וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העבודה: גיוס חרדים - לא במחיר הדרת נשים מצה"ל

פנחס וולף

5.7.2012 / 8:30

יו"ר העבודה יחימוביץ' וח"כ הרצוג יעלו בקרוב הצעת חוק למתן פטור שנתי ל-4,000 חרדים, וידרשו מצה"ל לעגן בפקודות את מעמד הנשים בצבא. "גיוס כה מסיבי דורש פתרון הולם"

בעוד שסיעות הקואליציה מתקוטטות ביניהן בסוגית גיוס החרדים והערבים לצה"ל ולשירות אזרחי, סיעת העבודה מעלה בעיה נוספת שגיוס החרדים לצבא עשוי לעורר. בימים הקרובים, יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', צפויה להגיש עם יו"ר הסיעה, יצחק הרצוג, הצעה שבה יש התייחסות גם לנושא הדרת הנשים בצבא. מדבריהם של השניים, סוגיה זו עשויה להתעצם עם גיוס חרדים לכלל יחידות צה"ל.

בסעיף האחרון של הצעת החוק שלהם, המכונה "חוק בן גוריון" ושחלקה הגיע לידי וואלה! חדשות, מודגש כי "גיוס ושירות יוצאי צבא לשירות צבאי יעשה תוך שמירה על אופיו של צה"ל ותוך התחשבות בעיקרון השוויון בין נשים לגברים ככל הניתן - ומבלי לפגוע במעמדן של המשרתות בצבא".

הצעת החוק של יחימוביץ' והרצוג מחמירה פחות מהמתווה שהציג ח"כ יוחנן פלסנר מקדימה, שעמד בראש הוועדה לשוויון בנטל ושפורקה בהוראת ראש הממשלה. ההצעה של סיעת העבודה קובעת כי מדי שנה ניתן יהיה לפטור עד 4,000 תלמידי ישיבות, ברוח הברית ההיסטורית שבן גוריון כרת עם החרדים. מעבר לכך, ההצעה מטילה סנקציות על המשתמטים משירות צבאי או אזרחי, לפיהן במשך שלוש שנים יישללו מהם הטבות מסוימות.

מתווה פלסנר: 1,500 פטורים לחרדים, סנקציות למשתמטים
נתניהו יציע גיוס חרדים וערבים; "המשתמט - לא כמו המשרת"

חיילים דתיים וחרדים בצה"ל. GettyImages
הסיעות נלחמות על ההצעה המחמירה והמחמיאה ביותר לחרדים בצבא/GettyImages

"זה חוק מאוזן יותר מכל החוקים האחרים לשוויון בנטל", הסביר ח"כ הרצוג בשיחה עם וואלה! חדשות. "כולם עוסקים איך לגייס, אבל לא עוסקים בשאלה כיצד למנוע פגיעה בחיילת שרוצה להיות טייסת. אנחנו רואים יותר ויותר שיח על הדרת נשים, ורואים יותר ויותר תופעות שעולות במסגרות הצבאיות, במיוחד בנוגע להסדר ולנח"ל החרדי. משמעות הדבר הוא הדרה של נשים מהמרחב של החיילים הדתיים. לכן, יש לכך משמעות גדולה מאוד למעמד החיילות בצבא".

"מפתיע ומאכזב שהוועדה לא התייחסה למקום הנשים"

מגישי ההצעה טוענים במצב שבו מתגייסים לצה"ל כמות כה גדולה של חרדים, הדבר מעמיד בסימן שאלה את מעמד הנשים בצה"ל, ולכן במצב כזה, מתבקש לאזן בחוק שלא ייפגע מעמדן. לדברים, האיזון יהיה בידי צה"ל. "אנחנו לא מונעים מסגרות מיוחדות, אבל כשאתה מתחיל בתהליך של שילוב מסיבי, צריך לתת פתרון שימנע הדרת נשים", ציינו.

לדברי הרצוג, מודעתו לצורך לעגן את מעמד הנשים בצבא גברה לאחר שהקואליציה דחתה את הצעת החוק שלו לרישום פלילי למי שמדיר נשים. "מקומן של הנשים נפקד לחלוטין מהדיונים של ועדת פלסנר", אמר. "מפתיע ומאכזב שהוועדה לא התייחסה לזה בכל צורה שהיא, וכל מי שרוממות גיוס החרדים בגרונו, לא אמר 'דרוש לאזן את התמונה', כך שיהיה ברור שמעבר לנדרש במסגרות חרדיות - בצה"ל לא תהיה פגיעה בנשים".

הבעיה, לדבריו, נוצרה כאשר ראש המשלה לשעבר, מנחם בגין, ביטל את מכסת הגיוס, ובאותו רגע נוצר "גטו וירטואלי", שיצר מצב שבו אין יציאה ללימודים ואין יציאה לעבודה, אלא רק לישיבה. "גם אם יש לוועדה רעיונות טובים, אין לנתניהו את האומץ הנדרש להוביל מהלך כזה, ולכן זה נועד לכישלון", הסביר הרצוג. בעיה נוספת שיש לדבריו במתווה פלסנר היא העובדה ש"המסקנות לא ישימות", בשל היומרנות שבהן (1,500 מקבלי פטורים מגיוס).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully