וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת ארה"ב לרשות הפלסטינית: ליסינג של בית אל ועפרה

מקורות פלסטיניים מסרו כי נציגי הממשל הציעו שישראל תחכור לטווח ארוך התנחלויות גדולות מחוץ לגושי ההתיישבות. לפי מקורות בישראל ובארה"ב ההצעה כללה גם התנחלויות מבודדות

צילום: רויטרס, לע"מ; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

("תכנית קרי": אין זכות שיבה, בירה פלסטינית במזרח ירושלים)

פרסום ראשון: נציגי הממשל האמריקני במשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית הציגו לצד הפלסטיני הצעה להחכרה (ליסינג) של התנחלויות מחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים. על פי מקורות פלסטיניים, ההצעה התייחסה להתנחלויות הגדולות שמחוץ לגושים, בעיקר באזור רמאללה: עלי, עפרה ובית אל. עם זאת, על פי מקורות ישראליים ואמריקניים, ההצעה להחכרה ארוכת טווח התייחסה גם להתנחלויות אחרות מחוץ לגושים, כולל התנחלויות מבודדות, במקרה שהתושבים יעדיפו להישאר בבתיהם מאשר להתפנות. ישראל העלתה רעיון דומה במהלך המשא ומתן מול הפלסטינים בשנים 1999-2000 אך אלה דחו אותו על הסף.

בנוגע לבית אל, הזכיר גורם ישראלי כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת סיעת הליכוד בחודש שעבר שיימנע מפינוי תושביה. "הפרסומים על כך שנתניהו ביקש להפוך אותה לחלק מ'גוש התנחלויות' באזור רמאללה, שיסופח לישראל, התבססו על פרשנות מוטעית לדבריו - הוא ביקש להחכיר אותה לטווח ארוך מאוד, אך לא לספח את השטח", הסביר הגורם.

עוד על פינוי ההתנחלויות:
"הצעת ארה"ב לפינוי מתנחלים - פי 10 מבהתנתקות"
האיש שטיפל במפונים בעד השארת מתנחלים בפלסטין
"לא הגיוני שיהודים יחיו תחת גדודי אל-אקצה"

גבעת האולפנה, בית אל, יוני 2012. עומר מירון
"נתניהו ביקש להחכיר אותה לטווח ארוך מאוד, אך לא לספח את השטח". בית אל/עומר מירון

הרעיון , על פי מקורות פלסטיניים בכירים, הוצג כ"מחשבה אמריקנית", על אף שלצוות המשא ומתן הפלסטיני היה ברור שמקורו בצד הישראלי. אין זו הפעם הראשונה שהצעות ישראליות ברוח זו מגיעות לצד הפלסטיני. גם נתניהו עצמו אמר כמה פעמים כי אין בכוונתו לפנות יישובים מהגדה. זאת בניגוד לניסיון של לשכת ראש הממשלה לטעון כי ההתבטאות האחרונה בנוגע להשארת ההתנחלויות בשטח הפלסטיני הייתה בגדר "ספין" שנועד לגרור את הפלסטינים לסרב.

הרעיון המרכזי של ישראל, על פי הבכירים הפלסטינים, לא היה להותיר את ההתנחלויות כמות שהן תחת ריבונות פלסטינית, אלא להחכיר אותן לתקופה של עשרות שנים. מסגרת הזמן לא נקבעה, אולם ברור היה שמדובר בתקופה שתעלה על 50 שנים. בתמורה להחכרת האדמות, על פי הרעיון, תקבל הרשות הפלסטינית פיצוי כספי. תגובת הפלסטינים הייתה שלילה מוחלטת של הרעיון. המשמעות היא שאם מתנחלים ירצו להישאר על אדמת המדינה הפלסטינית הם ייאלצו לעשות זאת כאזרחים פלסטינים לכל דבר, הממלאים אחר חוקי המדינה החדשה.

ג'ון קרי  נפגש עם אבו מאזן בירדן, נובמבר 2013. רויטרס
בעבר הפלסטינים דחו את הרעיון על הסף. אבו מאזן וקרי/רויטרס

השליח האמריקני למשא ומתן עם הפלסטינים מרטין אינדיק חשף אמש בתדרוך טלפוני שערך עם כמה מנהיגים יהודים בולטים, פרטים ממסמך המסגרת שצפוי שר החוץ האמריקני ג'ון קרי להציג לישראל ולפלסטינים בשבועות הקרובים. בתדרוך חזר אינדיק על פרטים שכבר פורסמו בעבר לגבי התכנית: גבולות 1967, השארת כ-80% מהמתנחלים בבתיהם תחת ריבונות ישראל, הכרה הדדית, התייחסות עמומה לבירה פלסטינית בירושלים והכרזה על קץ הסכסוך. גורם שהשתתף בתדרוך אמר לוואלה! חדשות כי אינדיק בכל זאת הפתיע את המאזינים, כאשר אמר כי ארצות הברית מתרשמת שאבו מאזן "לא יתנגד" לאפשר למתנחלים מחוץ לגושי ההתיישבות שיחפצו בכך להפוך לאזרחים פלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully