וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: נורמליזציה עם ישראל - רק לאחר התנצלות

ראש ממשלת טורקיה התבטא באופן חריף לגבי עתיד היחסים עם ישראל: "לא בא בחשבון להחזיר את היחסים למצב נורמלי אם לא תתקבל התנצלות על הריגת הפעילים הטורקים על סיפון המרמרה"

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר היום (שישי) שזה "לא בא בחשבון" להחזיר את היחסים עם ישראל לפסים נורמליים אם לא תתקבל התנצלות מצד ישראל על הריגתם של תשעת הפעילים הטורקים הפרו-פלסטינים שהיו על סיפונה של המרמרה, הספינה הטורקית שהייתה בדרכה לעזה בשנה שעברה. שני תנאים נוספים שמעמיד ארדואן לנורמליזציה ביחסים בין המדינות הם הסרת הסגר הישראלי על עזה, וכן מתן פיצוי לנפגעים מהעימותים עם כוחות צה"ל על סיפון המרמרה.

"נורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות לא באה בחשבון, אלא אם ישראל תתנצל על פעולתה הבלתי חוקית, שעברה על כל החוקים והערכים הבינלאומיים, תשלם פיצויים לקרוביהם של אלו שאיבדו את חייהם באירוע האכזרי, ותסיר את האמברגו על עזה – עיר בריבונות פלסטינית", אמר ארדואן לקולות מחיאות כפיים של חברי מפלגתו.

צוות האו"ם לחקירת המשט הטורקי לעזה אמור היה להגיש את ממצאיו ביום רביעי האחרון ונדחה. הדו"ח יטיל, על פי גורמים מדיניים בירושלים, את האשמה הן על ישראל והן על טורקיה. לפי אותם גורמים מוועדת פאלמר עולה הקביעה כי הסגר הימי שהטילה ישראל על עזה הוא חוקי לפי הקריטריונים של החוק והאמנות הבינלאומיים, וכי למדינה שמטילה סגר מותר ליירט כלי שיט שמפרים אותו.

עוד באותו נושא:
דו"ח המשט לעזה: "צה"ל השתמש בכוח מופרז"
"נבחנת אפשרות לפיצוי עקיף של נפגעי המשט לעזה"
ברק: "יש לנו עניין ליישר את ההדורים עם טורקיה"

התחממות ביחסים?

דיווחים על התחממות מחודשת ביחסים בין המדינות עלתה בימים האחרונים על הפרק, כאשר דווח כי בישראל נבחנת האפשרות לפיצוי עקיף של משפחותיהם של הרוגי המשט הטורקי לעזה. אם יוסכם על כך, פיצוי זה יהיה באמצעות הקמת קרן של ממשלת טורקיה שאליה ממשלת ישראל תעביר כסף, ועל ידי כך לא יווצר מצב שישראל תעניק את הפיצוי באופן ישיר, וכך לא תודה באשמתה באופן רשמי. האלטרנטיבה לא הגיעה לכדי סיכום היות וטורקיה עדיין דורשת מישראל את התנצלותה הרשמית.

כמו כן, לפני מספר ימים דווח על מתיחות בצמרת הישראלית באשר לשאלת התחממות היחסים מול טורקיה: מחלוקת התעוררה בין משרד הביטחון לבין משרד החוץ באשר לשאלת המשך הייצוא הביטחוני לטורקיה. שר הביטחון, אהוד ברק, תמך בהתקרבות היחסים וחזרת הייצוא הביטחוני לטורקיה, ולעומת זאת שר החוץ, אביגדור ליברמן, התנגד לעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully