וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: צריך למחוא כפיים לאזרחים שהיו על המרמרה

ראש ממשלת טורקיה הבהיר כי קיימת הבנה על גובה פיצוי משפחות ההרוגים על הסיפון, וחזר על דרישתו להסרת הסגר על עזה, שלאחריה "יהיה ניתן להשיב את השגרירים לעבודתם"

צילום: אל ג'זירה, עריכה: טל רזניק

"אם תשאל אותי, אז אגיד לך שלאנשים שהיו על המרמרה מגיעות מחיאות כפיים, משום שהקשיבו לקול מצפונם, ורצו להגיש עזרה לאנשים הזקוקים לסיוע הומניטרי" - כך אמר ראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טייפ ארדואן, בראיון טלוויזיוני שהעניק לרשת אל ג'זירה, כשנשאל על שיקום היחסים בין אנקרה לתל אביב.

ארדואן חזר בראיון על דרישתו להסיר את המצור על עזה. "ללא הסרת המצור, לא תהיה נורמליזציה ביחסים. כלומר, עד שסיוע יוכל להגיע מטורקיה לפלסטינים ללא הפרעה". לדבריו, "ישראל יצאה למבצע צבאי נגד אזרחים לא חמושים, שכולם שהו על הסיפון מסיבות הומניטריות ולא רצו באלימות". עוד הוסיף, כי מעבר להרוגים על הסיפון, "יש פצועים שלא השתקמו. אחד מהם הוא שכן שלי שעדיין שוכב בבית החולים, אחרי כל הזמן שעבר מאז. אני מתפלל להחלמתו".

עוד בוואלה! חדשות
ה"קומפיוטר" שבגד בדומרני: בני שלמה, כוח עולה בעולם הפשע
לפחות ארבעה מפגינים ברצועת עזה נפגעו מאש צה"ל
בלגיה הכריעה: המתות חסד לילדים - בכל גיל

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. אנקרה, פברואר 2014. רויטרס
"לאנשים האלו מגיעות מחיאות כפיים"/רויטרס

ארדואן אף התייחס לאופן בו החל תיקון היחסים עם ישראל, וסיפר: "אובמה תרם המון לכך שנתניהו התנצל. דיברתי עם אובמה בטלפון והוא העביר את הטלפון לנתניהו ודיברנו שנינו". לדבריו, בעניין גובה הפיצויים יש הבנה בין הצדדים, אולם טרם הושג סיכום רשמי שלאחריו "יהיה אפשר להשיב את השגרירים לעבודה מיידית".

כמו כן, ראש ממשלת טורקיה נשאל על יחסיה העכורים של טורקיה עם מצרים, ואמר כי מדינתו לא יכולה להכיר בממשלה שהגיעה לשלטון באמצעות הפיכה צבאית. "אם אנו מאמינים בדמוקרטיה, אז לאף אחד אין את הזכות להדיח את מורסי, שקיבל 52% תמיכה בבחירות דמוקרטיות", הוסיף ארדואן. כשנשאל מה דעתו על כך שהגנרל עבד אל-פתאח א-סיסי יתמודד בבחירות לנשיאות מצרים, אמר שההיסטוריה תזכור אותו כ"מחולל הפיכה".

משרד החוץ המצרי אמר היום (שישי) בתגובה כי הדברים של ארדואן "לא ראויים להתייחסות", וכי קולו של העם המצרי הוא המקור ללגיטימציה של המשטר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
בנימין נתניהו וברק אובמה במהלך פגישתם בבית הלבן. רויטרס
"אובמה דיבר איתי והעביר את הטלפון לנתניהו, ודיברנו שנינו", סיפר ארדואן. אובמה ונתניהו/רויטרס

"רוב הפערים בין הצדדים נמחקו"

ביום שלישי כינס ארדואן באנקרה מסיבת עיתונאים עם עמיתו הספרדי מריאחנו ראחוי, ובמסגרתה נשאל על "משט המרמרה" במאי 2010 ועל עתיד היחסים עם ישראל. "ניהלנו שיחות על הפיצויים, אבל טרם הגענו לתוצאות סופיות", השיב ארדואן. "לתפיסתי, העניין הזה צריך להיות מנוסח סופית בפרוטוקול, לא באופן מילולי. כפי שידוע, אחד התנאים שהצבנו היה הסרת המצור. איננו יכולים לנרמל את היחסים אם המצור לא יוסר, וזה צריך להיעשות במסגרת פרוטוקול", הוסיף.

דבריו של ארדואן היוו משב רוח קריר שבאו אחרי ראיון טלוויזיוני ביום ראשון האחרון של שר החוץ אחמט דאווטאולו, שבו הודיע כי "רוב ההבדלים בין הצדדים נמחקו", וכי לאחרונה יש "גישה חדשה" בשיחות על הפיצויים לנפגעי המרמרה. בתחילת החודש דווח על התקדמות משמעותית בשיחות על הפיצויים. השר הטורקי לא ציין תאריך יעד לפתרון המחלוקת בין המדינות, אך הבהיר כי "היו התפתחויות חיוביות" בימים האחרונים וכי "הושגה התקדמות משמעותית". עם זה, הוא לא הרחיב בפרטים על היקף הפיצויים שישראל תשלם למשפחותיהם של האזרחים הטורקים שנהרגו בפשיטה על ה"מאווי מרמרה".

על אף האופטימיות שנשקפה בדבריו של דאווטאולו, גם הוא ציין בראיון כי לצד הפיצויים למשפחות הרוגי המשט, טורקיה דורשת גם את הקלת המצור על רצועת עזה. דאווטאולו קשר זאת להחזרת צוות השגרירות הטורקית לתל אביב במסגרת הסכם הפיוס, כשאמר שטורקיה מעוניינת ב"נציגות בולטת" בישראל כדי לפקח על הקלת המצור מעל עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully