וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים ערבים נגד אסד: ידיו מגואלות בדם אזרחים

ניר יהב

7.2.2012 / 20:01

חברי הכנסת שהואשמו בשתיקה נוכח הטבח בסוריה אומרים כי הנשיא הסורי חייב להתפטר, אך כי דווקא ארה"ב מתנהגת בצביעות בנושא. חנין זועבי: השאיפה לדמוקרטיה מפחידה את ישראל

הציבור הערבי, ובראשו חברי הכנסת המייצגים אותו, הואשם בתקופה האחרונה בשתיקה אל מול הטבח המתרחש בסוריה זה שנה. בעוד שרוסיה מנסה לתווך בין המערב לדמשק, שלושה חברי כנסת ערבים - אחמד טיבי, חנין זועבי וטלב א-סאנע, הסבירו בשיחה עם וואלה! חדשות את דעתם על הנעשה במדינה השכנה, על הנשיא בשאר אסד, על המאבק העממי נגד המשטר ועל אופיו של העולם הערבי. השלושה טוענים כי מה שנעשה בסוריה אינו אלא "טבח נורא", וכי הנשיא אסד צריך להתפטר מתפקידו משום שאיבד את הלגיטימיות למשול בארצו.

ח"כ טלב א-סאנע (רע"מ-תע"ל) סבור כי הוא וחבריו כלל אינם שותקים נוכח מה שמתרחש בסוריה. "נהנים לתקוף אותנו, ואם העובדות לא מתיישבות עם הדעות הקדומות, מעדיפים להתעלם מהן. למה שהציבור ייתן לעובדות לבלבל אותו", הוא אומר. "הרי היו הפגנות במגזר הערבי, והובלנו מחאה מול השגרירות ברוסיה. אנחנו מדברים נגד הטבח בסוריה, וקוראים לאסד להתפטר". חברו למפלגה, אחמד טיבי, זועם על מי שמתייחס לחברי הכנסת הערבים כגוש אחד: "הביטוי 'חברי הכנסת הערבים' הוא לא ביטוי רציני, ולא לכולנו יש אותה עמדה".

טאלב א- סנע בזמן ערעור ראאד סלאח בבית המשפט העליון בירושלים – יוני 2010. עומר מירון
"נהנים לתקוף אותנו". ח"כ א-סנע/עומר מירון

ומה חושבים טיבי, א-סאנע וזועבי על המתרחש בסוריה? "מתחילת המחאה בסוריה, פרסמה סיעת רע"מ-תע"ל 12 הודעות בעברית, בערבית ובאנגלית, שתמכו בדרישות העם הסורי" אומר טיבי. ההודעה האחרונה פורסמה לפני שבוע, ונאמר בה שרע"מ-תע"ל קוראת להפסיק את ההרג והטבח הנורא נגד העם הסורי, הנאבק למען חירותו וזכותו להגדרה עצמית, וקוראת לאמץ את תכנית הליגה הערבית. "כמובן שאנחנו מתנגדים להתערבות צבאית זרה בסוריה, ובסופו של דבר העמים ינצחו, ולראשונה יהיה משקל סגולי אמיתי לאזרח הערבי, שחירותו הופקעה על ידי משטרים טוטליטריים והוא נאבק להשיב אותה".

טיבי: "ארה"ב טובלת ושרץ בידה"

הפתרון, לטענת טיבי, הוא תוכניתה של הליגה הערבית: "העיקר שלא תהיה התערבות צבאית זרה. הפתרון לא יכול לבוא באמצעות נשק. באשר למשטר, מה שהיה - לא יכול להיות עוד. המשטר הזה פגע בבני עמו, ויש להביא לבחירות ולמשאל עם כמה שיותר מהר". לטיבי יש ביקורת קשה גם על המעצמות ה"צבועות", כלשונו: "הקריאה של הילרי קלינטון לרוסיה, שהשימוש שהיא עשתה בווטו הוא 'מגעיל', היא קריאה של מי שטובל ושרץ בידו. הרי ארה"ב הפעילה וטו במועצת הביטחון בזמן שישראל התקיפה מהאוויר אזרחים בעזה במלחמה האחרונה. לו הייתי שר החוץ הרוסי, הייתי עונה לה באותו מטבע".

בימים האחרונים, הוביל ח"כ א-סאנע מחאה חריפה נגד רוסיה, שכללה העברת מכתב לשגריר הרוסי בישראל. א-סאנע הביע בפניו מחאה על תמיכתה של מוסקבה במשטר הסורי, ואמר כי "רוסיה עשתה טעות כשהטילה את הווטו, משום שהאינטרס שלה הוא לשמור על קשר טוב עם העם - ולא עם המשטר. הרי משטרים מתחלפים ועמים נשארים, ואי אפשר להקריב את רצון העם הסורי ואת השאיפות שלו לחירות וחופש על מזבח השיקולים האינטרסנטים של המשטר ברוסיה". לדבריו, "קראנו לרוסיה לפעול באחריות כדי לתת חסות לדיאלוג בין האופוזיציה לשלטון, שיבטיח העברה מסודרת של השלטון לידי העם".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
רכב צבאי שנפגע בלחימה בין צבא סוריה למורדים בעיר חומס, פברואר 2012. רויטרס
מעל 300 בני אדם נהרגו ביומיים. משורין צבאי שנפגע בקרבות בחומס, היום/רויטרס

לדברי א-סאנע, הפתרון היחיד למשבר בסוריה הוא בניהול דיאלוג בין המשטר לאופוזיציה בחסות הליגה הערבית, בצורה שתבטיח את העברת השלטון: "אחרת יהיה כאוס במדינה", הוא אומר, "ידיו של המשטר הסורי מגואלות בדם עמו, והוא איבד את הלגיטימציה לשלוט. הדבר הטוב שהשלטון יוכל לעשות כעת הוא לתת לעם הסורי לקבוע את עתידו ולחיות את חייו". לדבריו, על אסד להתפטר באופן מיידי. א-סאנע מציין, עם זאת, כי המצב בסוריה "מורכב יותר ממה שאנו חושבים", שכן יש לדבריו גורמים "שמנצלים את הרצון הכן להחליף את המשטר הדיקטטורי כדי לקדם אינטרסים אחרים".

"המשטר סירב להיות כלי משחק בידי ארה"ב וישראל"

ח"כ זועבי, שחברי מפלגתה ביקרו בשנים האחרונות פעמים רבות בסוריה, ואף נפגשו עם הנשיא אסד, טוענת כי מה שקורה בסוריה הוא "טבח". לדבריה, המחאה העממית היא "מהפכה לגיטימית של העם הסורי נגד שחיתות של משטר ונגד דיכוי, והיא מביעה סולידריות עם דרישת העם הסורי "להיות חופשי במולדתו". לדבריה, מדובר בעידן חדש: "העם הערבי מסביבנו מצא את הכוח שטרם עשה בו שימוש: כוח העם. אנו צריכים להיות בעד הדרישות הלגיטימיות האלה, כי אחרת לאף אחד אין זכות להיאבק בעד זכויות אדם, דמוקרטיה וצדק. המצפן הראשי המרכזי הוא זכויות האדם בכל מקום".

זועבי אומרת כי בתחילת המחאה הייתה למשטר הסורי לגיטימיות: "המשטר הזה שיקף את השאיפות הלאומיות של העם הזה, והוא סירב להיות כלי משחק בידי ארה"ב וישראל. הוא הציב את עצמו ככוח נגד ההשתלטות המערבית באזור. אך אחרי חודשיים, היה ברור שהמשטר לא חפץ ברפורמות, ואינו מעוניין להיענות לדרישות העם. ברור שהוא צריך ללכת".

"השאיפה של העמים הערבים לדמוקרטיה מפחידה את ישראל"

בהתייחסה לעמדה הישראלית כלפי המתרחש בסוריה, אמרה זועבי כי "השאיפה של העמים הערבים לדמוקרטיה היא זו שמפחידה את ישראל - ולא הרודנות באזור, כי שאיפה זו תייצר משטרים שישימו קץ למדיניות הכיבוש ולא ייכנעו לתכתיבים הישראלים. הרי ישראל תמכה במובארק, למרות שלא הייתה לו שום לגיטימציה בקרב העם שלו. האינטרס שלה היה לשמור אותו בשלטון".

מרכז עדאלה, הפועל למען זכויות המיעוט הערבי בישראל, פרסם הבוקר אף הוא, באופן יוצא-דופן, הודעת גינוי חריפה נגד "פשעי המלחמה" שמבצע המשטר הסורי נגד אזרחיו: "אנו מגנים את הטבח האכזרי שביצע המשטר הסורי באזרחיו בעיר חומס ב-4-3 בפברואר. התקפות מכוונות נגד אוכלוסייה אזרחית נחשבים על פי המשפט הבינלאומי ההומניטרי לפשעים נגד האנושות ולפשעי מלחמה. היחס האכזרי של השלטון הסורי לאזרחיו הוא תוצאה ישירה של היעדר דמוקרטיה וכיבוד זכויות אדם במדינה. המשטר מבוסס על דיכוי צבאי של האזרחים, שנמשך זה כמה עשורים".

המלחמה בסוריה: כותרות נוספות
שר החוץ הרוסי: אסד מחויב לסיים את האלימות
ארה"ב סגרה את השגרירות; חומס זועקת לעזרה
בכיר העריקים: המשטר לא ישרוד עד פברואר

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully