וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחוז הצבעה נמוך: במטה ברקת חוששים מהפסד

נכון לשעה 20:30 מימשו 42.6% את זכות הצבעתם. בירושלים הצביעו 32% בלבד ובמטה ראש העיר נרשמת פאניקה. בתל אביב עומד אחוז ההצבעה עם סגירת הקלפיות על 31.5%

התושבים לא ממהרים לממש את זכות הצבעתם: נכון לשעה 20:30 (שלישי), שעה וחצי לסגירת הקלפיות, רק 42.6% מבעלי זכות ההצבעה ברחבי הארץ מימשו את זכותם. בירושלים, נכון לשעה זו, עומד אחוז ההצבעה על 32% בלבד. יש לזכור כי אין מדובר ביום שבתון ולכן צפויה עליה באחוז ההצבעה בשעות הקרובות.

אחוז ההצבעה הנמוך בבירה גורם לחששות כבדים במטה ראש העיר המכהן, ניר ברקת, מהפסד למועמד ש"ס וישראל ביתנו, משה ליאון. בין היתר, נרשמו אחוזי הצבעה נמוכים במיוחד בשכונות החילוניות, בהן קיווה ברקת לקבל את עיקר הקולות. במטהו של ברקת, נראו הפעילים הבכירים בפאניקה ובפנים נפולות. "אחוזי ההצבעה נמוכים באופן ניכר מהצפוי", כתב ברקת בעמוד הפייסבוק שלו וקרא לתושבי הבירה לממש את זכות הצבעתם. גם במטה המתחרה קיים חשש לאחר שלטענתם חסידויות גור ובעלז תמכו לבסוף בברקת.

בתל אביב הצביעו 22% בלבד, בחיפה 41%

בתל אביב, שם לפי הסקרים האחרונים צומצם הפער בין ראש העיר המכהן רון חולדאי לחבר הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ), נרשם אחוז הצבעה נמוך גם כן - 31.5% - עם סגירת הקלפיות. במטה חולדאי הביעו דאגה מהמספר הנמוך. "אחוזי ההצבעה הנמוכים שנרשמו עד כה צריכים להדאיג את כולנו", כתב חולדאי בעמוד הפייסבוק שלו. "תל אביב-יפו משקפת יותר מכל עיר את רוח הבחירה החופשית והדמוקרטיה וזה היום להוכיח זאת". עם זאת, ממטה חולדאי נמסר כי הסקרים שנעשו היום בשטח מראים כי רבים מאלה שכן יצאו להצביע, הצביעו לו. גם הורוביץ קרא לממש את זכות ההצבעה: "אחוז ההצבעה נמוך, בכל הארץ, ולכן הקול שלכם משפיע יותר. צאו להצביע. זה עניין של כמה דקות, קרוב לבית, וזו הזדמנות של פעם בחמש שנים".

8,500 הקלפיות, שנפתחו הבוקר ב-191 ערים ומועצות מקומיות ייסגרו בשעה 22:00. בחיפה, שם ניבאו הסקרים ניצחון לראש העיר המכהן יונה יהב, נרשמו 41% הצבעה עד 20:30. בבאר שבע, שם ניצחונו של ראש העיר המכהן רוביק דנילוביץ' כמעט מובטח, נרשמו 33% הצבעה.

בבית שמש, שם מתנהל קרב צמוד בין מועמד "הבית היהודי" אלי כהן לראש העיר המכהן ומועמד ש"ס משה אבוטבול, הצביעו 72% בעלי זכות הבחירה – אחוז גבוה בהרבה ביחס לממוצע הארצי. בפתח תקווה, על ראשותה מתמודדים ארבעה מועמדים שרוצים לרשת את יצחק אוחיון אחרי שפרש מסיבות רפואיות, הצביעו 36%. באשדוד, שם מתמודד ראש העיר לשעבר צבי ציקלר בן ה-80, נרשמו 42% הצבעה. בבת ים, שם מנסה ראש העיר המכהן שלומי לחיאני לשמור על כיסאו למרות כתב האישום הטרי נגדו, נרשם הצביעו 24%. בחולון 25% ובראשון לציון 27%.

ניר ברקת מצביע בבית הכרם בירושלים. יואב דודקביץ'
ראש עיריית ירושלים ניר ברקת מצביע, הבוקר/יואב דודקביץ'

לעומת זאת, במגזר החרדי וביישובים הערביים נרשמו אחוזי הצבעה גבוהים במיוחד. נכון לשעה 20:30, הצביעו 75% מבעלי זכות ההצבעה באלעד, ובמודיעין עילית 77%. בכפר קאסם עומד אחוז ההצבעה על 85%, בג'יסר א-זרקא 70% ואבו גוש עומד אחוז הצבעה על 67%. ביישוב חורה נרשמו 80% הצבעה, בסכנין 87% ובכסייפה 80%. בכאבול ובזרזיר נרשם אחוז ההצבעה הגבוה ביותר נכון לשעה זו - 90%.

בנוסף על אחוזי ההצבעה הנמוכים, נרשמו גם כמה אירועים אלימים במספר קלפיות ברחבי הארץ והתקבלו טענות זיופים ועל עבירות על חוקי הבחירות. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט סלים ג'ובראן, הורה לראש עיריית שדרות, דוד בוסקילה, להימנע משימוש ברכבי העירייה לצורך הסעת מצביעים אל הקלפי, דבר האסור על פי חוק. זאת, לאחר שהמועמד הנגדי לראשות העיר, אלון דוידי, הנתמך על ידי הליכוד ביתנו, העבודה והבית היהודי, הגיש הבוקר עתירה אליה צירף עדות לרכבי עירייה מסיעים מצביעים. בהחלטתו קבע השופט: "השתכנעתי כי מדובר ברכב מטעם העירייה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רכב של עיריית שדרות שהסיע על פי החשד מצביעים/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקרה אחר, עתרה סיעת "יש עתיד" במגדל העמק נגד סיעת ש"ס, בטענה כי אנשי ש"ס בעיר עברו על חוק הבחירות כיוון שחילקו מחוץ לקלפיות קמעות ועליהן מוטבעת דמותו של הרב עובדיה יוסף, שהלך בתחילת החודש לעולמו. בעתירה, שהוגשה על ידי עורך הדין גיא בוסי, נכתב "המשיבה שלפנינו פתחה דוכן בחירות מחוץ לקלפי במתנ"ס, בו היא מחלקת קמעות ברכות ומתנות לבעלי זכות הבחירה בישוב ומשביעה אותם להצביע ש"ס. המשיבה הגדילה לעשות ולהפר, והציבה באותו דוכן ספר תורה, וכל בעל זכות הצבעה המגיע לקלפי לאחר ההצבעה, מבטיחה לו המשיבה ברכה אם יצביע נכון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצביעים בבחירות לרשויות המקומיות בירושלים. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצביעים, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בבאר שבע, נתלו שלטים של סיעת מח"ל בראשות יוסי דלויה, מהם נוצר הרושם כי יש קשר בין הרשימה ובין ראש העירייה רוביק דנילוביץ', המתמודד בראשות סיעת "דרך חדשה". השופט ג'ובראן הורה להסיר את השלטים וכתב בהחלטתו: "תמוה בעיני כיצד המשיבה מנסה לבצע מחטף מעין זה ביום הבחירות". בהרצליה, הגישה מפלגת העבודה בראשות עמוס ירון עתירה לוועדת הבחירות בטענה שרשימת "הרצליה אחת" בראשות אורית רשפי מפיצה מסרונים למספרים הניידים של תושבי העיר המציגים אותה כמועמדת מטעם "מחנה מפלגת העבודה". השופט ג'ובראן הוציא במקרה זה צו זמני, שהורה לרשפי לחדול מלהפיץ את המסרונים.

קטטות ותעודות זהות מזוייפות

ביפו הופצו תמונות של המועמד לראשות העירייה, ניצן הורוביץ, ועליהן הכיתוב "אני הומו גאה" הורוביץ מסר בתגובה: "נכון, אני הומו גאה. מגוחך בעיני שיש מי שחושב שהאמירה הזו תפגע בי ובתמיכה הרחבה שאני זוכה לה בכל חלקי העיר. מי שחושב כך לא באמת מכיר את תל אביב-יפו, והוא מנותק מהמציאות אם הוא מאמין שסוג כזה של תעמולה יעזור לו בבחירות מולי". בבית היהודי התלוננו כי במהלך הלילה נוקבו כל הצמיגים בשני הרכבים של פעיל המפלגה בלוד. הפעיל הגיש תלונה במשטרה.

המועמד לראשות עיריית צפת שלמה חדד הגיש תלונה במשטרה לפיה בשעות הבוקר המוקדמות חולקו ברחבי העיר מנשרים שעליהם חתום לכאורה חדד, ובהם הוא מודיע לציבור כי הוא החליט להסיר את מועמדותו לראשות העיר ולחבור למועמד אחר - עו"ד תמיר סבן. בחיפה התגלו פתקים מזויפים שעליהם נרשם מהצד האחד יונה יהב ומהצד האחר שמו של מתמודד נוסף - איתי גלבוע. המשטרה החרימה את הפתקים. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בחיפה, עורך הדין יוסי חכם, מסר כי הפתקים המזויפים הופיעו בעשר קלפיות. לדבריו, מזכירי הקלפיות קיבלו הנחיה לשמור פתקים אלה בנפרד כדי שניתן יהיה לבחון את ההתייחסות אליהם בכפוף למידת השפעתם על תוצאות הבחירות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מודעות נגד ניצן הורוביץ ביפו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבית שמש פשטו כוחות המשטרה על שתי דירות פרטיות ברחוב אור שמח בעקבות מידע מודיעיני על כוונה לעשות שימוש בתעודות זהות מזוייפות לצורך הבחירות. במקום נמצאו 200 תעודות זהות החשודות כמזוייפות. שמונה חשודים נעצרו והועברו לחקירה.

במסיבת עיתונאים משותפת שכינסו שר הפנים גדעון סער ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו, התייחס השניים לטענות לזיופים בקלפיות. "לא ניתן לזה לקרות", הבהיר הערב דנינו. "היום הזה צריך להיות יום חגיגה לדמוקרטיה ואנחנו נעשה הכול שאזרחי המדינה יוכלו למלא את זכותם וחובתם". השר סער הביע תקווה כי המעבר למאגר ביומטרי ותעודות זהות חכמות ימנע זיופים בעתיד. "מקווה שבבחירות ב-2018 סוג העבריינות הזה לא יהיה בכלל על הפרק", אמר.

תעודות זהות מזויפות נתפסו בבית שמש, אוקטובר 2013. חטיבת דובר המשטרה
תעודות הזהות החשודות כמזויפות שנמצאו בבית שמש/חטיבת דובר המשטרה

בחדרה עוכבו לחקירה שני תושבי העיר בשנות ה-20 לחייהם בעקבות קטטה שפרצה בין פעילי מפלגת "זהות יהודית" לבין פעילי מפלגת ש"ס, סמוך לקלפי בבית הספר ארלוזורוב, ככל הנראה על רקע חלוקת עלוני בחירות במקום. במהלך הקטטה נפגע אדם אחד באורח קל. המקביל, התלונן ויקטור נחום, המשמש כעוזרו של ראש עיריית חדרה חיים אביטן, במשטרה לאחר שאלמונים הפיצו מסרונים עם מספר הטלפון הסלולרי האישי שלו הקורא לתושבי חדרה שלא לבחור באביטן. על פי החשד המסרון זויף בשמו.

באירוע אחר, נעצר גבר בן 51 מחדרה, המוכר היטב למשטרה, לאחר שעל פי החשד איים לפגוע בחייו של צביקה גנדלמן, אחד המתמודדים לראשות העיר. לאחר שלא חש בטוב במהלך המעצר, אושפז החשוד בבית החולים הלל יפה בעיר. המשטרה תבקש להאריך את מעצרו בהיעדרו. בסכנין, פרצה קטטה סמוך לאחת הקלפיות וכוח משטרה שהגיע למקום עיכב לחקירה שני חשודים במעורבות בקטטה.

וגם: אירוע משמחה במהלך יום הבחירות המקומיות. רועי בן שלוש, מספר 3 ברשימת מח"ל למועצת עיריית קריית אתא הגיע הבוקר עם רעייתו ההריונית לקלפי. לאחר שהיא הצביעה, החלה לה ירידת מים ואחרי שעה היא כבר ילדה בבית החולים רמב"ם בחיפה.

(עדכון ראשון: 16:39)

בהכנת הידיעה השתתפו קובי מנדל, יאיר אלטמן, יקי אדמקר ושלומי גבאי

הבחירות המקומיות - כותרות נוספות
עדכונים שוטפים מהקלפיות ברחבי הארץ
החצרות שיכריעו את הבחירות בירושלים. המהדורה המלאה
ברקת וליאון התפללו במקביל בכותל - ולא דיברו

קלפיות בביה"ס ע"ש נעמי שמר בתל אביב. יותם רונן
פתקי הצבעה בקלפי בתל אביב/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully