וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולד סקולניק

10.8.2003 / 11:41

קורנית סטולר מתמוגגת מ"שודדי הקאריביים", סרט הרפתקאות שלא מנסה לקפוץ מעל הפופיק

מה שיפה ב"שודדי הקאריביים" הוא שמדובר בסרט הרפתקאות קלאסי במפגיע. לא במקרה עולות במהלך הצפייה מחשבות על "הנסיכה הקסומה" ושאר מרעים. אמנם האפקטים היו נראים הרבה פחות טוב, אבל אפשר היה בכיף לעשות אותו גם לפני 15 שנה. אין כאן שום ניסיון לייצר את הפוסט של הפוסט, לשינוי ז'אנר מפתיע באמצע הסרט, או למודעות עצמית גבוהה מדי. הסמן המובהק ביותר לכך הוא סצינות הפעולה, הנשמעות במידת האפשר לחוקי הגרביטציה, שהוזנחו לאנחות בשנים האחרונות.

בכלל, כיף שעשו עכשיו סרט פיראטים. מאז הכישלון המהדהד של "אי הפיראטים" עם ג'ינה דייויס, מוצאים אותם רק בקאזה. רום, תוכים, עיניים מלאכותיות, נערי סיפון - כל הדיל. נכון שהסרט כלוא באיזה לופ לא ברור לגבי מוצאו ממתקן שעשועים בדיסנילנד, אבל זו אחת המסחרות הכי מהנות הקיץ.

האיש לפני בתור לקופה ביקש "שני כרטיסים לג'וני דפ". ולא סתם ביקש, ידע מה הוא עושה. הדמות המבולגנת, המשונה, המתנדנדת והמצחיקה מאוד של דפ מקפיצה את הסרט שמונים רמות למעלה. דרכו של קפטן ג'ק ספארו להצלחה תמיד רצופה הפסדים, ומכיוון שהוא יודע זאת, ממש לא מפריע לו להיכשל, והוא עושה זאת בחן רב. וזה כבר עושה אותו למעניין הרבה יותר מרוב הדמויות המסתובבות כרגע על מסכי הקולנוע. היו שהכריזו על דמותו כתקדימית, אינני יודעת אם זה נכון, אבל היא ללא ספק בראש ובראשונה קולית לאללה.

אורלנדו בלום, מעין ג'וני דפ בנסיקה אותו כולם מכירים כאלף מ"שר הטבעות", מספק את הסחורה בתפקיד מגביל למדי, שהרי כאלו הם תפקידי החמד-של-בחור. בחירת ליבו היא קאירה נייטלי ("שחקי אותה כמו בקהאם") החמודה מאוד, אם כי רזה מדי לתקופה. ג'פרי ראש ("שייקספיר מאוהב") נחמד במיוחד בתפקיד הפיראט הלא נחמד, מה שיוצר הרבה סיטואציות משעשעות, ומולו בזירת המבוגרים (שהרי למרות שהגיע ל-40 אי אפשר באמת להחשיב את דפ ככזה) נמצא ג'ונתן פרייס ("ברזיל") בתפקיד המושל מוג הלב. כשחבורת הפיראטים של קפטן ברבוסה (ראש) חוטפת את בת המושל מאיזו קולוניה ג'מייקנית, מאחדים וויל טרנר (בלום) וקפטן ספארו כוחות במרדף אחר השודדים והקללה המסתורית המוטלת עליהם, כשבעורפם נושף הצי המלכותי הקם עליהם לחסלם.
במאי הסרט, גור ורבניסקי, אחראי לסרט "הצלצול". רימייק, או יותר נכון שכפול חיוור ומעיק לסרט אימה יפני גרוע למדי. וגם ל"המקסיקני". ולפני זה היה "הצילו! עכבר בבית". ובעיקר הפרסומת של באדווייזר עם הצפרדעים. והנה עכשיו הוא עובד תחת שרביטו של מפיק הענקים ג'רי ברוקהיימר. ברור מי לובש את המכנסיים בעסק הזה.

ברוקהיימר הוא ללא ספק סופר פרודוסר מהזן שהפך נדיר בהוליווד של ימינו. באמתחתו נמצאים "ג'יגולו אמריקאי", "השוטר מבברלי הילס", "אהבה בשחקים", "ארמגדון", "מוחות מסוכנים", "קון אייר", "חופשיות על הבאר", "בלאק הוק דאון" ועוד רבים שעל מרביתם ניכר חותמו הרבה יותר מזה של הבמאי התורן שנשכר לביצוע המשימה. את דרכו הקולנועית החל בפרסומת לפונטיאק שהתבססה בחופשיות על "בוני וקלייד", ומשם המשיך להפקה. "פלאשדאנס" (83'), הסרט הראשון שהפיק עם חברו דון סימפסון, החל שרשרת של הצלחות קופתיות. במשך שנים רבות היו הוא וסימפסון אחד הצמדים האימתניים בתולדות הקולנוע, עד שדרכיהם נפרדו זמן קצר לפני מותו של סימפסון מהתקף לב ב-96'. העניין עם ברוקהיימר הוא שלמרות שמדובר במכונת מזומנים דיאבולית ומשומנת היטב, נוהגים להתפלק לו פעם בכמה זמן סרטים טובים. כמה קווים מנחים להפקות של ברוקהיימר, ככה בשביל להקל על הזיהוי:

· מצא לך במאי רעב ללחם או שתהילתו דעכה והשפט אותו.
· טריק חדיש למדי: אין סיבה להסתפק בחתיך אחד כשאפשר להביא שניים (ג'וני דפ ואורלנדו בלום, בן אפלק וג'וש הארטנט ב"פרל הארבור", וויל סמית ומרטין לורנס ב"בחורים רעים").
· ברוקהיימר זה שם יפה. רשום אותו בפונט גדול וברור.
· יותר זה יותר טוב.
· עוד יותר זה עוד יותר טוב.

"שודדי הקאריביים: קללת הפנינה השחורה" הוא סרט הרפתקאות אולד סקולי באופן מרגש, סוחף, מצחיק, כל העניינים האלו, שבהחלט מביא כבוד לתואר סרט קיץ. ולאחרונה ראינו שזה לא הישג פשוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully