וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פני המשכן כפני החברה - יותר דתיים, יותר צעירים, יותר נשים

בן וינברג

23.1.2013 / 21:34

איך תתאפיין הכנסת הבאה? אחד מכל שלושה ח"כים יהיה דתי, אחת מכל חמש תהיה ח"כית - שיא של כל הזמנים. יצטרפו עוד עיתונאים ואנשי משטרה, ויגבר ייצוג האתיופים והלא-יהודים

אחד מכל שלושה חברי כנסת יהיה דתי – שיא של כל הזמנים בכנסות ישראל לדורותיהן. מלבד 18 הח"כים המיועדים במפלגות החרדיות, נובעת התחזקות בייצוג במגזר הדתי בעיקר מהגידול בכוחה של הבית היהודי, המוסיפה 10 חברים מהציונות הדתית ומנציגי יש עתיד, אשר תכניס את הרב שי פירון, עליזה לביא ודב ליפמן. עוד שישה ח"כים דתיים יגיעו מהליכוד-ביתנו – כמעט כולם כיהנו גם בכנסת הקודמת, ואחרון יהיה אלעזר שטרן מהתנועה. יש לציין כי טרם הסתיימה ספירת המעטפות הכפולות וייתכנו שינויים קלים בתמונת חברי הכנסת.

איך הצביעו ברחוב שלך? תוצאות האמת המפורטות - על המפה

הכירו את 120 הח"כים של הכנסת הבאה (הקליקו על כל אחד לפרטים)

ייצוג הנשים גם הוא מגיע לשיא כל הזמנים – 26 נשים צפויות לכהן בכנסת ה-19. זו אמנם עלייה מ-21 הנשים שנבחרו לכנסת הקודמת, אולם עדיין נמוך מאוד משיעורן באוכלוסייה (50.5%) ומותיר את ישראל בסביבות העשירייה השישית בעולם מבחינת ייצוג נשים – מתחת למדינות כגון פקיסטן, תוניסיה ואנגולה. את התוספת הגדולה ביותר לכנסת הבאה תתרום מפלגת יש עתיד, שעל פי הבטחתו של יאיר לפיד שמרה 40% מהמקומות ברשימה לנשים, ועל כן תשלח שמונה נציגות. רק מרצ מציבה ייצוג גבוה יותר, כאשר רשימתה מחולקת חצי-חצי בין נשים לגברים, ולכנסת הבאה תכניס את מיכל רוזין ותמי זנדברג, בנוסף לזהבה גלאון. יש לציין כי הייצוג המגדרי בבית הנבחרים נפגע קשות מהיעדרן המוחלט של נשים בסיעות הדתיות ש"ס, יהדות התורה ורע"מ-תע"ל: 0 נשים מתוך 23 חברי כנסת.

ח"כית אתיופית והחרדי של לפיד: הפנים החדשות של הכנסת

יו"ר העבודה שלי יחמוביץ' עם מירב מיכאלי, סתיו שפיר ונינו אבסדזה ברחוב יומיים לפני הבחירות, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
העולם שייך לצעירים - חברת הכנסת בת ה-27, סתיו שפיר/נמרוד סונדרס

לאחר המחאה החברתית, ואולי בעקבותיה, תיכבש הכנסת הבאה על ידי הצעירים, רובם מגיעים מהנבחרת החדשה של יש עתיד: בראשם תעמוד צעירת הח"כים, סתיו שפיר מהעבודה – רק בת 27, ואחריה יוצב עמיתה למחאה ולמפלגה איציק שמולי, בן ה-32; ראש התאחדות הסטודנטים שקדם לשמולי, בועז טופורובסקי (יש עתיד), ויוני שטבון (הבית היהודי), 32, פנינה טמנו-שטה (יש עתיד), 32; מיכל בירן (העבודה), 34; קארין אלהרר (יש עתיד), 35 ואיילת שקד (הבית היהודי) ועדי קול (יש עתיד), שתיהן בנות 36. לשם השוואה, האדם הצעיר ביותר שאי פעם נבחר לכנסת היה משה ניסים, שנבחר ב-1959 בגיל 24, מטעם מפלגת הציונים הכלליים. זקן חברי הכנסת, אגב, יישאר בנימין (פואד) בן אליעזר, בן ה-76.

ומה לגבי מיעוטים? בכנסת הבאה צפויים לכהן 13 נציגים מוסלמים, נוצרים ודרוזים – אחד פחות מהכנסת ה-18. מלבד חברי חד"ש, רע"מ-תע"ל ובל"ד, יכהנו גם חמד עמאר מטעם הליכוד-ביתנו ועיסאוי פריג' מטעם מרצ. שני נציגים חדשים מהקהילה האתיופית ייכנסו לכנסת - שמעון סולומון ופנינה תמנו-שטה – שניהם ממפלגת יש עתיד.

משחק הרכבת הקואליציה: ארבעה תרחישים אפשריים

חברי מפלגת יש עתיד נחלמים על קולות המתלבטים במטה המפלגה, ינואר 2013. בן קלמר
מערוץ 10 למפלגה השנייה בגודלה, מסלול עיתונאי שהפך קבוע. שלח/בן קלמר

כצפוי, מקצוע העיתונאות ימשיך "להכין" את אנשיו לחיים הפוליטיים, כשהוא דוחק את הקריירה הצבאית ששלטה בעבר בבית הנבחרים. המגמה, שהחלה לפני שתי מערכות בחירות, תתפוס מקום גם בכנסת ה-19 שתפגיש את העיתונאים לשעבר מרב מיכאלי ומיקי רוזנטל (העבודה), יאיר לפיד, עפר שלח ופנינה תמנו-שטה (יש עתיד), ואת הח"כים-עיתונאים שכבר מכהנים היום: שלי יחימוביץ', אורי אורבך, אורלי לוי-אבקסיס וניצן הורוביץ.

לעומתם, יימצאו בכנסת הבאה שני רמטכ"לים לשעבר – שאול מופז מקדימה ומשה (בוגי) יעלון מהליכוד-ביתנו, שלושה אלופים לשעבר – אלעזר שטרן ועמרם מצנע מהתנועה ובן אליזער מהעבודה, ושני דוברי צה"ל בעבר – מירי רגב מהליכוד-ביתנו ונחמן שי מהעבודה. דווקא כוחות המשטרה יקבלו ייצוג גדול יותר בכנסת, כאשר מלבד סגן המפכ"ל לשעבר ניצב יצחק אהרונוביץ' יצטרפו גם מפקד מחוז ירושלים לשעבר ניצב מיקי לוי (יש עתיד), מפקד מחוז תל אביב לשעבר ניצב דוד צור (התנועה) וראש האגף לחקירות ומודיעין לשעבר ניצב משה מזרחי (העבודה).

לאחר ספירת 99% מתוצאות האמת: שוויון בגושים, קדימה בפנים

ישיבת סיעת הבית היהודי, לראשונה לאחר תוצאות הבחירות, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
כנסת הדתיים. חברי סיעת הבית היהודי העתידית/נמרוד סונדרס

מערכת הבחירות לכנסת ה-19 התאפיינה בשפע איחודים ופיצולים - שגררו את פרישתם או עריקתם של למעלה מ-30 חברי כנסת, רבע מהמליאה. החל בליכוד ביתנו דרך ש"ס וכלה בעצמאות ובקדימה, חברי הכנסת לא נטו להישאר בביתם הפוליטי בחודשים האחרונים. כמה מהם יגיעו להישבע אמונים לכנסת הבאה? על פי התוצאות הסופיות, לא הרבה. לאחר כשלונם של חיים אמסלם, נינו אבסדזה, כמעט כל ה"שבעייה" של לבני, יוליה שמאלוב ברקוביץ' עם מפלגת כלכלה וחברי עוצמה לישראל אריה אלדד ומיכאל בן ארי - נותרו מעט. נחמן שי הצליח להתברג מקדימה אל המקום ה-14 בעבודה, ויזכה למושב. ציפי לבני גם היא הצליחה להביא עמה כמה מן העורקים לכנסת ה-19, ובהם עמיר פרץ ומאיר שטרית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully