וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון מתנצל בפני קרי: "לא התכוונתי לפגוע"

15.1.2014 / 0:01

שר הביטחון פרסם הודעת התנצלות לאחר פרסום דברים שאמר בשיחות סגורות בגנות שר החוץ האמריקני. "אנחנו מעריכים את מאמציו הרבים של קרי לקידום המשא ומתן עם הפלסטינים"

צילום: שי מכלוף, רויטרס, לע"מ; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

שר הביטחון, משה יעלון, התנצל אמש (שלישי) על הדברים שאמר בשיחות סגורות בגנות שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. "ישראל וארצות הברית שותפות למאמץ לקידום המשא ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים בהובלת מזכיר המדינה קרי", נמסר מלשכתו של יעלון. "אנחנו מעריכים את מאמציו הרבים של מזכיר המדינה למטרה זו. שר הביטחון לא התכוון לפגוע במזכיר המדינה, והוא מתנצל אם מזכיר המדינה נפגע מהדברים שיוחסו לשר".

עוד על תהליך השלום:
ביידן על תהליך השלום: ”רגע היסטורי שאסור לפספס”
עריקאת על מכרזי הבנייה: "מסר לקרי שלא יחזור לכאן"
שגרירים אמריקנים: "התיווך של קרי מזכיר את השיחות בין ישראל למצרים"

קודם לכן גינה הבית הלבן את יעלון. "להעלות ספק באשר למניעיו של שר החוץ קרי ולסלף את הצעותיו, זה לא משהו שהיינו מצפים משר הביטחון של בעלת ברית קרובה", אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני. גם דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, מארי הארף, הגיבה ואמרה: "אם דבריו של שר הביטחון מדויקים, הם פוגעים ואינם ראויים, בייחוד נוכח כל מה שארה"ב עושה כדי לתמוך בצורכי הביטחון של ישראל".

משה (בוגי) יעלון וג'ון קרי. ינואר 2014. נועם מושקוביץ, AP, עיבוד תמונה
"היחסים עם ארה"ב בעלי משמעות רבה עבורנו". יעלון וקרי/עיבוד תמונה, נועם מושקוביץ, AP

אתמול בבוקר פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי שר הביטחון התבטא נגד קרי על רקע מאמציו להביא להסדר שלום בין ישראל לפלסטינים. "הדבר היחיד שיכול להציל אותנו הוא שג'ון קרי יזכה בפרס נובל ויניח לנו במנוחה", אמר לכאורה יעלון בשיחות סגורות. עוד אמר: "קרי, שהגיע אלינו נחוש ופועל מתוך אובססיה לא מובנת ותחושה משיחית, לא יכול ללמד אותי דבר על העימות עם הפלסטינים".

יעלון גם הביע כביכול ספקות ביעילות המשא ומתן ואמר: "למעשה, כל החודשים האחרונים לא מתקיים משא ומתן בינינו לפלסטינים - אלא בינינו לאמריקנים". על פי הדיווח, יעלון טען גם כי "תכנית הביטחון האמריקנית שהוצגה לנו לא שווה את הנייר שעליו נכתבה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

יעלון: "מלבנים את המחלוקות בתוך החדר"

אחר הצהריים פרסם יעלון הודעת הבהרה לדבריו. "בנוגע לפרסום הבוקר, היחסים בין ארצות הברית לישראל הם אינטימיים ובעלי משמעות רבה עבורנו", הסביר יעלון. "ארצות הברית היא ידידתנו הגדולה ביותר ובעלת הברית החשובה ביותר שלנו, וכשיש מחלוקות אנחנו מלבנים אותן בתוך החדר, כולל עם מזכיר המדינה קרי, אתו אני מקיים שיחות רבות בנוגע לעתידה של ישראל. אמשיך לשמור בנחישות, באחריות ובשיקול דעת על ביטחונם של אזרחי ישראל".

בשדולה הפרו-ישראלית "ג'יי סטריט" הגיבו גם כן לדברים ואמרו: "מחויבותם של מזכיר המדינה ג'ון קרי והנשיא אובמה לפתרון הסכסוך היא חלק מהשותפות רבת השנים עם מדינת ישראל. ביקורת בין שותפים היא לגיטימית ונחוצה, אך נדמה כי דבריו של השר יעלון הם חצייה של גבול - לקרוא לידיד אמת כמו ג'ון קרי 'אובססיבי ומשיחי', זו אינה ביקורת לגיטימית או בונה. כיום ברור לכל שפתרון לסכסוך בדמות שתי מדינות לשני העמים, הוא אינטרס משותף לישראל ולארה"ב. אם יעלון מחויב לטובתה של ישראל, ראוי שיכבד את מאמציהם של השותפים ההיסטוריים לתהליך, יימנע מהטחת האשמות ועלבונות שלא מקדמים דבר, ובשיתוף פעולה איתם יעשה כל מאמץ להביא להסכם בין העמים שיבטיח את ביטחון שני הצדדים".

"חילוקי הדעות הם לגופו של עניין ולא לגופו של אדם"

נשיא המדינה, שמעון פרס, התייחס אתמל ליחסים עם ארצות הברית, במסגרת דברים שנשא בכנסת לרגל 65 שנים להקמתה. "יחסינו עם ארה"ב הם בעלי ערך אסטרטגי עליון למדינת ישראל", אמר הנשיא. "אנו מודים לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על היענותו המלאה לצורכי הביטחון והמודיעין. אין ספק שרצונו לראות מזרח תיכון שחי בשלום. הידידות העמוקה עם ארה"ב היא מרכיב מרכזי בביטחונה של ישראל ומנוף לשלום במזרח התיכון. מאמציו הנחושים של מזכיר המדינה, ג'ון קרי, להשיג שלום הם עדות לעמדה אמריקנית זו".

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס ליחסים עם ארה"ב בנאומו בפני חברי הכנסת. "אנחנו זוכרים שארה"ב היא בת בריתנו הגדולה", הדגיש נתניהו. "אנחנו שותפים גם למטרות ולאינטרסים משותפים: יציבות אזורית, מלחמה בטרור, שגשוג, ביטחון ושלום. גם כשיש חילוקי דעות עם ארה"ב, הם תמיד לגופו של עניין ולא לגופו של אדם".

נשיא המדינה שמעון פרס נואם במליאת הכנסת לציון 65 שנה להיווסדה. ינואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"יחסינו עם ארה"ב הם בעלי ערך אסטרטגי עליון למדינת ישראל". פרס במליאה, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לדברי נתניהו, "שלום אמת מושתת על הכרה במדינת הלאום של העם היהודי ומושתת על סידורי ביטחון שיבטיחו שהשטחים שבידי הפלסטינים לא יהפכו לכני שיגור של הטרוריסטים, אבל תוך כדי כיבוד הקשר החשוב שיש לנו עם ארה"ב. אנחנו עומדים על האינטרסים הלאומיים שלנו, שאחד מהם הוא המשך טיפוח הקשר עם בת בריתנו ארה"ב".

(עדכון ראשון: 17:19)

בהכנת הידיעה השתתפו עמרי נחמיאס ואמיר תיבון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully