וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה סגרה את המרחב האווירי והכריזה על גיוס מילואים

2.3.2014 / 11:49

אחרי שחצי האי קרים נכבש ללא התנגדות, נשיא אוקראינה הכריז ש"מעשי רוסיה פירושם הכרזת מלחמה". ראש הממשלה: "מתקרבים לאסון". מאות חיילים רוסים צרים על בסיס חי"ר מקומי

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

הנשיא הזמני של אוקראינה, אלכסנדר טורצ'ינוב, הכריז הבוקר (שני) על גיוס מילואים כללי, יממה אחרי שצבא רוסיה השתלט על חצי האי קרים מבלי שנורתה אפילו ירייה אחת. לדבריו, תנועות הצבא הרוסי "פירושן הכרזת מלחמה".

במקביל, הוכרז על סגירת שמי המדינה לטיסות שאינן-צבאיות. ראש ממשלת אוקראינה, ארסני יאטצניוק, אמר: "אנחנו ניצבים על סף אסון". באחד הבסיסים בקרים מתנהל בשעות האחרונות מצור, בין חיילים אוקראינים לבין מאות חיילים רוסים, הניצבים מחוץ למקום ודורשים מהם להסגיר את כלי הנשק שלהם.

ראש המועצה לביטחון לאומי, אנדריי פרוביי, אמר כי משרד ההגנה יגייס את כל הגברים שגילם עד 40 שנה ושעדיין כשירים לקרב. אתמול כבר העלה צבא אוקראינה את הכוננות של חייליו ל"מצב קרבי". בתום ישיבת החירום בקייב שנערכה אמש, אמר ראש הממשלה יאצניוק כי "פלישה צבאית רוסית תוביל למלחמה, ועלולה לשים קץ לכל היחסים עם מוסקבה".

הבוקר דווח כי שיירה של מאות חיילים רוסים עושים את דרכם לעיר סבסטופול. עד כה לא דווח על סימני התנגדות בקרב האוכלוסייה המקומית בחצי האי, שרובה מורכבת מרוסים התומכים בממשלו של הנשיא ולדימיר פוטין.

אחד הסממנים הבולטים ביותר להסלמה במתיחות הביטחונית אתמול, היה בדיווח על שתי ספינות של צבא רוסיה, שנראו סמוך לחופי סבסטופול שבחצי האי קרים. שתי הספינות, המיועדת ללוחמה בצוללות, יצאו משטח הנמל הרוסי הסמוך. אם הדיווח נכון, משמעות הדבר היא שהצבא הרוסי הפר את ההסכמים עם ממשלת אוקראינה, וחדר לגבולה הימי של המדינה.

הקרב על אוקראינה - כותרות אחרונות
הפרלמנט הרוסי אישר שימוש בכוח צבאי באוקראינה
אובמה שוחח עם פוטין: "הסג מיד את כוחותיך מאוקראינה"
שכירי החרב הרוסיים: "היחידות הסודיות" של פוטין בקרים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעיר פריבולנויה שבחצי האי קרים מתנהל מצור, בין חיילים אוקראינים שנעלו את עצמם בבסיס הכשרה של חיל הרגלים, לבין חיילים רוסים שצרים על המקום, ודורשים מהם להסגיר לידיהם את כל הנשק שלהם. האוקראינים הציבו טנק בכניסה לבסיס.

מפקד הכוחות האוקראינים במקום, הקולונול סרגיי שטרוזחנקו, אמר לכתבים: "לא תהיה כאן מלחמה. הסכמנו שלא לכוון את הרובים זה לעבר זה, והרוסים לא ייכנסו לבסיס".

לדבריו, החיילים הרוסים הגיעו מסבסטופול, אך הוא לא ידע להגיד האם הם מוצבים שם, או שמא הם הגיעו קודם לכן מרוסיה עצמה. לדבריו, הרוסים אמרו לו שהם "הגיעו כדי לשמור על השלום".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

בסרטון: החיילים הרוסים מחוץ לבסיס בפריבולנויה

חיילים של צבא אוקראינה בבסיס חיל הרגלים בעיר פריבולנויה, חצי האי קרים. 2 במרץ 2014. AP
החיילים האוקראינים המתבצרים בבסיס, היום בצהריים/AP

במזרח המדינה, שם יש רוב לדוברי הרוסית, היו אתמול מהומות אלימות, כאשר מפגינים תומכי-מוסקבה הניפו דגלים במתקני הממשלה ודרשו מרוסיה לבוא להגנתם.

הכרזתו של פוטין, לפיה יש לו זכות לפלוש למדינה השכנה, זכתה לרוב מוחלט של תמיכה בפרלמנט במוסקבה, ומציבה את 46 מיליון תושבי אוקראינה בסכנת מלחמה מיידית.

אמש שוחח נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, עם עמיתו הרוסי פוטין, ודרש ממנו להסיג את כוחות הצבא שלו בחזרה לבסיסם. השיחה ארכה 90 דקות ובמהלכה הביע אובמה "דאגה עמוקה מההפרה הבוטה של הריבונות האוקראינית".

אובמה הזהיר את פוטין כי הפלישה לחצי האי קרים מפרה את החוק הבינלאומי, ועלולה להוביל לבידוד פוליטי בינלאומי ולחרם כלכלי.

במקביל, אובמה שוחח אמש גם עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, ועם ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר. הוא הדגיש בפניהם את "החשיבות שבשמירה על אחדות בינלאומית נגד העמדה הרוסית". שיחות טלפון נוספות נערכו גם בין מנהיגי בריטניה וגרמניה.

חיילים של צבא רוסיה בעיר פאודוסיה, חצי האי קרים. 2 במרץ 2014. רויטרס
חיילים רוסים בפאודוסיה, חצי האי קרים, הבוקר/רויטרס
חיילים רוסים בדרך לעיר סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 2-1 במרץ 2014. רויטרס
משאיות של צבא רוסיה, הבוקר בדרך לחצי האי קרים/רויטרס
חיילים רוסים בדרך לעיר סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 2-1 במרץ 2014. רויטרס
חייל רוסי בסימפרופול, אמש/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, משוחח בטלפון עם עמיתו הרוסי פוטין, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully