וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד קדימה, צעד אחורה: בין המלחמה הקרה לסוריה

בעוד שרוסיה וארה"ב דנות במשבר בסוריה, בצד אחד נעצר "מרגל אמריקני" ובאחר מגנים אספקת הטילים לאסד. "הם באמת לא מבינים למה זה רעיון גרוע לשלוח טילים לסוריה? באמת?"

תוך פחות משבועיים נפגשו שרי החוץ של רוסיה וארה"ב פעמיים לדון במצב בסוריה ולדווח על התקוות שהם תולים בוועידה הבינלאומית בנושא, שצפויה להתכנס בחודש יוני. על רקע שיתוף הפעולה הקרוב הזה, במוסקבה עוצרים בצורה מאוד פומבית דיפלומט אמריקני המואשם בריגול, ושני עיתונים אמריקנים מרכזיים מדווחים על עסקאות הטילים של רוסיה עם משטרו של בשאר אסד. התגובות בממשל האמריקני מעורבות: מחלקת המדינה נבוכה ממעצר הדיפלומט. הדוברת ג'ן פסקי ביקשה שלא להתמקד באירוע ספציפי אחד, כי "שיתוף הפעולה שלנו עם רוסיה בטווח רחב של נושאים ממשיך, ומזכיר המדינה ג'ון קרי עובד מאז כניסתו לתפקיד עם עמיתו הרוסי לברוב בצורה צמודה יותר מקודמיו". פסקי גם טרחה להדגיש, שהמידע על הטילים הספציפיים ("יאחונט" ו-"SA-17") לא חדש - משלוחים מהסוג הזה כבר התבצעו בעבר וארה"ב תמיד הבהירה לרוסיה שזה לא תורם לפתרון המשבר בסוריה.

בפנטגון לעומת זאת, לא חסכו ביקורת מההחלטה הרוסית לנקוט בגישת "עסקים כרגיל" לגבי אספקת הטילים לאסד. הרמטכ"ל האמריקני מרטין דמפסי הגדיר את הצעד כהחלטה "מצערת, שבאה בזמן לא טוב", תוך שהוא מדגיש שלארה"ב עדיין יש יכולת טכנית להתגבר על המערכות הרוסיות בעת הצורך. שר ההגנה צ'אק הייגל הבטיח להמשיך לעבוד מול רוסיה על חיפוש "נקודות חפיפת האינטרסים", שהמרכזי שבהם הוא מניעת הידרדרות המשבר בסוריה למלחמה אזורית. טילים, או כל נשק אחר שרוסיה מעבירה לידי משטר אסד, "הופכים את המצב למסוכן יותר", אמר הייגל ביום שישי במסיבת העיתונאים המשותפת עם דמפסי בפנטגון.

מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. ברלין, פברואר 2013. רויטרס
עובדים צמוד. פגישת לברוב וקרי/רויטרס

הנשיא האמריקני ברק אובמה, ששומר, כרגיל, את כל האופציות על השולחן, הבהיר השבוע שוב במסיבת העיתונאים המשותפת עם אורחו, ראש ממשלת טורקיה ארדואן, שעם כל הכבוד לקווים האדומים ולכובד הראש שבו ארה"ב מתייחסת לשימוש בנשק הכימי בסוריה - התערבות חד צדדית של ארה"ב לא עומדת על הפרק, כי היא לא תתרום לשיפור המצב בסוריה. מעניין, אגב, שלמרות שהציבור האמריקני מביע מיאוס ממלחמות, שיעור האמריקנים שתומכים בהתערבות בסוריה עלה: הסקר של מרכז פיו גילה כי 45% מהאמריקאים תומכים בהתערבות בסוריה, אם יוכח שהמשטר אכן השתמש בנשק הכימי נגד כוחות האופוזיציה, בהשוואה ל-27% בדצמבר. מעניין גם (אם כי לא מפתיע) שרק מחצית מהאמריקנים יודעים לזהות את סוריה על המפה.

רשמית, לרוסים יש שתי טענות המצדיקות את המכירה: ראשית, מדובר בהסכמים ישנים שרוסיה ממשיכה ליישם, ושנית, מה בדיוק הבעיה, כשמדובר בנשק הגנה? בעיני האמריקנים, שתי הטענות לא מחזיקות את מבחן המציאות: בסוריה מתנהלת מלחמת אזרחים עקובה מדם, שזו כבר סיבה טובה לבחון מחדש הסכמים לאספקת נשק. באשר לנשק הגנה - לא רק שכניסת הטילים לסוריה מעלה את רמת העצבנות בירושלים, אלא שיש לה גם פוטנציאל לסבך כל התערבות צבאית מצד המערב. שזה, כמובן, בדיוק המסר הלא רשמי של רוסיה, המשתתפת במרץ, אך בלי שמחה גדולה, בלחימה בסוריה.

אובמה וארדואן נועדו: "נמשיך להגביר הלחץ על אסד". רויטרס
אובמה הבהיר: התערבות חד צדדית של ארה"ב לא עומדת על הפרק. אובמה וארדואן, ביום חמישי/רויטרס

מארק פייריני, מומחה של קרן "קרנגי", משוכנע שרוסיה נותרה המפתח לפתרון המשבר בסוריה. "משטרו של אסד הצליח להחזיק מעמד רק הודות לתמיכה הכפולה של רוסיה - בחזית הדיפלומטית, במניעת החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, ואספקת הנשק העקבית. בלי התמיכה הזאת, המשטר היה מתפורר מזמן. הטילים זו רק נקודה אחת במדיניות העקבית של הקרמלין. אספקת הנשק למורדים על ידי מדינות המערב לא תפתור את הסוגייה הזאת. הפתרון האמיתי הוא לשכנע את קרמלין שזו טעות להמר על אסד ואנשיו, שזה נוגד את האינטרסים של רוסיה באזור, כי בנקודה הזו כבר אין סיכוי שאסד יוכל להיות מנהיג יעיל, ובגדול מה שהוא יוכל לקוות לו - שבתום שפיכות דמים גדולה, הוא ישמור על שליטה בדמשק ולטקיה. אני מניח שבמוסקבה גם התעייפו מאסד, מה גם ששימוש המשטר בנשק הכימי וטבח בתושבים רק פוגעים בתדמיתה של רוסיה ברחוב הערבי. נותר רק לשכנע את רוסיה שמדינות המערב מוכנות להתחשב באינטרסים של רוסיה במזרח התיכון ושהם ישחקו תפקיד משמעותי בסוריה גם אחרי נפילת משטר אסד - וכי סוריה תשמור על אחדותה הטריטוריאלית, רק בלעדיו".

קליפורד מיי, נשיא הקרן להגנה על הדמוקרטיות, מכון מחקר וושינגטוני, לא קונה את ההיתממות של קרמלין בנוגע לעסקאות הטילים. "בשנתיים האחרונות, בסוריה נהרגו למעלה מ-75 אלף בני אדם. מתיחות גוברת בגבולות סוריה עם ישראל, טורקיה, ירדן. ומנהיגי רוסיה באמת לא מבינים, למה זה רעיון גרוע - לשלוח בתקופה הזאת טילים מתקדמים לסוריה? באמת?"

קרי איש ערב

מזכיר המדינה ג'ון קרי לא מתכוון להרפות מהמזרח התיכון: בשבוע הבא, הוא שוב יוצא למסע שיתחיל ב-22 במאי בעמאן, וב-23-24 הוא יקפוץ לירושלים ורמאללה - לשיחות המשך בנושא השלום, או כהגדרת מחלקת המדינה, "אנו מחויבים לעבוד עם הצדדים להשיג שלום מתמשך באמצעות מו"מ ישיר.

בגבעת הקפיטול מגלים קצת פחות עניין בסוגיה הפלסטינית. השבוע, למשל, הייתה נוכחות מרשימה מאוד בשימוע בוועדת החוץ של הסנאט בנושא איראן - אך לתדרוך שערכו נציגי "אמנסטי אינטרנשיונל" ועמותת "אדמיר" בחדר הישיבות של ועדת המשפטים של בית הנבחרים האמריקני בנושא העצירים הפלסטינים, לא הגיע ולו איש קונגרס אחד. מנכ"לית "אדמיר", סהר פרנסיס, טענה שישראל ממשיכה במדיניות המעצרים המנהליים של הפלסטינים בשביל למלא את בתי הסוהר באסירים לקראת המשא ומתן, כדי להסיט את תשומת הלב מסוגיות כמו הפליטים וירושלים. "ההנהגה הפלסטינית יודעת שהנושא כל כך רגיש בציבור, שהם לא יכולים לבוא לעם ולהגיד שהם לא העלו את זה בשיחות עם ישראל", אמרה והוסיפה, שלא מפתיעה אותה השתיקה האמריקנית בנושא - אחרי הכל, ארה"ב לא בדיוק התגלתה בתור מופת שמירה על זכויות האדם ושלטון החוק כשעצירי גואנטנמו מוחזקים שנים בלי משפט ועתיד ברור.

כרגע, לדברי פרנסיס, נושא העצירים הפלסטינים לא בדיוק נמצא על סדר היום של הישראלים. פרנסיס מקווה שביקורה ופגישותיה בגבעת הקפיטול יעזרו להעלות מודעות לנושא הזה בוושינגטון. עצם העובדה שהתדרוך התקיים בגבעה, הוא הישג מבחינתה. לדברי סהר, כל האסירים צריכים להיות חלק מההסכם, אולי אף בתור תנאי מוקדם לשיחות. "הם יושבים בכלא בגלל הסכסוך הזה שנמשך כל כך הרבה שנים. הם חלק בסכסוך הזה בדיוק כמו החיילים הישראלים, רק שלפלסטינים אין זכות חוקית לעצור ישראלים, גם אם הם היו תוקפים שוטר פלסטיני ברמאללה".

כל אחד והתנאים המוקדמים שלו - ראש ממשלת טורקיה ארדואן, למשל, התעקש בביקורו בוושינגטון שלא יהיה תהליך שלום בלי השתתפות החמאס ("אחים שלנו", כהגדרתו, שהוא לא בדיוק מבדיל ביניהם לבין "האחים" מהגדה המערבית). במחלקת המדינה אומרים שעמדתם בנושא לא השתנתה, ואמרו בתגובה לתכניתו של ארדואן לבקר ביוני בעזה שהם "מתנגדים לדיאלוג עם החמאס". עם כל הסתירות בין "בעלות הברית והשותפות שלנו באזור", לקרי איש ערב צפוי מסע מפרך במזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully