וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראובן ריבלין הוא נשיא המדינה העשירי

10.6.2014 / 15:26

ריבלין גבר על מאיר שטרית בהפרש של עשרה קולות בלבד - בסיומן של בחירות רועשות במיוחד לתפקיד הרם. הוא ייכנס לתפקידו ב-28 ביולי. ריבלין קיבל 63 קולות, שטרית 53

צילום: גדעון צנטנר, עומר מירון, מור שאולי, שי מכלוף, ערוץ הכנסת; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

יחי, יחי, יחי: חבר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין הוא נשיאה העשירי של מדינת ישראל לאחר שגבר על חבר הכנסת מאיר שטרית בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות שנערכו בכנסת בהפרש של עשרה קולות - 63 לעומת 53. היו 116 קולות תקינים מתוך 119 חברי הכנסת שהצביעו. ריבלין ייכנס לתפקיד במקום הנשיא המכהן שמעון פרס – ב-28 ביולי בתום שבע שנות כהונה של האחרון.

בנאומו הראשון לאחר היבחרו, אמר ריבלין בחיוך: "הכנסת הייתה עבורי בית ומה גדולה אהבתי אליו. שבע שנות כנסת ישבתי כאן בבית הזה, בשתיים מהן הייתה לי הזכות לעמוד בראשו ולשמור מכל משמר על מהלכו התקין של הוויכוח – סם החיים של הדמוקרטיה התקנית. החל מרגע הזה אני מתחיל תהליך פרידה מהמקום הזה שהיה ביתי." ריבלין ברך את כל המועמדים וליריבו בסיבוב השני, מאיר שטרית, אמר: "ואי, איזה פייט נתת!"

הבחירות לנשיאות - סיקור מיוחד
ירושלמי שורשי, עו"ד וצמחוני: זהו הנשיא העשירי
שכטמן קיבל רק קול אחד: "הכנסת מנותקת מהעם"
בוחרים את הנשיא העשירי: עדכונים שוטפים

רובי ריבלין ומאיר שטרית. מתוך עמוד הפייסבוק של רן בנימיני, צילום מסך
התמודדו אחד מול השני בסיבוב השני. שטרית וריבלין דופקים פוזות עם ח"כים נוספים במשכן/צילום מסך, מתוך עמוד הפייסבוק של רן בנימיני

"חברי וחברותי חברי הכנסת, זכיתי היום באמונכם", הוסיף ריבלין בהתרגשות. "האמון שהבאתם לי היום מחייב אותי להשליך מעלי את גלימת הפוליטיקה. אאלץ גם לעזוב את ביתי הפוליטי – הליכוד מיסודה של תנועת אצ"ל. האמון שנתתם בי היום מכל צוות הבית הזה מחייב אותי החל מרגע זה להיות איש של מפלגה. אינני איש של תנועה מרגע זה, אני איש של כולם, של העם. היום, אני מתחיל את הדרך לבית האחר. בית השוכן לא רחוק מכאן בירושלים בירת ישראל".

ח"כ שטרית איחל הצלחה לנשיא הנבחר מיד עם הישמע תוצאות הבחירות ואמר כי קיווה לנצח. "התוצאה מכובדת ושיהיה לרובי כל הכבוד", אמר שטרית, "אני לא יודע מי לא הצביע מאלה שהצביעו לי בסיבוב הראשון בסיבוב השני. מאחל לו שיצליח ולשקם את מוסד הנשיאות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעשה מאמצים מאחורי הקלעים למנוע את בחירתו של ריבלין דווקא בירך אותו על הזכייה ואמר כי "המחנה הלאומי ניצח. אני מצפה לשיתוף פעולה עם הנשיא הנבחר, למען אחדות עם ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
המועמדים לנשיאות מצביעים במליאת הכנסת. יוני 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"ואי, איזה פייט נתת!". שטרית וריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ריבלין, אחד מחברי הכנסת הוותיקים במשכן, הפך לראשונה לחבר כנסת ב-1988, בכנסת ה-12. הוא היה חבר בכל הכנסות הבאות מלבד הכנסת ה-13, בין 1996-1992. בכנסת ה-15 היה שר התקשורת. ריבלין אף שימש יו"ר הכנסת, התפקיד שאולי מזוהה עמו יותר מכל, בכנסות ה-16 וה-18. על אף שריבלין היה מעוניין לשמש בתפקיד גם בכנסת הנוכחית, הוא נאלץ לוותר על כיסאו לטובת חבר מפלגתו יולי אדלשטיין. ביוני 2007 התמודד ריבלין על הנשיאות בפעם הראשונה, אולם בטרם נערך הסיבוב השני – מול שמעון פרס – הוא הכריז בהתרגשות רבה על פרישה מהמרוץ וקרא לבחור ביריבו. בכנסת ה-19 משמש ריבלין יו"ר שדולת ירושלים, יו"ר השדולה לקידום לימודי מקצועות ההנדסה והטכנולוגיה במגזר החרדי וחבר בשדולה לחיזוק הקשר עם העם היהודי. הוא נשוי לנחמה, ולבני הזוג ארבעה ילדים.

חברותו בכנסת של ריבלין תפקע מידית ואת מקומו יתפוס הבא אחריו ברשימת מפלגתו לכנסת. המנצח ייכנס רשמית לתפקידו כאמור בסוף החודש הבא, ובין היתר יהיה ממונה על הטלת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת בעת בחירות, על הענקת חנינה לעבריינים לפי שיקול דעתו ולמנות בעלי משרות בכירות.

הצבעה שנייה בבחירות לנשיאות בכנסת, יוני 2014. נועם מושקוביץ
יכהן כנשיא העשירי. ריבלין בכנסת/נועם מושקוביץ

שטרית וריבלין העפילו לסיבוב הבחירות השני כשריבלין השיג את תמיכתם של 44 חברי כנסת ושטרית של 31 מהם. שלושת המועמדים הנוספים שלא הצליחו להעפיל לסיבוב השני הם חברת הכנסת דליה איציק שפער זעום של שלוש קולות הפרידו בינה לבין שטרית, שופטת בית המשפט העליון לשעבר דליה דורנר שזכתה ב-13 קולות וחתן פרס נובל לכימיה, פרופ' דן שכטמן שזכה לתמיכת חבר כנסת בודד.

בנאום ההפסד, קראה איציק להצביע עבור ח"כ שטרית בסיבוב השני. "מאיר שטרית יכול להיות בעיני נשיא מצוין למדינת ישראל, נשיא של כל מדינת ישראל", אמרה איציק שסיכמה את הקמפיין שערכה ואמרה: "סברתי שאני יכולה להיות נשיאה טובה, קיבלת הישג מכובד ללא מפלגה. עשיתי קמפיין והשתדלתי לעשות אותו נקי. אני מכבדת את הכנסת ואת ההחלטה". איציק התייחסה גם לחשדות שהתעוררו נגד המתמודדים בן אליעזר והשר סילבן שלום ואמרה שמוסד הנשיאות ספג מכה קשה. "כל מי שייבחר יצטרך לטפל גם בנושא הזה", סיכמה.

שופטת בית המשפט העליון לשעבר, דליה דורנר, אמרה עם היוודע התוצאות כי היא תחזור עכשיו לשגרת חייה. "הצגתי את מועמדותי ולא נבחרתי, אחזור לפעילות ציבורית בקידום זכויות האדם וכנשיאת מועצת העיתונות". עוד אמרה דורנר כי היא מקבלת את התוצאה ברוח טובה וסיכמה: "אולי בפעם הבאה התמודדות של אדם מבחוץ תצליח, ואולי תהיה זאת אישה".

פרופ' שכטמן אמר בנאום ההפסד שלו, כי "החיים שלי כל כך טובים מחוץ לבית הנשיא, וכיף לי לחזור אליהם. רציתי לשרת אתכם, את הילדים והנכדים שלכם, אבל הכנסת בחרה במישהו אחר ואני מקווה שהוא יעשה עבודה נהדרת". כשנשאל אם הוא יודע מיהו חבר הכנסת שהצביע עבורו, השיב בבדיחות: "לעולם לא תדעו", וציין כי ייתכן שזה "ראש הממשלה, גדעון סער – או ריבלין בעצמו". על השאלה אם נכווה ממערכת הבחירות הסוערת השיב: "חס וחלילה, זה היה מאוד מעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully