וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי נועד עם עריקאת; "סיכוי קלוש לפריצת דרך"

19.7.2013 / 11:34

המאמצים האחרונים של שר החוץ האמריקני להשיג הסכמה למתווה שלו לחידוש המשא ומתן ככל הנראה לא נשאו פרי, וגורמים בכירים אומרים כי לא צפויה הכרזה בנושא לפני שיבתו לארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

צפו בביקור של קרי בירדן

בניסיון אחרון להגיע לפשרה שתאפשר הכרזה על פתיחה מחדש של המשא ומתן הישראלי-פלסטיני, נפגש הבוקר (שישי) שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, עם ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, בעמאן, על מנת לדון עמו בתנאים הפלסטינים לשיחות. עם זאת, גורמים רשמיים, לא ברור מאיזה צד, טוענים כי הסיכויים לפריצת דרך מידית שתאפשר זאת לפני המראת קרי בחזרה לארצות הברית היום הם קלושים.

אמש דחתה ההנהגה הפלסטינית את המתווה שהציע קרי לחזרה לשולחן המשא ומתן, ודרשה שישראל תסכים על קווי גבול כלליים למדינה הפלסטינית העתידית. עם זאת, הם אותתו על כך שהם משאירים פתח להמשך המאמצים מצדו לתהליך שלום. טרם הפגישה, אמר גורם פלסטיני בכיר כי עריקאת היה צפוי להעביר לקרי מסר לפיו הפלסטינים מעריכים את מאמציו, ו"קוראים לארצות הברית לבקש משני הצדדים לחדש את המשא ומתן על בסיס פתרון שתי המדינות, תוך הכרה בגבולות 1967".

שר החוץ האמריקאי בשדה התעופה בעמאן שבירדן. רויטרס
קרי בשדה התעופה בירדן/רויטרס

הבית הלבן הודיע הלילה כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שוחח אמש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וקרא לו לשתף פעולה עם קרי כדי לחדש בהקדם האפשרי את המשא ומתן המדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית. זו הפעם הראשונה זה כמה שבועות שהבית הלבן מוציא הודעה על התערבות אישית מצד הנשיא אובמה במאמציו של קרי לחידוש תהליך השלום.

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, ושר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בעמאן, יוני 2013. רויטרס
מעריכים את המאמצים. עריקאת וקרי בפגישה קודמת בעמאן, לפני כחודש/רויטרס

אתמול נראה היה שההכרזה על חידוש המשא ומתן קרוב מתמיד, כאשר בסוכנות רויטרס דיווחו על המתווה ולפיו המשא ומתן יתבסס על גבולות 67', וכי מטרתו הסופית תהיה הקמת מדינה פלסטינית "לצד המדינה היהודית". דווח מפי בכיר ישראל כי ישראל הסכימה למתווה, ובכיר פלסטיני אף מסר לוואלה! חדשות כי הוחלט לשוב לשולחן המשא ומתן תוך ויתור על חלק מהתנאים המוקדמים, אם יתבססו השיחות על הכרה בגבולות 67'. עם זאת, דוברו של ראש הממשלה נתניהו הכחיש מיד כי ישנה הסכמה כזו, וגם ברשות הפלסטינית הוחלט בסופו של דבר כאמור לא לקבל את המתווה כפי שהוא.

זהו ביקורו השישי של קרי באזור בחודשים האחרונים, במסגרת הניסיונות שלו להחזיר את הצדדים למשא ומתן. ביום רביעי האחרון הוא הביע אופטימיות רבה מהכיוון שאליו מתקדמים המאמצים. "הצלחנו לצמצם משמעותית את הפערים", אמר במסיבת עיתונאים שכינס בעמאן בירת ירדן. "אנו ממשיכים לעשות זאת ואני ממשיך להאמין כי הצדדים יוכלו לשוב בקרוב לשולחן המשא ומתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully