וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרד בבית היהודי נגד חוק הגיוס: "שיטה טוטליטרית"

26.2.2014 / 13:50

ח"כים מהסיעה דורשים להכניס סעיף המאפשר לממשלה לקבוע בדיעבד אם החרדים עמדו ביעד הגיוס: "אם לא – נתנגד לחוק". ישיבת ועדת שקד פוזרה אחר עימות בין הבית היהודי ליש עתיד

צילום: דניאל בוק, עריכה: מתן חדד

(צפו בכינוס גדולי התורה במחאה על חוק הגיוס)

למרות שנראה היה שהמחלוקות על חוק הגיוס תמו, התפתחות מפתיעה עלולה לגרום לעיקורו של החוק מתוכן. שבעה מחברי הבית היהודי דרשו בישיבת הסיעה האחרונה ביום שני מיו"ר המפלגה, נפתלי בנט, להכניס לחוק סעיף שקובע כי בכל שנה תוכל הממשלה להחליט אם החרדים עמדו ביעדי הגיוס שנקבעו בחוק או לא. במילים אחרות, גם אם מספר החרדים שיתגייסו יהיה נמוך מזה שמופיע בחוק, הממשלה עדיין תוכל לקבוע רטרואקטיבית כי הם עמדו ביעדים לאותה השנה. אחד מחברי הכנסת של הבית היהודי אמר לוואלה! חדשות כי "יש החלטת סיעה להתעקש שעמידה ביעדים תוגדר על ידי הממשלה, ולא על ידי טבלאות. אם הנושא לא יוסדר, תהיה התנגדות לחוק. יש לנו רוב לעניין הזה".

הצעתם של חברי הבית היהודי עומדת בניגוד לחוק, לפיו הממשלה היא בעלת שיקול הדעת בנושא, ומבטלת יעדים מספריים קשיחים אשר בתום כל שנה ניתן יהיה למדוד אם החרדים עמדו בהם או לא. הסעיף החדש משתק שוב את ועדת שקד. ישיבת הוועדה פוזרה אתמול (שלישי) ללא הסכמה באשר לתוכן הסעיף. זאת, לאחר עימות בין נציגי "יש עתיד", ישראל ביתנו והעבודה, ובין נציגי הבית היהודי והליכוד.

עוד על חוק הגיוס:
כנס חרדי היסטורי: "המצווה של לפיד - שליכד אותנו"
סערת חוק הגיוס: מי הפיץ תמונות לפיד במדי נאצי?
דיל? החרדים "הצילו" ישיבות ההסדר מהארכת השירות

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
"זו רודנות ויוהרה". חרדים בבקו"ם/יותם רונן

חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) יצא נגד החוק במתכונתו הנוכחי וטען כי מדובר בסימן למשטרים אפלים. "אין קביעה מראש בכל ארגון, זו רודנות, יוהרה ושיטה טוטאליטרית", אמר לוואלה! חדשות. לדבריו, "דעתנו האידיאולוגית היא להגדיר שאין מי שפטור מלימוד תורה, ואין מי שפטור מהגנה על העם. אני סבור שאין שום סיכוי להגיע לתכלית החוק שלא בהסכמה. אני הבאתי הצעה להגמשת הסעיף, שאומרת שהמכסות קבועות והממשלה תחליט אם זה משתנה. הצעתי שלא יהיו כתובות מכסות במספרים מוחלטים, אלא שיהיה תהליך של עלייה ביעדים".

עוד הוסיף יוגב, כי "צריך לעקר את המציאות שבה כל בן 18 מקבל צו גיוס אם אין עמידה ביעדים, והציבור החרדי הופך לפלילי אם הוא לא שם". גם שר השיכון אורי אריאל וחברי הכנסת אורית סטרוק, יוני שטבון, אלי בן דהן ואחרים הסכימו עם עמדתו של יוגב בדיון.

ביש עתיד זעמו על התנהלות הבית היהודי. גורם במפלגה מסר: "ראש הממשלה והבית היהודי מתבזים בניסיונות של הרגע אחרון לעקר את החוק מתוכן. זאת, בניגוד להחלטות הממשלה, לחוק שניסחה ועדת פרי, ובניגוד לדעת חברי הוועדה".

בלשכותיהם של בנט ושקד סירבו להגיב לדברים.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully