וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין קרי לרוחאני: הפורום הכלכלי בסימן מדיני

21.1.2014 / 20:50

נתניהו ופרס ימריאו מחר לוועידת דאבוס, אליה יגיע גם נשיא איראן רוחאני. למרות הכותרת הכלכלית של האירוע, בירושלים צופים התרחשויות מעניינות דווקא בתחום המדיני

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בירושלים עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, ינואר 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
צפויים להיפגש גם בדאבוס. קרי ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ימריא מחר (רביעי) לשווייץ, שם ייקח חלק בפורום הכלכלי העולמי, אירוע יוקרתי שמפגיש מדי שנה את הצמרת המדינית והכלכלית של העולם בעיירת הסקי דאבוס. נתניהו יגיע לדאבוס בראש משלחת ישראלית מורחבת הכוללת גם את נשיא המדינה, שמעון פרס, שר האוצר, יאיר לפיד ושרת המשפטים, ציפי לבני. הדגש של האירוע הינו כלכלי, אבל במהלך ימי הפורום צפויות התרחשויות מעניינות גם בתחום המדיני.

בהודעה שהפיצה לשכתו של נתניהו נכתב כי הוא יישא ביום חמישי בצהריים נאום שיעסוק במדינת ישראל כמוקד לחדשנות כלכלית. כמו כן צוינו מספר פגישות שהוא יערוך עם מנהלים בכירים בחברות המובילות בעולם, בהם מנכ"לית יאהו, מריסה מאייר ומנהל העסקים הראשי של גוגל, ניקאש ארורה. נתניהו ייפגש גם עם ראש ממשלת אוסטרליה, נשיא מקסיקו ועם שר החוץ הסיני, אותו אירח רק לאחרונה בלשכתו בירושלים.

דאבוס נחשבת לעיירה הגבוהה ביותר באירופה, אבל הלחצים והדילמות של המשא ומתן הישראלי-פלסטיני צפויים לרדוף את נתניהו גם אל פסגות האלפים. במהלך הוועידה ייערך אירוע מיוחד של היוזמה "שוברים את הקיפאון", המאגדת אנשי עסקים ישראלים ופלסטינים שקוראים לשים קץ לסכסוך. באירוע ישתתפו אנשי עסקים בכירים מישראל, הרשות הפלסטינית ומדינות העולם, כמו גם השליח האמריקני למשא ומתן, מרטין אינדיק ושרת המשפטים, ציפי לבני. האירוע צפוי לעורר עניין תקשורתי והוא זוכה לתמיכתו הנלהבת של יו"ר הפורום הכלכלי העולמי, קלאוס שוואב.

בשולי הוועידה עשויה אף להתקיים פגישה בין נתניהו לבין שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שנפגש ביומיים האחרונים בוושינגטון עם השרה לבני והשליח המדיני של נתניהו, עו"ד יצחק מולכו. השיחות בוושינגטון התרכזו בניסוחים אחרונים לקראת הצגת "נייר המסגרת" של קרי לשני הצדדים, והניסוחים העדינים הללו יעסיקו את נתניהו, לבני ואינדיק גם בדאבוס. האמריקנים זנחו לחלוטין את הכינוי "הסכם מסגרת", כי נתניהו ואבו מאזן לא יידרשו לחתום על הנייר האמריקני - ובכל זאת, גם הסכמה שבעל פה להמשיך ולקיים משא ומתן על סמך גבולות 1967 תהיה החלטה קשה עבור ראש הממשלה.

אם קרי אכן יגיע לדאבוס, הדבר יקרה רק בתום ועידת השלום בנושא סוריה שתיפתח מחר בקצה השני של שווייץ, בפרבר יוקרתי של ז'נבה. עצם כינוסה של הוועידה, בה יישבו נציגי משטר אסד והאופוזיציה הסורית סביב אותו שולחן, מהווה הישג דיפלומטי עבור שר החוץ הפעלתן של ארה"ב. כל הסכמה שהיא בין הצדדים, אפילו ברמה של הפסקת אש מקומית או חילופי אסירים בין המשטר למורדים, תחזק אותו עוד יותר, ותגדיל את הגיבוי שהוא מקבל מהנשיא אובמה למסעותיו במזרח התיכון.

נשיא איראן חסן רוחאני, ראש הממשלה בנימין נתניהו. רויטרס, טלי מאייר, עיבוד תמונה
שתיקה בירושלים עם כניסתו לתוקף של ההסכם. רוחאני ונתניהו/עיבוד תמונה, רויטרס, טלי מאייר

הגעתו של קרי לדאבוס אינה ודאית, אבל מי שבוודאות ייקח חלק באירועי הפורום הכלכלי העולמי הוא נשיא איראן, חסן רוחאני. כניסתו לתוקף של הסכם הביניים בין איראן למעצמות אתמול בשעות הבוקר, עברה בשתיקה מפתיעה מכיוון ירושלים. ראש הממשלה נתניהו אמנם אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קנדה ש"לאיראן לא יהיה גרעין צבאי", אבל האמירה לא יצרה כותרות, בישראל או בכל מקום אחר בעולם. רוחאני צפוי להתקבל בדאבוס כאורח מוערך ורצוי, על רקע הצילומים של הפסקת העשרת האורניום.

נוכחותו של רוחאני בפורום עשויה ליצור סיטואציות מעניינות. כך למשל, ביום שישי בבוקר תתכנס מליאת הפורום לאירוע הצדעה מיוחד לנשיא המדינה, שמעון פרס, שנחשב למשתתף ותיק של הפורום. פרס יקבל פרס מיוחד על עידוד חדשנות טכנולוגית וכלכלית, ולאחר מכן יישא נאום מדיני מקיף, בו יתייחס לסוגיה הפלסטינית וגם לגרעין האיראני. האם רוחאני יצטרף לעשרות המנהיגים מרחבי העולם שאזינו נאומו של פרס?

לפני חמש שנים הפך הפורום הכלכלי בדאבוס לזירת התגוששות בין ישראל לטורקיה, כאשר ראש הממשלה הטורקי, טייפ ארדואן, נהג בגסות ותוקפנות כלפי הנשיא פרס במהלך פאנל בו השתתפו השניים. מנהלי הפורום ראו באותו עימות מתוקשר כתם מיותר, שפגע ברוח האחווה שהפורום מנסה לקדם. ייתכן שהשנה יתבצע תיקון ודאבוס תהפוך שם נרדף להתקדמות בתחום המדיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully