וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתניהו שבר את שיאי הבנייה בהתנחלויות"

29.4.2014 / 6:00

דוח "שלום עכשיו" חושף כי במהלך תשעת חודשי המו"מ בנתה ממשלת ישראל מעבר לקו הירוק 50 יחידות דיור ביום ו-1,540 יחידות בחודש. "ראש הממשלה הפך לראש ממשלתם של המתנחלים"

אתר בנייה במודיעין עלית, 2010. AP
"הממשלה קידמה בנייתן של לפחות 13,851 יחידות דיור חדשות מעבר לקו הירוק". בנייה במודיעין עילית/AP

תשעת חודשי המשא ומתן עם הפלסטינים מגיעים היום (שלישי) לתומם. למרות המגעים והתקווה לפריצת דרך, בתשעת חודשי המשא ומתן נרשמה עלייה משמעותית בהיקפי הבנייה ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים – כך חושף דוח של "שלום עכשיו". על פי הדוח, בתשעת חודשי המשא ומתן קידמה ממשלת ישראל, בראשותו של בנימין נתניהו, לפחות 13,851 יחידות דיור חדשות מעבר לקו הירוק על ידי שיווק תוכניות ופרסום מכרזים. לדברי "שלום עכשיו", "מדובר על מספר חסר תקדים שמהווה ממוצע של 50 יחידות דיור ביום ו-1,540 יחידות בחודש".

עוד בוואלה! חדשות:
הסנקציות נגד הרשות יצאו לדרך: ישראל החלה ב"צעדי ענישה"
חמאס מהמר על כל הקופה - ישראל עלולה להפסיד
תיעוד: חייל צה”ל דורך נשק על פלסטיני בחברון

לדברי מזכ"ל הארגון, יריב אופנהיימר, "המספרים לא משקרים. בחסות המשא ומתן המדיני, נתניהו שבר את שיאי הבנייה בהתנחלויות והזיק עוד יותר לסיכוי להיפרד לשתי מדינות". לדבריו, "על לפיד ולבני להפסיק להיות ניצבים בהצגת השלום של נתניהו ולצאת מיד מהממשלה". "ראש הממשלה הפך לראש ממשלתם של המתנחלים", הוסיף.

בנייה במזרח ירושלים. רויטרס
"מדובר בגידול של פי ארבעה בממוצע השנתי". בנייה במזרח ירושלים/רויטרס

הדוח מציין כי קידום התכניות חולש על כל שטחי הגדה המערבית, כולל בהתנחלויות המבודדות ולאו דווקא בגושי ההתיישבות שעל פי הערכות יישארו ברשותה של מדינת ישראל לאחר שיושג הסכם מדיני עם הפלסטינים. על פי נתוני הדוח, 4,793 יחידות דיור מתוכננות להיבנות בהתנחלויות המבודדות המהוות כ -73% מכלל היחידות ואילו 1,768 היחידות שייבנו בהתנחלויות הקרובות לקו הירוק, מהוות רק 27% מכלל היחידות המתוכננות.

מלבד יחידות הדיור שנבנו במהלך תשעת החודשים הללו, בדק הדוח גם את הממוצע השנתי של קידום המכרזים לבניית יחידות דיור בהתנחלויות לעומת שנים קודמות. מהנתונים עולה כי מדובר בגידול של פי ארבעה בממוצע השנתי. על פי הנתונים שמפרסם הארגון, בממשלתו השנייה של אריאל שרון יצאו מכרזים ל-2,084 יחידות ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, ובממשלתו של אולמרט יצאו במכרזים ל-1,389 יחידות דיור. אפילו ביחס לממשלתו הקודמת של נתניהו מדובר בעלייה קיצונית. בין השנים 2009-2013 יצאו מכרזים ל-1,385 יחידות דיור ואילו רק בתשעת החודשים האחרונים יצאו מכרזים ל-6,113 יחידות דיור.

לדברי "שלום עכשיו" הנתונים מצביעים על הכפלה במספר התחלות הבנייה בהתנחלויות. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במחצית האחרונה של שנת 2013 החלו להיבנות 828 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות, לעומת 484 יחידות בתקופה המקבילה ב-2012.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

בחסות הממשלה: שני מאחזים חוקיים וארבעה בלתי חוקיים

עוד עולה מנתוני הדוח, כי בתקופה המדוברת נבנו שני מאחזים חדשים: מאחז ברוש הסמוך לשדמות מחולה שבעמק הירדן, ומאחז גבעת עיטם מדרום לבית לחם, וממזרח לאפרת. כמו כן, לדברי "שלום עכשיו", הוקמה התנחלות חדשה בתוך העיר חברון כאשר כוונתם לבית המריבה שלאחרונה אישר בית המשפט העליון את העסקה המכשירה את רכישתו ולפני חג הפסח התיר כניסתן של כמה משפחות למקום.

באגון מציינים כי במהלך התקופה המדוברת הוכשרו ארבעה מאחזים בלתי חוקיים לאחר שהממשלה קידמה את תוכניותיהם: נחלי טל וזית רענן, שניהם באזור רמאללה, גבעת סלעית שבצפון הבקעה ואלמתן שבאזור קלקיליה. הדוח מציין גם כי נוסדה התנחלות חדשה בשם "לשם" בסמוך לפדואל אשר אוכלסה על ידי 60 משפחות בשלב זה.

עצרת המחאה של אנשי מועצת יש"ע מחוץ לישיבת הממשלה נגד הכוונה לחדש את ההקפאה, נובמבר 2010. מגד גוזני
"מדובר בישיבות תכנון ראשוניות בלבד ". הפגנה נגד ההקפאה/מגד גוזני

לפי הדוח, נעשתה בנייה ענפה גם במזרח ירושלים, שם קידמה הממשלה שני מרכזי תיירות גדולים. האחד הוא מתחם קדם והשני הוא בית המעיין, שניהם בשכונת סילוואן הצמודה לעיר העתיקה. בנוסף, אושרה תכנית לבניית "גן לאומי מורדות הר הצופים" שימוקם בין שכונת עיסאוויה לשכונת א-טור, על אף התנגדות המשרד להגנת הסביבה והשר אמיר פרץ העומד בראשו. עוד מציין הדוח כי במהלך המשא ומתן, משרד הבינוי והשיכון, בראשות השר אורי אריאל, פרסם שלושה מכרזי תכנון עבור 24,000 יחידות דיור מעבר לקו הירוק, ביניהם תכנון לשכונה בשטח E-1 ("מבשרת אדומים"). לדברי הארגון, חשיפת המכרזים על ידם הובילה לביטולם.

"להחזיר את הכסף של כולנו לתוך הקו הירוק"

"נתוני הדוח חושפים את פניה של ממשלת הימין הקיצונית שבמשך תשעת חודשי המו"מ הפנתה אצבע משולשת למאמצי הממשל האמריקאי לקדם את השיחות ושברה את שיאי הבנייה בהתנחלויות, כל זאת בחסות חסידי השלום ציפי לבני ויאיר לפיד שהבטיחו לבוחריהם כי הטיקט שלהם לשבת בממשלה הוא הגעה להסכם עם הפלסטינים", אמרה יו"ר מפלגת מרצ, זהבה גלאון. לדבריה, "שום טיעון לא יעזור לטשטש את המציאות. ממשלת ישראל אינה מעוניינת להגיע להסכם שלום, ובמקום ששר האוצר יחפש תירוצים לאתגר שהציב לעצמו למצוא 'איפה הכסף', שיפסיק להיות פחדן ולהיכנע למיעוט הימין הקיצוני, יתחיל להחזיר את הכסף שזורם מתחת לאף שלנו אל ההתנחלויות ויפעל למען האינטרסים של הציבור כולו".

מנגד, סמנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דילמוני, כפר בנתונים ואמר כי היה שמח "לו מדינת ישראל הייתה בונה יותר באזור יהודה ושומרון. לצערנו, קצב הבניה ביו"ש וירושלים אינו מספק מענה לביקוש הגדול לדירות, דבר הגורם לעליית מחירי הדיור". לדבריו, "נעשה שימוש ציני בביטוי 'בנייה חסרת תקדים' כשבפועל מדובר בישיבות תכנון ראשוניות בלבד. הצגת הדוח והנתונים המעוותים שבו מהווה למעשה חיבוק של ארגוני השמאל את אבו מאזן והחמאס, וכן ניסיון להציג את ישראל כאשמה בכישלון המשא ומתן".

לדברי גורמים בהנהגת המתנחלים, הדוח מכיל עובדות מניפולטיביות ולא נכונות על מנת לייצר מצג שווא, כאילו מדובר בהיקף בנייה חסר תקדים. לטענתם, חלק מהתכניות מדברות על שלבים ראשוניים, ש"במידה ובניית היחידות יחלו עוד שנתיים זה יהיה נס". עוד הם מוסיפים כי בחלק מהמקרים מדובר בקידום תב"ע של יחידות בנויות ומאוכלסות שנבנו ללא תב"ע, ועכשיו פועלים על הכשרתם. עוד נטען כי "שלום עכשיו לקחו את לו"ז ישיבות התכנון בלי לבדוק את המהות מאחוריהם, כדי לייצר רושם כאילו ממשלת ישראל מחבלת והיא זו שאשמה בכישלון המשא ומתן".

מהבית היהודי נמסר בתגובה: "הדוחות של שלום עכשיו הם כמו השיחות של אראלה ממפעל הפיס - תמיד כיף לקבל אותם. הממשלה צריכה לבנות עוד יותר בכל מקום בארץ. זאת הדרך היחידה גם לעשות ציונות וגם להוריד את מחירי הדירות".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully