וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אפגניסטן ופקיסטן מכירות באיום הטרור"

טלי גולדשטין

7.5.2009 / 10:22

נשיא ארה"ב סיכם את הפסגה המשולשת עם נשיאי אפגניסטן ופקיסטן בנימה חיובית: אני שמח ששני המנהיגים מכירים ברצינות האיום"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נועד אתמול (רביעי) עם נשיאי אפגניסטן ופקיסטן בפסגה משולשת בבית הלבן, שמטרתה להפעיל לחץ על שני הנשיאים לשתף פעולה במלחמה מול ארגוני הטרור אל קאעדה והטליבן. נשיא אפגניסטן חמיד קרזאי קיבל מסר ברור בפגישה כי הממשל האמריקאי מצפה ממנו לפעול יותר כדי למגר את השחיתות הפושטת בממשלת אפגניסטן על מנת שכל תשומת הלב תוכל להיות מוקדשת למלחמה בטרור.

וושינגטון מצפה מממשלת אפגניסטן להשתתף במאמץ במלחמה בטרור ועד כה נראה כי היא אינה מרוצה מהצעדים בהם נוקט קרזאי. באחרונה אמר אובמה כי ממשלת קרזאי "מנותקת מהעם" ולפי דיווחים שונים בתקשורת, ארצות הברית ובעלות בריתה מעבר לים מתכוננות למנות דמות בכירה בלב הממשלה האפגנית, שמטרתה לעקוף את הנשיא חמיד קרזאי, על רקע התסכול שחש המערב אל מול השחיתות וחוסר היכולת של ממשלת קרזאי בטיפול במצב הפוליטי. הגנרל ג'ים ג'ונס, יועץ הביטחון הלאומי של אובמה, אמר במסיבת עיתונאים כי אובמה אמר לקרזאי שהוא רוצה לראות "תוצאות מוחשיות" בסוגיה.

לאחר הפגישה, אמר אובמה כי הוא מרוצה מהדרך בה היא התנהלה: "אני שמח ששני אנשים אלו מבינים את הרצינות של האיום מולו אנו מתמודדים". לדבריו, שלוש המדינות משתפות פעולה בדרכים חדשות במלחמה בטרור ובשיפור חיי האזרחים האפגנים והפקיסטנים.

"הדרך לפנינו קשה. נהיה עדים לאלימות ונעמוד בפני מכשולים. אך הבה נבהיר דבר אחד: ארה"ב התחייבה להביס את אל קאעדה ובמקביל היא תומכת בממשלות הנבחרות של שתי המדינות. מחויבות זו לא תתערער", הוסיף אובמה. בפברואר, קיבל הנשיא האמריקאי את החלטתו הראשונה כמפקד העליון של הצבא, והורה להעביר עוד השנה 21 אלף חיילים אמריקאים נוספים לאפגניסטן, כדי לנסות ולהתמודד עם המשבר הביטחוני החמור במדינה. אחד מהאתגרים הקשים ביותר מולם הוא נאלץ להתמודד הוא שכנוע הקונגרס האמריקאי לאשר חבילת סיוע בסך 7.5 מיליארד דולר שתועבר לנשיא פקיסטן אסיף עלי זרדרי, שישקיע את הכסף בבית ספר, בתי חולים ומוסדות אזרחיים אחרים.

"הדמוקרטיה הפקיסטנית תעמוד בהבטחותיה"

הפגישה התקיימה בצל התוצאות הטרגיות של תקיפה אווירית אמריקאית באפגניסטן השבוע, בה נהרגו כמאה אזרחים חפים מפשע. הפנטגון הבטיח לפתוח בחקירה משותפת עם ממשלת אפגניסטן בנוגע לתקרית. נשיא אפגניסטן חמיד קרזאי מתח ביקורת על התקיפה אמריקאית וכינה אותה "לא יעילה". הוא קרא לממשלה האמריקאית להימנע מהפצצות של אזורים מאוכלסים. לדבריו, האסטרטגיה של אובמה תפעל רק אם הוא יבטיח את ביטחונם של אזרחים. "המלחמה נגד הטרור תצליח רק אם נילחם בה מעמדה מוסרית", אמר.

מהזווית הפקיסטנית, בשבועות האחרונים הצליח הטליבן להשתלט על מחוזות שלמים בצפון המדינה. לוחמי טליבן השתלטו באחרונה על מחוז הסמוך לעמק סוואט – מחוז בונאר. השליטה בבונאר מקרבת את הטליבן לבירה איסלמבאד, המרוחקת 96 קילומטרים מהמחוז. שליטה זו אינה רק צבאית כי אם גם דתית. החמושים האיסלמים מבקשים לאכוף את החוק האיסלמי (השריעה) על תושבי האזור, בניגוד לרצון הממשלה. ארה"ב מצפה ממשלת פקיסטן להילחם בהתחזקות הטליבן במדינה ומתנגדת לכל הסכם הנתחם בין הממשלה לחמושים. יתרה מכך, לאור השתלטות הטליבן, החלו להימלט מאות אלפי אזרחים פקיסטנים מבתיהם, מצב שעלול להתפתח למשבר הומניטרי.

נשיא פקיסטן זרדרי אמר אתמול אחרי הפסגה: "הדמוקרטיה שלי זקוקה לתשומת לב ולטיפוח. הדמוקרטיה הפקיסטנית תקיים את הבטחותיה, הטרוריסטים יובסו במאבק המשותף. אני, ידידי הנשיא קרזאי וארה"ב יעמדו כתף אל כתף עם העולם כדי להילחם בסרטן ובאיום זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully