הפסקת האש. רויטרס
חגיגות בעזה לאחר ההכרזה על הפסקת האש, הערב/רויטרס
חגיגות בעזה לאחר הפסקת האש. רויטרס
א-זהאר נואם, הערב/רויטרס
חגיגות בעזה לאחר הפסקת האש. רויטרס
חגיגות בעזה לאחר הפסקת האש/רויטרס
חגיגות בעזה לאחר הפסקת האש. רויטרס
חגיגות בעזה לאחר הפסקת האש/רויטרס
נפילת רקטה בגן ילדים באשדוד, אוגוסט 2014. חטיבת דובר המשטרה
גן ילדים באשדוד, שבו פגעה רקטה ששוגרה מעזה/חטיבת דובר המשטרה
יירוט בשמי שדרות. אוגוסט 2014. אלברט גבאי, מערכת וואלה! NEWS
יירוט רקטות בשמי שדרות, בצהריים/מערכת וואלה! NEWS, אלברט גבאי
הרס ברפיח אחרי תקיפות צה"ל. 24 באוגוסט 2014. AP
הריסות בניין ברפיח, אמש/AP
יירוט רקטות בשמי תל אביב בידי כיפת ברזל. פליקס, מערכת וואלה! NEWS
יירוט רקטה הבוקר, בשמי תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, פליקס
הפצצה של חיל האוויר ברצועת עזה. AP
הפצצת מבנים בעזה, אמש/AP
פלסטינים ממתינים בצדו הפלסטיני של מעבר רפיח בתקווה לחצות אותו. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
פלסטינים ממתינים במעבר רפיח הסגור, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully