וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה לפיד: הנחה בארנונה - רק לשני בני זוג עובדים

בטיוטת חוק ההסדרים שהגיש שר האוצר, שבה מופיע קיצוץ תקצוב מוסדות חרדיים שלא ילמדו את לימודי הליבה, מוצעת גם הגבלת התשלום עבור יום אשפוז בבתי החוליים הפרטיים

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מיכאל ברגמן

(בצפו בנאום לפיד: "נצא למלחמה עבור האדם העובד")

ההסדרים של לפיד: משרד האוצר הניח אמש (שלישי) טיוטה ראשונה של חוק ההסדרים לשנים 2013- 2014, וטביעות אצבעותיו של שר האוצר החדש ניכרות בה היטב. בין הסעיפים המוצעים: על שני בני הזוג לעבוד כדי לקבל הנחה בארנונה, לימודי ליבה כתנאי לתקצוב מוסדות חינוך, העלאת הגבייה ממסים וקידום הפרטות. עם זאת, יישום חוק הדיור הציבורי, שמופיע דרך קבע בחוק ההסדרים, נעדר מהטיוטה שהופצה, ולא ברור אם יצורף לחוק בהמשך. העלאת גיל הפנסיה לא מופיעה אף היא, אך לא מן הנמנע שתצורף בגרסה מתקדמת יותר של החוק.

חוק ההסדרים הוא קובץ של עשרות חוקים שונים המכילים רפורמות תקציביות ומבניות במשק, העוברות יחד כחוק אחד, במקביל להעברת התקציב. ברמה הרעיונית, מטרת החוק הייתה לאפשר העברת רפורמות הכרחיות הדרושות ליישום התקציב. עם זאת, במהלך השנים הלך החוק ותפח, ונוספו לו אלפי סעיפים שאינם רלוונטיים כלל לעניין תקציב המדינה. הטיוטה שהגיש לפיד הפעם נחשבת "רזה" והכרחית באופן יחסי, ואם לא יתווספו לה סעיפים נוספים בטרם תאושר בכנסת, ייחשב הדבר להפתעה של ממש.

יאיר לפיד מודיע על הקיצוץ בתקציב 22 באפריל 2013. יואב דודקביץ'
מוסדות שלא ילמדו ליבה לא יתוקצבו? לפיד בישיבת סיעתו/יואב דודקביץ'

אחד הסעיפים הבולטים בחוק ההסדרים הוא מיצוי כושר ההשתכרות כתנאי לזכאות להנחה בארנונה. הסעיף קובע כי בניגוד למצב כיום, ולפיו התנאי להנחה בארנונה הוא הכנסה נמוכה, יוכנס מבחן נוסף והוא ששני בני הזוג עובדים או מחפשים עבודה. מדובר, כמובן, בניסיון להעדיף את האוכלוסייה החילונית על פני החרדית בקריטריונים להנחה בארנונה. "קיומן של הנחות בגין מבחן הכנסה שאינן כוללות מרכיב של מיצוי כושר ההשתכרות של האזרח, מביא לתמריץ שלילי מובהק ליציאה לשוק העבודה", נכתב בדברי ההסבר לחוק. עוד נכתב, כי התיקון יכניס לקופת הרשויות המקומיות כ-200 מיליון שקלים נוספים מדי שנה.

החוק מציע: תקצוב החינוך החרדי יירד ל-75%

בנושא לימודי הליבה, לפיד מממש למעשה הבטחת בחירות שלו, וקובע כי כדי שמשרד החינוך יכיר במוסד חינוכי שאינו רשמי יהיה עליו ללמד לימודי ליבה (מתמטיקה, אנגלית ועברית) בהיקף של 55% מכלל שעות הלימוד שלו, וכן להשתתף במבחנים הבינלאומיים. עם זאת, אחוז לימודי הליבה תלוי בדיווח שימסרו המפקחים בבתי הספר החרדיים, ולא ברור איזה מנגנון יבדוק האם הלימודים אכן מתבצעים בפועל.

החוק גם קובע שרשת המעיין התורני, רשת החינוך של ש"ס והחינוך העצמאי של אגודת ישראל, יהיו חייבים להשתתף במבחנים בינלאומיים ולא יתוקצבו עוד כמוסד חינוכי רגיל, אלא כמוסד מוכר שאינו רשמי. כלומר, שהמדינה תתקצב את המוסדות ב-75% במקום ב-100% כיום. ב-2012 תוקצבו שתי הרשתות, בהן לומדים 120 אלף תלמידים, ב-1.6 מיליארד שקלים - 1.1 מיליארד הלכו לחינוך העצמאי של אגודת ישראל, ועוד כחצי מיליארד שקלים למעיין החינוך התורני. המשמעות התקציבית של ההחלטה יכולה להגיע, בהערכה גסה, עד 400 מיליון שקל, מה שמהווה מכה גדולה עבור שני המוסדות. בנוסף, קובעת טיוטת החוק כי תוקם ועדה בין משרדית בהשתתפות נציגי משרדי האוצר והחינוך שמטרתה לפעול להעלאת אחוז הזכאים לתעודת בגרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משרדי האוצר והחינוך יפעלו להעלאת אחוז הזכאים לתעודת בגרות. כנס חירום של הנהגת יהדות התורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סעיף מרכזי בחוק ההסדרים הוא הגברת התחרות במשק. בתחום המזון והצריכה, מציע החוק כי רשתות השיווק יצטרכו לפרסם באינטרנט את מחירי כל המוצרים בכל אחד ואחד מהסניפים הקיימים במלאי באופן שוטף. כמו כן, צרכן שיהיה מעוניין בכך יוכל לדרוש ולקבל מהרשת קובץ ממוחשב של נתוני הצריכה שלו. החוק קובע כי שר הכלכלה יקבע כללים שיבטיחו חשיפה נאותה על המדפים למוצרים בפיקוח. עוד נכתב, כי קמעונאי גדול, המחזיק למעלה מ-50% מנתח השוק באזור מסוים, לא יוכל לפתוח באותו אזור חנות נוספת. סעיף אחר, שככל הנראה מטרתו היא לפתוח את שוק החלב לתחרות, קובע כי משך הזמן לשחרור משלוחי מזון מן הנמל לא יעלה על 24 שעות.

יוגבל המחיר ליום אשפוז בבתי החולים הפרטיים?

בתחום הרכב, מוצע בחוק ההסדרים לעודד ייבוא מקביל של רכבים, נוסף לייבואנים הישירים של מותגי הרכב. החוק גם מציע להסדיר ולמסד את הייבוא האישי, "שיש בו תועלת לצרכנים של רכבי יוקרה", נכתב בהצעה. בניסיון להוריד את מחירי המוסכים, מוצע לחייב יבואנים למסור מידע טכני על הרכבים למוסכים עצמאיים. כמו כן, מוצע לחייב את המוסכים למסור לצרכן בכתב מידע על זכויותיו ועל הטיפול שנעשה. בתחום הגבייה ממסים, מוצע בחוק ההסדרים לאחד את מערכת הגבייה של רשות המסים ואת זו של המוסד לביטוח לאומי, על מנת להקל את תהליך הגבייה של ביטוח לאומי, ביטוח בריאות ומס הכנסה.

אחת הרפורמות שמנסה לפיד לקדם היא בתחום הבריאות, וזאת בין השאר על מנת לרסן את הזליגה של שירותים רפואיים לבתי חולים פרטיים. לכן, מוצע בחוק ההסדרים, יקבעו שרי הבריאות והאוצר מחיר מקסימלי שיוכלו בתי החולים הפרטיים לגבות עבור מיטת אשפוז ליום.

שביתת אחיות בבית החולים רמב"ם בחיפה, דצמבר 2012. ערן גילווארג
לפיד מנסה לרסן את זליגת השירותים הרפואיים למוסדות פרטיים. בית החולים רמב"ם/ערן גילווארג

בחוק ההסדרים האוצר גם מציע לעובדי המדינה להצטרף לחלופה שתעודד אותם לוותר על השימוש ברכב, ולנסוע חינם בתחבורה ציבורית, בתמורה לוויתור על קצבת הנסיעות המגיעה להם. למתווה אמורים להצטרף כל העובדים החדשים שייקלטו למגזר הציבורי. עובדים ותיקים יוכלו לוותר על קצבת הנסיעה ולנסוע חינם בתחבורה הציבורית, אם יבחרו בכך. כדי לעודד את הנסיעה בתחבורה הציבורית גם מוצע בחוק ההסדרים כי הרשויות המקומיות יחויבו להציב מצלמות שיתעדו נהגי רכבים פרטיים שייכנסו לנתיבי התחבורה הציבורית, ויקנסו אותם.

  • עוד באותו נושא:
  • יאיר לפיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully