וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר מרידור על חוק לשון הרע: "פגיעה בדמוקרטיה"

פנחס וולף

13.11.2011 / 12:02

הצעת "חוק לשון הרע" מוסיפה לעורר סערה. הפעם זה השר דן מרידור שמבקש להזהיר כי "אם אין עיתונות חופשית - אין דמוקרטיה". לשם כך, גייס השר למאבקו את משנתו של מנחם בגין

השר לענייני מודיעין, דן מרידור, מטיל ביקורת חריפה על "חוק לשון הרע" העתיד להגיע מחר (שני) להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת ואומר כי "החוק מהווה פגיעה קשה בדמוקרטיה". מרידור, שהוביל את ההתנגדות בוועדת השרים לענייני חקיקה נגד הצעת החוק, טען כי "החוק יוצר איזון לא נכון בין חופש העיתונות לבין כבוד האדם. העיתונות חייבת בכבוד האדם והיא חייבת להיזהר לא לפגוע, אבל עיתונות חופשית היא סימן היכר ראשון במעלה של משטר דמוקרטי: גם אם יש בחירות ויש שלטון הרוב ויש בית משפט, אבל אין עיתונות חופשית – אין דמוקרטיה. לכן צריך להיזהר מלאיים על העיתונות בפיצויים גבוהים בלי הוכחת נזק".

בדבריו, הסביר מרידור מדוע יש לשמר את המצב הנוכחי. "כבר היום יש אפשרות לתבוע את התקשורת כשהיא פוגעת, גם פלילית וגם תביעה אזרחית, אבל צריך להוכיח את הנזק שנגרם לך". הוא אף הבהיר כי "הפחדת עיתונאים שמא ישלמו פיצויים ללא הוכחת נזק, במטרה לשמור על כבוד האנשים מהתקשורת – זו פגיעה קשה בדמוקרטיה וזה יפגע קשה בחופש הביטוי. בין זה שהתקשורת קצת פוגעת או פגיעה בחופש הביטוי, אני מעדיף את האופציה הראשונה".

באשר להתנהלות התקשורת, אמר השר לענייני מודיעין כי הוא אינו תומך בהשתוללותה, אך הדגיש כי היא זו שצריכה לרסן את עצמה. "התקשורת חייבת לתת כבוד לאנשים, היא צריכה שיהיה לה מצפון והיא חייבת להתייחס בכבוד גם למבוקרים שלה. אבל זה צריך להיעשות בריסון עצמי", אמר. כמו כן, טען מרידור כי "מועצת העיתונות צריכה להפעיל שיניים ואמצעים משמעותיים כדי למנוע התפרעות של התקשורת בדברים שאין הצדקה".

מנחם בגין נרתם למאבק

כאשר נשאל האם הוא רואה בהצעת "חוק לשון הרע" חלק מגל חקיקה הפוגע בדמוקרטיה, הסביר השר לענייני מודיעין לוואלה! חדשות כי "גל החקיקה שהיה, ועדיין קיים, שרוצה לפגוע בחירויות של אנשים לגייס כסף (כמו למשל, הצעת החוק לאיסור תרומות לעמותות מישות מדינית זרה – פ.ו), להביע דעות לא מקובלות, והרצון לשמור רק על האינטרס של הכלל ולא לאפשר לכל מיעוט – דתי, לאומי, או אחר, להיאבק על דעותיו, הוא בעייתי". הוא הוסיף כי "כל האמירות שהמדינה שייכת רק ליהודים הן גל עכור וצריך לעמוד על המשמר. הליכוד היה התנועה ההיסטורית שהגנה על החירות. היא נקראת תנועה לאומית ליברלית, ולא רק תנועה לאומית".

בישיבת סיעת הליכוד הראשונה למושב החורף, ביום שני שעבר, מרידור חילק לחברי סיעתו חוברת שחיבר "המכון הישראלי לדמוקרטיה" (גוף מחקר העוסק בתכנון מדיניות ורפורמות במערכת השלטונית של ישראל), אשר נשאה את הכותרת: "חשבון נפש דמוקרטי לפי משנתו של מנחם בגין". גיוסו של מנהיג הליכוד המיתולוגי נועד, כך קיווה מרידור, לסייע לו להיאבק בוויכוחים הפנים-מפלגתיים בנושאי דמוקרטיה, בית משפט וחוקי "נאמנות-אזרחות", להם מתנגד מרידור באופן נחרץ. יצוין כי, נכון להיום, מרבית סיעת הליכוד תומכת בהצעות החוק הללו.

מרידור לא נותר לבד בחזית, גם השר בני בגין הביע את התנגדותו להצעת החוק. "אני חושב שצריך למצוא איזון נכון בין שתי הדרישות היסודיות: שמירה על כבודם של אנשים ומצד שני היכולת של עיתונים למלא את תפקידם הציבורי", אמר לוואלה! חדשות. "אני חושש שהשתת סכום גבוה מידי על אמצעי תקשורת עלול לשבש את האיזון הנדרש. אני מקווה שבהמשך החקיקה יושג האיזון הראוי".

עוד על "חוק לשון הרע":
בשל חג הקורבן: ריבלין מנע הצבעה על חוק לשון הרע
רובי ריבלין: "חוק לשון הרע ימיט אסון על העיתונות"
חוק לשון הרע: שלום קיטל חושש שעתיד התקשורת בסכנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully