לפיד: קיצוץ ב-18 מיליארד שקל והעלאת מסים עד 14 מיליארד

פישר ניצח את לפיד: הגירעון בשנת 2014 יעמוד על 3% מהתוצר - ולא 3.5% כפי שביקש לפיד ■ וגם: משתכרים כ-33 אלף שקל בחודש ומעלה? אתם בדרך לשלם מס מיוחד על קופות גמל ומוצרים פנסיוניים אחרים

שר האוצר יאיר לפיד ופקידי האוצר הציגו היום (ב') לראש הממשלה בנימין נתניהו וצוותו את התוכנית הכלכלית לשנים 2014-2013, הכוללת חבילת מסים בגובה של 5 עד 14 מיליארד שקל, חבילת קיצוצים בסך כ-18 מיליארד שקל וחבילה של רפורמות מבניות בתחומים שונים, כגון מים, חשמל ויוקר המחיה. על ההיקף המדויק של חבילת המסים יחליטו יחד ראש הממשלה ושר האוצר.

פקידי האוצר הציגו לראש הממשלה חלופות לחבילת מסים, והציעו לכלול בה כבר החל מתחילת חודש אוגוסט הקרוב העלאה של מס ההכנסה ב-1%, העלאה של המע"מ מ-17% כיום ל-18% - מהלכים שיניבו עד 7 מיליארד שקל בשנה, וכן העלאה של מס החברות מ-25% ל-26%.

שאר הכסף יגיע מביטול פטורים, לרבות ביטול הפטור ממס על קרנות השתלמות (לפחות חלקי), ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, ביטול פטורים בשוק ההון, לרבות זה שניתן לבעלי שכר גבוה (מעל 30 אלף שקל) בגין החיסכון הפנסיוני לרבות קופות גמל, כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר. כמו כן, צפויים שינויים בחוק עידוד להשקעות הון אך הפירות מהעלאת מס לחברות המוטבות לא יורגשו בשנתיים הקרובות.

על אף שבסביבת ראש הממשלה מדברים על חבילת מסים בהיקף של 5-10 מיליארד שקל, נשמעו קולות, בעיקר מאגף התקציבים, הדורשים חבילה חדשה בהיקף של 14 מיליארד שקל.

קיצוץ גם ברווחה ובחינוך

בנוסף, הוצגה בישיבה גם תוכנית הקיצוצים במשרדי הממשלה. כ-12-13 מיליארד שקל יגיעו מקיצוץ בביטחון, בקצבאות הילדים ומביטול הטבות שכר במגזר הציבורי, בכפוף למו"מ איתם.

עוד נודע ל"גלובס" כי לראשונה, האוצר לא הציג כחלופה קיצוץ רוחבי, אלא רק קיצוצים בתחומים ספציפיים. עם זאת, האוצר הציג גם חלופות הקשורות לקיצוץ בתקציבי החינוך, הבריאות, הרווחה והתחבורה, בהיקף של כמיליארד שקל בכל משרד.

באוצר מציינים, כי הקיצוץ בחינוך ובבריאות הם מידתיים לגמרי, וכי תקציבים אלה עדיין יעלו במהלך השנתיים הבאות בצורה משמעותית, לרבות תקציב החינוך.

פקידי האוצר הציגו גם את הרפורמות המבניות, שבדרך כלל כלולות בחוק ההסדרים במספר תחומים, לרבות במשק החשמל והמים, הצפויים להשפיע על יוקר המחיה. תהליך יישום הרפורמות המבניות החל למעשה כבר אתמול, עם אישור הסכם השמים הפתוחים, אחד מרפורמות הדגל של האוצר.

גירעון מבני של 15 מיליארד שקל

לפיד נתניהו ונגיד בנק ישראל היוצא, סטנלי פישר, סיכמו עוד בישיבה כי הגירעון בשנת 2014 יעמוד על כ-3.25%-3% תמ"ג. כאשר המספר הסופי טרם סוכם. עם זאת ל"גלובס" נודע, כי עמדתו של פישר להתכנס לגירעון של 3% בלבד היא זו שתתקבל. נזכיר, כי יעד הגירעון הועלה מ-1% תמ"ג לרמה של 2.75% תמ"ג על-ידי שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ. סוגיית יעד הגירעון גרמה אז לחילוקי דעות בין פישר, שדרש כי הוא לא יעלה על 3% תמ"ג, לפקידי האוצר שמעדיפים להתחייב על יעד גמיש יותר של 3.5% תמ"ג.

לפי נתונים של האוצר, הגירעון של 12 החודשים האחרונים עומד על 4.5% תמ"ג, מספר שמעיד על גירעון מבני בסך 1.5% תמ"ג, קרי, מחסור קבוע של כ-15 מיליארד שקל.

"ישנה הבנה שיש כאן בעיה רצינית של גירעון מבני", מסר גורם שהשתתף היום בישיבה, וסבר כי אין אפשרות לעמוד ביעד הגירעון ללא חבילה מאושרת של לפחות 10 מיליארד שקל.

פישר: מעריך את החלטת לפיד באשר לגרעון

שר האוצר יאיר לפיד אמר כי "יעד הגרעון בתקציב 2014 יעמוד על 3%. אנו נוקטים במדיניות כלכלית אחראית ואמיצה שתחזיר את המשק לתוואי הצמיחה ותסייע בהתמודדות מול האתגרים הכלכליים הניצבים בפנינו. נוביל את כלכלת ישראל לצמיחה לא רק משקית אלא גם לצמיחה במשק הבית".

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר: "אני מעריך מאוד את החלטתו של שר האוצר ונחישותו לנקוט בצעדים התקציביים הדרושים על מנת להחזיר את התקציב לתוואי אחראי. אני מאמין שההחלטה הקשה שקיבל השר, יישומה ורצונו להמשיך ולשמור על המשק, ישיבו למדיניות הפיסקלית את האמינות שהיתה גורם חיוני ביכולתו של המשק הישראלי לעמוד בהצלחה מול המשבר הכלכלי בשנים האחרונות וחשובה מאוד בהתמודדותו מול האתגרים הניצבים בפניו. ברור כי יישום החלטה זו ידרוש נקיטת צעדים כואבים. ואולם, עלינו להבין כי החלטה זו הכרחית להגנה על המשק מפני הידרדרות ולצמיחת ויציבות המשק בעתיד".

חבילת המיסים המתוכננת
 חבילת המיסים המתוכננת