וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת האסיר X: "איש מוסד נכלא בבידוד והתאבד, יתכן שבגד"

יוסי מלמן

13.2.2013 / 10:00

תכנית תחקירים באוסטרליה חושפת את זהותו של בן זיגייר-אלון ממלבורן, שעלה לישראל ועבד במוסד. ב-2010 נעצר והופרד מהעולם - עד שתלה עצמו בכלא איילון, בתאו של יגאל עמיר

צילום: וואלה! חדשות

ישראלי ממוצא אוסטרלי, שהיה מועסק בשורות המוסד, נעצר ונכלא בישראל והתאבד בתא הכלא - והכול תחת מעטה סודיות והסתרה בחסות מערכת הביטחון ורשויות החוק בישראל, שמעולם לא הכירו רשמית בקיומו של אסיר כזה. כל זאת נחשף אתמול (שלישי) בתכנית תחקירים בטלוויזיה האוסטרלית, המזהה את האיש בשם בן זיגייר - ומזכה אותו בכינוי "האסיר איקס". הבוקר הסיר בית המשפט את צו איסור הפרסום הגורף שהוטל על הפרשה, דבר שמנע את חשיפת הפרשה בפני הציבור הישראלי בשנים האחרונות.

תעלומת האסיר איקס - עוד על הפרשה
משפחתו של האסיר X: ”המומים מהעיסוק בפרשה”
חושף פרשת ”האסיר x”: ”לא האמנתי לרמת הפחד”
פרשנות: בישראל לא מעלימים בני אדם. כמעט אף פעם

התחקיר שודר בערוץ הטלוויזיה של רשות השידור הציבורית האוסטרלית, רשת ABC. לפי התחקיר, זיגייר, שבישראל נקרא בן אלון, נמצא תלוי בתא בו הוחזק בבידוד בכלא איילון שברמלה, בדצמבר 2010. כשבוע לאחר מכן הוטסה גופתו למלבורן, עיר הולדתו. הוא נקבר בבית קברות יהודי בעיר ב-22 בדצמבר.

עורך התחקיר, העיתונאי טרבור בורמן, אינו מספק מענה לשאלה מדוע נעצר זיגייר, באילו עבירות נחשד ואיזו עבודה בדיוק עשה בשירות המוסד. הוא גם אינו מסביר מדוע הושתקה הפרשה כולה - מלבד ההערכה שזיגייר עשה דבר מה "חמור ביותר", הקשור למידע כה רגיש שחשיפתו עלולה "לסכן את קיומה של ישראל". עם זאת, ברשת סקיי דווח כי בעולם מעריכים כי בשל אופיו של המקרה, ניתן להעריך כי הוא הורשע בעבירה חמורה, וייתכן שמדובר בבגידה.

מפרטי הרקע שנמסרו על זהותו של זיגייר בתכנית התחקירים, עולה כי הוא נולד בדצמבר 1976 באוסטרליה, שם למד בבית ספר יהודי "קינג-דיוויד" במלבורן. בהמשך למד משפטים, עלה ארצה והתחתן עם אישה ישראלית ולבני הזוג נולדו שני ילדים. בשלב כלשהו לאחר עלייתו לארץ, קובע התחקיר, הוא גויס לשורות המוסד - לא ברור באיזה תפקיד. בתחילת 2010 הוא "נעלם".

עוד עולה מהפרטים שנחשפו, כי זיגייר הוכנס לראשונה בתחילת שנת 2010 לתא הבידוד בכלא איילון. מהתא הזה - בו הוחזק לפניו גם רוצח ראש הממשלה יצחק רבין, יגאל עמיר - הוא מעולם לא יצא בחיים. זהותו, נטען, נשמרה בסוד אף מפני הסוהרים ששמרו על התא. במהלך שהותו בכלא הוא מעולם לא זכה לביקורים, והיה מבודד לחלוטין מהעולם החיצון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קברו של זיגייר-אלון בבית העלמין היהודי במלבורן/מערכת וואלה!, צילום מסך

צפו בתחקיר האוסטרלי על "האסיר X"

התאבדותו של זיגייר רק מוסיפה למסתורין: סיבת המוות, לפי מקורותיו של התחקי נקבעה במכון לרפואה משפטית באבו כביר כ"חנק כתוצאה מתלייה". לא ברור כיצד הצליח האיש לתלות את עצמו, ללא כל הפרעה, בתא שהיה מאובזר במצלמות המעקב המתקדמות ביותר, שהותקנו במיוחד כדי למנוע מקרי התאבדות. הסוהרים שמצאו אותו, לפי התחקיר, ניסו ללא הצלחה להחיותו.

למרות נסיבות מעצרו ומותו החריגים, סירבו בני משפחתו, חבריו ומכריו של זיגייר - הן בישראל והן באוסטרליה - להתראיין לתחקיר ולשפוך מעט אור על הדברים. דובר מטעם אביו של זיגייר מסר לאתר החדשות האוסטרלי "דה אייג'" כי משפחתו לא תגיב על מות הבן, אך אישרו שמדובר בבנם וכי הם נעצבו שוב על מותו. "הוא לא ידבר עם התקשורת בשעה קשה זו", מסר הדובר.

"פשע לכל דבר"

על פי הכתבה, ארגוני זכויות אדם בישראל היו מודעים לקיומו של "האסיר איקס" בזמן אמת, והאגודה לזכויות האזרח אף התלוננה על מעצרו בפני היועץ המשפטי לממשלה. בתכנית האוסטרלית מתראיין ביל ואן אסבלד, עורך דין מטעם הארגון הבינלאומי Human Rights Watch, שמכיר את המקרה. "זה דבר בלתי נסלח", הוא אומר על המאסר הסודי. "העלמתו של אדם אינה רק פגיעה בזכותו להליך משפטי תקין - זהו פשע לכל דבר. תחת החוק הבינלאומי, האנשים האחראים לכך צריכים לעמוד לדין פלילי בעצמם".

בורמן קיבל אישור לזהותו של זיגייר-אלון מהרשויות האוסטרליות. במשרד החוץ האוסטרלי מסרו כי נוסף על זהותו הישראלית, נשא בן זיגייר-אלון גם דרכון אוסטרלי נוסף, עם השם בן אלן (Allen), נטול ההקשרים היהודיים או הישראליים. בסוכנות ביטחון-הפנים האוסטרלית ASIO (ה"שב"כ" האוסטרלי), שמנטרת בשיטתיות יהודים אוסטרלים כדי לבדוק אם גויסו למוסד, הסבירו לתחקירני התכנית כי לפי הערכתם, סוכנים שמגייס המוסד נוהגים לשנות את שמותיהם משמות יהודיים לשמות אנגלו-סקסיים - ולאחר מכן מוציאים דרכונים חדשים, שמאפשרים להם לבקר ללא חשש במדינות ערביות או באירן. התחקיר מביא כדוגמה את מקרה החיסול של מחמוד אל-מבחוח בדובאי בינואר 2010. בין 27 החשודים בחיסול ההוא, על פי משטרת דובאי, היו ארבעה שנשאו דרכונים אוסטרליים.

וורן ריד, סוכן לשעבר בסוכנות הביון האוסטרלית ASIS ("המוסד" האוסטרלי), הוסיף בראיון לתחקיר כי אוסטרלים הם יעדי גיוס "אידאליים" עבור המוסד. "אוסטרלים המסתובבים בעולם נחשבים לרוב ל'תמימים'", הסביר. "זו מדינה נקייה, שיש לה תדמית טובה, כמו ניו זילנד. אין עוד הרבה מדינות כאלה, ולכן זהות אוסטרלית יכולה להיות מאוד שימושית לצורכי עבודת מודיעין".

"ריגול, בגידה ומידע מאוד מאוד רגיש"

בתכנית מתראיין גם שר החוץ האוסטרלי, בוב קאר, שהביע דאגה רבה למשמע הפרטים שהציג בורמן בפניו. "אלו בהחלט האשמות מטרידות", אמר. "לא הייתי מהסס לפנות לממשלה הישראלית כדי לקבל הסברים לגבי גורלו של מר אלן ולגבי עמדתה בפרשה. הבעיה היא, שאין לנו כל קשר עם משפחתו, ולא קיבלנו כל בקשה לסיוע קונסולרי, בכל משך תקופת מעצרו". בהעדר תלונה של משפחת זיגייר, הסביר, "אין יותר מדי דברים שהממשלה האוסטרלית יכולה לעשות".

לפי המוסכמות הדיפלומטיות הבינלאומיות, כשאזרח של מדינה זרה נכלא, המדינה בה הוא נמצא מחויבת לעדכן את הנציגות הדיפלומטית של מדינתו. אולם לדברי השר קאר, לשגרירות אוסטרליה בישראל נודע על מעצרו של זיגייר רק אחרי מותו.

באוסטרליה מתקשים להבין מה הביא למעצרו של זיגייר, ובעיקר מדוע הוחזק בכזו סודיות. בתכנית מצוטטים "גורמים בקהיליית המודיעין הישראלית", שלדבריהם, הוא היה צריך ככל הנראה לעשות דבר מה "חמור ביותר" כדי לזכות בטיפול כה נוקשה. "תהיה אשר תהיה העבירה שביצע", אומר הסוכן ריד, "היא בוודאי קשורה לריגול, לבגידה ולמידע מאוד מאוד רגיש - מידע כזה שחשיפתו עלולה לסכן את קיומה של ישראל כמדינה".

עדכון ראשון 8:16

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully