וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיטור הנשיא הוענק למרקל: "אסירי תודה על עמדתך"

הנשיא פרס העניק את העיטור לקנצלרית גרמניה: "כמדענית לחמת בסרטן, כמנהיגה לחמת בגזענות". מרקל: "קבלת פרס זה היא כמעט נס לאחר מעללי העם הגרמני בשואה"

"העיטור הנשיאותי הוא הגבוה ביותר במדינת ישראל, והוא בא להביע את ההוקרה ההיסטורית שאנו חשים כלפיך", כך אמר אחר הצהריים (שלישי) נשיא המדינה שמעון פרס בטקס הענקת עיטור הנשיא לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. מלבד מרקל, יקבלו השנה את העיטור הנשיאותי הרב הראשי האשכנזי לשעבר ישראל מאיר לאו, הפעילה החברתית רות דיין, והתעשיין סטף ורטהיימר.

אלה זוכי עיטור הנשיא של 2014; איפה המזרחים?

"לא נולדת לכרוע ברך לכוחן של דעות מעוותות", אמר הנשיא בטקס הענקת העיטור למרקל. "אומר שבלבך הרסת את חומת ברלין, כשאחרים עוד השלימו עם קיומה. כמדענית לחמת בסרטן, כמנהיגה לחמת בגזענות. כשנבחרת, פעלת להנצחת זכר השואה. העמקת את דו השיח בין הצעירים שלנו כדי שיוכלו הם להמשיך בדו שיח. אני פגשתי אותך ושמעתי את דעותיך עוד בטרם היית קנצלרית והן לא השתנו", הוסיף פרס.

עוד על ביקור קנצלרית גרמניה בישראל:
מרקל: "חרם על ישראל אינו אופציה"
מרקל נחתה בארץ: "להבטיח את ביטחונה של ישראל"

נשיא המדינה העניק את עיטור הנשיא לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, 25 בפברואר 2014. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"פגשתי אותך ושמעתי את דעותיך עוד בטרם היית קנצלרית והן לא השתנו", אמר פרס. מרקל ופרס/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

הנשיא הזכיר בנאומו את התהליך המדיני מול הפלסטינים: "גברתי, אני יודע שאת עוקבת מקרוב אחרי תהליך השלום. את מאמינה ואנו מאמינים כי אין תחליף לשלום. אסור כי תהליך זה ייעצר ולתמיכתך בו יש חשיבות רבה. המו"מ נמצא כעת בצומת הכרעות ואני מאמין כי הפערים ניתנים לגישור". פרס סיים והודה שוב למרקל: "אנו אסירי תודה לך גברת מרקל על עמדתך ההיסטורית והמוסרית. הענקתי לך זה עתה את העיטור הגבוה ביותר של מדינת ישראל, דבר המבטא את ההערכה האמיתית של ישראל כלפיך".

"קבלת העיטור במדינת ישראל הוא כבוד גדול במינו", אמרה הקנצלרית מרקל. "לדעתי, קבלת פרס זה היא כמעט נס לאחר מעללי העם הגרמני בשואה. אני מחויבת לעמוד עם ישראל למען שמירת הכבוד של כל אדם ואדם. שנה הבאה נחגוג 50 שנה ליחסי גרמניה וישראל והיום יש לנו ההזדמנות לחשוב על העבודה המשותפת מאז 1965".

נשיא המדינה העניק את עיטור הנשיא לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, 25 בפברואר 2014. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"קבלת העיטור במדינת ישראל הוא כבוד גדול במינו". קנצלרית גרמניה ונשיא המדינה/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

"אסור שנשכח כי האיום על ישראל הוא איננו מופשט אלא אמיתי – גם מצד חמאס וגם מצד איראן. המטרה היא כי איראן לא תתחמש בגרעין – כדי להשיג זאת אנו צריכים לפעול, אך גם לבחון את הדברים כדי לבדוק כי איראן עומדת מאחורי הבטחותיה", אמרה מרקל, שארצה שותפה בשיחות הגרעין של שש המעצמות ואיראן. "בגבולות ישראל יש סכנות נוספות – בסוריה יש מלחמת אזרחים מזעזעת. ישראל תומכת בפצועים בסוריה וזה מראה על אנושיות. מן הראוי כי הדברים הללו יודגשו".

גם מרקל התייחסה לתהליך השלום: "ביטחונה של ישראל לטווח ארוך יכולה להתקיים רק במידה ויהיה שלום. סיום הסכסוך עם הפלסטינים הוא דבר שהגיע מועדו – יש צורך בשתי מדינות לשני עמים. יש צורך בוויתורים משני הצדדים, ויתורים כואבים, גם מבחינת התנחלויות יש צורך בוויתורים".

רק מזרחי אחד זכה בעיטור הנשיא

עיטור הנשיא עלה השבוע לכותרות, בשל העובדה שמתוך 23 הזוכים מימים עברו רק זוכה אחד – אביגדור קהלני – הוא מזרחי. ל השאר הם ישראלים או יהודים ממוצא אשכנזי. כמו כן, עד כה לא זכה שום ערבי בעיטור.

עיטור הנשיא מוענק על ידי הנשיא שמעון פרס החל משנת 2012 ל"אנשים או לארגונים שתרמו תרומה יוצאת דופן לישראל או לאנושות". על פי התקנון שמופיע באתר הנשיא, כל תושב במדינה רשאי להגיש בקשת מועמדות מנומקת לו או לאחרים, והנשיא הוא שמחליט על הזוכים בעזרת ועדה מייעצת. ראש הוועדה הוא נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, ולצדו יושבים הנשיא לשעבר יצחק נבון, פרופ' סוזי נבות, איש החינוך מוחמד עיסאווי, הרב ד"ר רצון ערוסי, איש ההייטק גיל שוויד ופרופ' אניטה שפירא.

בבית הנשיא טענו בתגובה שאינם נוהגים לבדוק את אילן היוחסין של הזוכים, וחוזרו על כך שהוועדה הבוחרת מגוונת מאוד. "חברי הוועדה, אשכנזיים ומזרחיים כאחד, בוחרים אך ורק משיקולים עניינים – יחידי סגולה, המהווים דוגמה ומופת ותרמו תרומה יוצאת דופן למדינת ישראל. שום שיקול של 'מזרחי' או 'אשכנזי' לא נשקלים בוועדה, ואנחנו מוחים על הניסיונות לייחס לנשיא אפליה על בסיס עדתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully