וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תשחרר ישראל בני ערובה מקניון בתל אביב

27.9.2013 / 13:21

כוחות הביטחון בקניה כשלו בניהול המשא ומתן עם החמושים שהתבצרו בקניון בניירובי, אולם לישראל ידע עדיף ורב בתחום ותרגיל שדימה תרחיש קיצוני ומסובך הדגים את המוכנות

באגף המודיעין בצה"ל טוענים כי השתלטות ארגון הטרור הסומלי "אל-שבאב" על הקניון בקניה, שבו נהרגו עשרות אזרחים, מוכיחה את קריאת ההשכמה של ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי. כוכבי מתריע באחרונה יותר ויותר מפני ארגוני ג'יהאד עולמי שמקיפים את ישראל - בדגש על סיני וסוריה - והם הולכים ומתרבים. התבוננות עמוקה בסוריה מגלה אוסף של ארגוני טרור קטלניים ביותר עם יכולות מרשימות בהוצאת פיגועי התאבדות.

מצור בקניה- ניסיון ההשתלטות השני על הקניון בניירובי. 22 בספטמבר 2013. AP
באמ"ן חוששים מתרחיש דומה. זירת מתקפת הטרור בקניה, השבוע/AP

בגבול טורקיה-סוריה פועלים מספר ארגוני טרור, בהם PYD; הפלג הסורי של הארגון הכורדי, PKK; ולצדם פועלים הגדודים הטורקמנים תחת השם FSA. בנוסף, מבוצעים פיגועים בידי גדודי אל תווח'יד, גדוד "אל-פארוק" שכולל סונים, נוצרים ועלאוויים וכולל אלפי פעילים שהתחברו תחת מוטיבציה ולא אידאולוגיה להפיל את משטרו של אסד; גדודי "אל-קאקע" והנשיאות המהפכנית שפועלים בדיר א-זור; גדודי עבדאללה עזאם - פלג של אל-קעאדה בעיראק, והרשימה עוד ארוכה וכוללת את פתח' אל איסלאם, גדודי אומה, ארגון ארהר אל שהאם, פארג'ול איסלאם, גדודי אל-שהאב, ג'יהאד אוניברסלי, טאוואפיק, בדואים שנלחמים בדרעא, יחידות קטנות של צ'צ'נים, לובים ואפגנים שנלחמים תחת שם הארגון סייף אל דוועלה, סוקור אל שהאם, והמוג'האדין של דרעא אל טהוורע. מעל לכל השמות הללו בולט ארגון אחד במיוחד והוא ג'הבת א-נוסרה. סורים חמושים מכף רגל ועד ראש באמצעי לחימה מתקדמים, חלקם יותר איכותיים מהנשק שמחזיק הצבא הסורי החופשי, שמכוון להיות אלטרנטיבה למשטרו של אסד.

עיקר הפעילות של ג'הבת א-נוסרה מתמקד במספר ערים ברחבי סוריה ובראשן דמשק. בשנתיים האחרונות הם לקחו אחריות על עשרות פיגועי התאבדות קטלניים ואירועי חטיפה שהסתיימו ברצח אכזר. זהו הארגון שמושך את מרב תשומת הלב של אגף המודיעין בצה"ל. המימון של מדינות ערביות, בדגש על מיליארדרים ממדינות המפרץ, לצד צבירת הכוח הצבאי והפופולריות שלו בכלי התקשורת, מעוררים דאגה רבה בישראל. למרות מעגלי ההתרעה והאבטחה הדרוכים בישראל, מקוננת באמ"ן המחשבה על פיגוע רב-ממדים שמסוגל להוציא הארגון בו זמנית, ובכמה מוקדים, ולאו דווקא בקרבת הגבול הצפוני.

תרחיש קשה ומורכב בתרגיל פתע רחב היקף

בדומה לתרחיש שביצע ארגון אל-שבאב בקניה, הניחו בכירי אמ"ן מספר תרחישים על שולחנו של ראש אגף המבצעים בצה"ל, אלוף יואב הר אבן, על מנת שכוחות הצבא ומשטרת ישראל יוכלו להיערך למתווה הפעילות של ארגוני הטרור הפועלים בסוריה. למרות הערכות בישראל כי מעגלי האבטחה של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל מקו הגבול ועד לקניון ישראלי הם מהאיכותיים שיש בעולם, הוחלט לבחון את המערכות. אחרי שורה של דיונים והתעמקות בשיטות ביצוע הפיגועים, החטיפות וההתנקשויות שמבוצעים ברחבי סוריה בשנתיים האחרונות, הוחלט להוציא לפועל תרגיל פתע רחב היקף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הפגנת תמיכה בתושבי יהודה ושומרון בצומת עזריאלי בעקבות הפיגוע באיתמר, מרץ 2011. אורי לנץ
תרגיל רחב היקף שדימה גם בני ערובה. מגדלי עזריאלי/אורי לנץ

ביום ראשון בתחילת חודש יולי יצאה ב-8:00 בבוקר הודעה מסודרת לגורמים רבים במערכת הביטחון על תרגיל פתע מיוחד, שמדמה תרחיש שבו ארגוני טרור מסוריה הצליחו לחדור לישראל כדי לבצע פיגועי טרור שכוללים חטיפה ורצח. ראשונים להיות מוקפצים היו אנשי היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור של משטרת ישראל (ימ"מ) ולוחמי סיירת מטכ"ל שהגיעו במהירות למוקד האירוע, עקב התבצרות המחבלים במבנה שבו שהו עשרות ישראלים שהוחזקו כבני ערובה.

עם ההבנה שמדובר באירוע מורכב וקשה, התקבל דיווח נוסף במסגרת התרגיל על פיגוע מיקוח נוסף באזור המרכז במסגרתו מחזיקים טרוריסטים צ'צ'נים בני ערובה, תוך כדי שהם הורגים אזרחים. למרות התרחיש הקשה והמורכב הוחלט שאת הטרוריסטים יבמו מפקדי ולוחמי היחידה ללוחמה בטרור של צה"ל שקיבלו פקודה מפורשת לתעתע בכוחות הביטחון של ישראל. עם סיום האירועים וההשתלטות על שני המוקדים הוחלט להוציא לפועל את התרחיש השלישי שמתרחש בדרום הארץ, והוא המורכב ביותר. הטרוריסטים השתלטו על כלי רכב, התבצרו במבנים עם אזרחים במספר מוקדים תוך כדי שהם מקבלים פקודות ממפקדות בחו"ל. הם אינם דוברי ערבית או אנגלית ויש קושי לתקשר עמם. לוחמי סיירת מטכ"ל והימ"מ הועלו עם ציוד מיוחד למסוקי סער של חיל האוויר הישראלי ונחתו סמוך למוקד האירוע. בתרגילים השונים לקחו חלק גופים רבים במערכת הביטחון, וככל שהאירוע הפך למורכב יותר כך עלתה רמת האחריות בתהליך קבלת ההחלטות.

פיגוע ירי בקניון בניירובי קניה, ספטמבר 2013. רויטרס
"יש תורה מסודרת כיצד להתנהל במצבי קיצון מהסוג הזה". זירת המתקפה בקניה, השבוע/רויטרס

בשונה מההתנהלות של מערכת הביטחון בקניה, לישראל יש ידע עצום ומצטבר באירועי פיגוע מיקוח מאז הטבח במעלות במהלכו נהרגו 22 בני ערובה וחייל צה"ל, ומאוחר יותר בפיגוע אוטובוס האימהות בשנת 1988 שבמהלכו נהרגו שלושה בני אדם ושמונה נפצעו. במערכת הביטחון בישראל יש ניסיון ויכולת למשטרה, צה"ל ושב"כ בניהול אירועים מסוג זה שראינו בפיגוע שביצע "אל שבאב" בניירובי. "יש תורה מסודרת כיצד להתנהל במצבי קיצון מהסוג הזה", הסביר גורם ביטחוני לשעבר שמתמחה בניהול משא ומתן. "יש מספר מדרגות פעולה וככל שהעוצמה של ההתנגדות והקיצוניות עולה, כך מעורבים יותר גורמים. ניהול המשא ומתן בתרחיש קיצון יכלול חדרי פיקוד של עשרות בעלי תפקידים", הסביר.

מלחמת המוחות בין מנהלי המשא ומתן בצד הישראלי לפעילי ארגון הטרור תתמקד בהתחלה בניסיון להבין אם מדובר באירוע דקלרטיבי או במטרה להרוג כמה שיותר אזרחים. האם הם באו במטרה להרוג ולהתאבד, אם מדובר באירוע שהסתבך או שיש להם כוונה להישאר בחיים תוך כדי שהם הורגים חלק מבני הערובה. "העובדה שהמשא ומתן נמשך מספר ימים מעיד על כישלון חרוץ בתגובה של מערכת הביטחון בקניה, הן בניהולו והן ובמענה המבצעי שניתן להשתלטות על המבנה הענק", קובע באופן נחרץ גורם ביטחוני המתמחה בניהול משברים. "ברגע שהם שחררו את בני הערובה המוסלמים, אתה מבין שהם מתכוונים לאירוע הצהרתי ויש מקום נרחב לניהול משא ומתן. מהרגע הזה מתחיל השעון לתקתק אחרת".

"מה שמפחיד מנהל משא ומתן הוא אירוע לא צפוי"

צוות רחב של מנהלי משא ומתן אמור להתמודד עם כל בעיה שתקלע בדרכם לבניית התמונה הכוללת של המתרחש בתוך המבנה. משפה זרה ונדירה, דרך תכנית ההנדסית של המבנה, וכלה בעובי הדלתות ובסוג המנעולים באולם בו מתבצרים המחבלים. אחרי שנבנתה התמונה המודיעינית על המתרחש במבנה, נדרשים מנהלי האירוע לקבל החלטה על הכנת כוחות לפריצה על בסיס מודיעין מדויק. מהרגע הזה אמור מנהל המו"מ להעניק אורך נשימה לכוחות להתאמן לפני פריצה על מודל מדויק תוך שינון הפרטים המדויקים.

פיגוע ירי בקניון בניירובי קניה, ספטמבר 2013. רויטרס
"צריך לזכור שלא תמיד מדובר במלחמת מוחות". זירת המתקפה, השבוע/רויטרס

"מה שמפחיד את מנהל המשא ומתן הוא אירוע לא צפוי, תגובה בלתי נשלטת תוך כדי ניהול המשא ומתן. מטרת מנהל המו"מ הוא ליצור אווירה רגועה בתוך הסערה הזו", מסביר הגורם הביטחוני, "צריך לזכור שלא תמיד מדובר במלחמת מוחות שכוללת את המתבצר ומנהל המו"מ. ייתכן מאוד שהם מקבלים פקודות ממפקדות בחו"ל, מה שעלול לשנות לגמרי את התמונה. גם לכך יש פתרון יעיל ולא משנה אם מדובר בבניין, מגדל, מטוס, רכבת או אונייה". הגורם בעל הניסיון דחה את הרעיון שייעוץ נכון של מנהל מו"מ כמו שאירע בפיגוע בקניה יכול לשנות את התמונה כולה. "ניהול מו"מ לא מתבסס על אדם אחד אלא על מערכת שלמה וסדורה של פעולות שנועדה לצפות את הבלתי מתקבל על הדעת, לייצר אמון עם החוטף, לגלות מה הוא מסתיר, לאסוף נתונים, להעניק זמן יקר ליחידות המיוחדות שאמורות להשתלט על המבנה תוך זמן קצר, ולכן אי אפשר לנתק את ניהול המו"מ מהיכולת המבצעית לתקיפה. כמו שראינו בקניה, זה לקח זמן רב".

לא תמיד תהיה לישראל היכולת לנהל משא ומתן עם החוטפים, או לחילופין להציב מענה מבצעי להשתלטות. בעשורים האחרונים התרחשו מספר אירועים בהם לא היה מענה מושלם. הבולט ביניהם היה עסקת אחמד ג'יבריל. בתום מו"מ ממושך, מדינת ישראל נאלצה לשחרר 1,150 אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל תמורת שלושה חיילי צה"ל שהוחזקו בידי ארגון אחמד ג'יבריל בלבנון. המבצע הכושל לשחרור נחשון וקסמן יצא אל הדרך לאחר שהיה ברור לצה"ל והשב"כ כי ברגע שיתחיל להתנהל מו"מ עם החוטפים הם יקבלו הנחיה להרוג את וקסמן. בשונה מהתוצאות הטרגיות בחטיפת וקסמן, הצליחו יחידות המו"מ של צה"ל ומשטרת ישראל לנהל מו"מ אפקטיבי עם חוטפיו של נהג המונית אליהו גוראל בשנת 2003. להשיג את המידע הרלוונטי להשתלטות ולשחררו במבצע נועז על ידי כוח של הימ"מ וסיירת מטכ"ל.

עוד בנושא
מנהיג אל-שבאב: נתקוף שוב בקניה; "היכונו למלחמה"
"הממשלה פיזרה חומר כימי והרגה את כל בני הערובה"
תם המצור בקניה: 11 מחבלים נלכדו, 3 קומות קרסו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully