וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואים רחוק: הצצה ליחידה שמביטה מלמעלה על איראן

5.4.2013 / 9:10

לאחרונה קיבלה יחידת המודיעין 9900 פרס על יכולותיה. "התמונה שיקבלו המפקדים משקפת את המציאות בשטח. אנחנו נדע לעדכן אותם עד רמת הבית ומה יש בכל חדר", אמר מפקד היחידה

ראש אגף המודיעין האלוף אביב כוכבי קרא בדצמבר 2012 למפקד יחידת 9900 ששמה לא הותר עד לאחרונה לפרסום לעלות אל הבמה ולקבל את פרס ראש אמ"ן על פועלה של היחידה במשך השנה החולפת, בדגש על מבצע "עמוד ענן". במהלך הטקס ניסה כוכבי להסביר על מה בעצם הפרס, אך כמה משפטים שקשורים ליצירתיות ולאיומים על מדינת ישראל לא בהכרח הספיקו כדי לתאר את האתגר שניצב מול חיילי היחידה ויכולותיהם שמביאות להצלחות. הרוב מתחיל ונגמר במודיעין על מטרות וככל שהן רחוקות יותר כך הקושי לאסוף עליהן מידע מודיעיני מתגבר. בשלב זה נכנסת לפעולה יחידת 9900.

יחידת 9900 אוספת מידע חזותי ומפענחת אותו. נשמע פשוט. הנשק האמיתי של 9900 נמצא בחלל. הרחק מאוד מאדמת מדינת ישראל. לצורך המשימה הרחבה וחוצת היבשות, פועלים בשירותה לווייני ריגול, סיירי אוויר, כלי טיס מאוישים ולא מאוישים, תצפיות מאוישות ולא מאוישות וסנסורים מתקדמים שלא ניתן לפרסם אודותיהם ברבים. המידע מתנקז לשולחנם של מומחים שיידעו להפוך את הכפר התמים בדרום לבנון למאות מטרות לפני תקיפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנשק האמיתי - נמצא בחלל. צילום לווין אופק 7/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקיץ 2010 השלים צה"ל את המהפכה בתחום הריגול לאחר ששיגר בהצלחה את הלוויין אופק 9 שהצטרף למשפחת הלוויינים שפועלים בשירות הצבא וכוללים את אופק 5, אופק 7, ארוס A, ארוס B ואת אחד הלוויינים המתקדמים בעולם המכונה "טכסאר" שהיווה עבור אגף המודיעין בצה"ל קפיצת מדרגה ביכולת לאסוף מודיעין על האויב. אופק 9 מאפשר דגימת מטרות בהיקף גבוה מאוד בתלת ממד, מסוגל לדלג על בעיית עננות, לשדר גם בלילה ובתנאי מזג אוויר קשים, להביא תמונות ברזולוציה גבוהה ולכסות שטחים נרחבים.

הלוויין חג מסביב לכדור הארץ ואוסף מידע מודיעיני על פי פקודות. לדבריו של טל ענבר ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר, "בעוד שביעדים מרוחקים נשמרים הצילומים בלוויין עד לחליפתו מעל שטח ישראל, ניתן לרתום את הלוויינים לטובת מודיעין בזמן אמת, כאשר מדובר בטווחים קצרים (כמו סוריה, לבנון ועזה, א.ב)". כמו כן, מדגיש ענבר, "באמצעות לוויינים ניתן לעקוב אחר פעולות שונות המוכחשות על ידי הצד השני כמו למשל שיגורים כושלים של טילים באיראן".

חיבור יכולות לוויין "אופק 9" ליכולות של ה"טכסאר" ושאר הלוויינים מאפשר להגיע לידי מצב שהמידע מתקבל ברצף משאר הלוויינים והופך את היכולות של אמ"ן לבעלות משמעות רבה כשהם נדרשים לעקוב אחרי מטרות במרחק של אלפי קילומטרים מישראל. לא מדובר רק במתקני הגרעין של איראן, אלא במטרות רבות במזרח התיכון ובעולם שמעניינות את ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"באמצעות לוויינים ניתן לעקוב אחר הפעולות של איראן". חדר מצב של 9900/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפקד יחידת 9900 אלוף-משנה י' מספר בראיון מיוחד לוואלה! חדשות על פעילות היחידה הרחק מאור הזרקורים וחושף מעט על המאמץ שמפעילים החיילים מאחורי מסכי המחשב וסביב התצלומים השונים. הוא החל את שירותו הצבאי ביחידת העלית שלדג תחת פיקודו של רב-אלוף בני גנץ, שהיה באותם ימים מפקד היחידה. מאוחר יותר עבר לחטיבת המחקר באמ"ן ומילא שורה ארוכה של תפקידים ביניהם היה ראש הזירה הדרומית בדגש על חמאס, ראש הזירה הצפונית בדגש על חיזבאללה ועד לאחרונה סגן ראש חטיבת המחקר בעל מיקוד לאיראן. לפני מספר חודשים הוא מונה לפקד על יחידה 9900 האחראית להפקת מודיעין חזותי וגיאוגרפי. הגדרה משעממת לאור היכולת בעלת קנה המידה העולמי של חייליה.

9900 משתמשת במגוון של אמצעים טכנולוגיים כדי לאסוף ולהפיק את המודיעין החזותי שהיא מספקת באמצעות תצפיות, כלי טיס בלתי מאוישים שמשדרים בזמן אמת תמונות בחדות יוצאת דופן, גיחות צילום של מטוסי קרב לאזורים מאוימים כמו לבנון ולוויינים שפועלים 24 שעות ביממה 365 ימים בשנה ועוקבים אחרי יעדים במרחק של אלפי קילומטרים מגבולות מדינת ישראל ביניהם איראן. פרס אמ"ן חשף טפח מיכולותיה המודיעיניות והטכנולוגיות הרבות של היחידה שסיפקה תמונה עדכנית ומפורטת של מרחב הלחימה. המידע שסיפקה היחידה, כך טוענים בפיקוד דרום, סייע בפגיעה מדויקת בפעילי הטרור השונים ובתשתיות ארגון החמאס, תוך צמצום הפגיעה בבלתי מעורבים.

"התוצרים של היחידה מורכבים ממגוון רחב של תחומים", מסביר אל"מ י' ומתבונן בחשדנות על שולחנו כדי לראות שלא נותר מסמך מסווג שעלול להיחשף בפני. "זה יכול להיות תשתיות של האויב, תאי שטח שמתוכם צריך לאתר את המיקום של האויב וכשמאותר המקום אנחנו נביא את הפרטים הקטנים והמדויקים ביותר. אין קונץ פטנט במשימה הזו. זו עבודת נמלים שמבוססת על ידע שנצבר שנים".

יחידה 9900. דובר צה"ל
פעילות היחידה רחוקה מאור הזרקורים. צילום לווין של הגן הבהאי בחיפה/דובר צה"ל

בעבר נדרשה היחידה לאתר את הצבא הסדיר של סוריה ומצרים ולהבחין אם הצבא העיראקי נע לאזורנו ומה הן כוונותיו. כיום האויב נטמע בלב אוכלוסייה אזרחית, פושט מדים ומעביר את יכולותיו - חמ"לים, אתרי שיגור ומחסני תחמושת - עמוק מתחת לפני האדמה. חיילי היחידה נדרשים לאתר רמזים שיובילו לסודות הכי כמוסים של האויב. בקצה הפעילות יהפוך המידע המודיעיני לסדרת ספרות שיכוילו על ידי טייס הקרב ב"מוח" של טיל לפני שיגורו לעבר המטרה.

"הקרקע היא מושג חמקמק מאחר ומהשמיים הוא יכול להיראות תמים אבל בפועל מדובר במבנה של אויב שחפור עמוק מתחת לאדמה ואנחנו צריכים לתאר ולמקם אותו על המפה. זו משימה סופר מורכבת וקשה", מסביר אל"מ י' ומחייך כשהוא נזכר בתהליך שעובר בידי חייליו עד שהמידע הופך למטרה מאושרת לתקיפה או מוצר שניתן להגיש אותו בפני הדרג המדיני, שמעת לעת מזכיר לכולם שמישהו כאן עובד יום ולילה כשהוא אומר "אנחנו עוקבים בדאגה אחר הנעשה....".

יחידה 9900 לא מתגייסת רק לטובת המחקר ואיסוף מודיעין לבניית בנק המטרות, אלא גם נדרכת לקראת מבצעים מורכבים של היחידות המיוחדות בצה"ל וטייסי הקרב של חיל האוויר. "היום אנחנו יודעים לבנות דגם אמיתי מוקטן של המטרה או לבצע סימולציה בתלת מימד כדי שיבינו הלוחמים כיצד זה יראה בפועל", מסביר אל"מ י' כיצד מתבצעת אחת העבודות הרגישות ביותר ביחידה, "אנחנו משרתים את המטרות מהרמה המטכ"לית ועד לאחרון הלוחמים בשטח בניגוד לעבר שזו הייתה יכולת מטכ"לית בלבד".

"יודעים לספק תצלומי אוויר לרמת השטח בזמן קצר"

מלחמת לבנון השנייה טלטלה את אגף המודיעין לאחר ששקעה ההבנה כי במגירות הצטבר מידע איכותי שלא זרם אל הכוחות בשטח והמידע יכול היה להציל חיים. המשימה להפיל את חומות המידור החלה בעידן האלוף (במיל') עמוס ידלין שהחליט במבצע "עופרת יצוקה" שנציגי יחידת 9900 ישבו בחמ"לים של החטיבות השונות ויסייעו ככל שיידרש בהכנת הכוחות לתמרון ותוך כדי תנועה בפענוח פעילות האויב. האלוף כוכבי קידם את הרעיון בתכנית מטה סדורה שמכונה "מעשה אמן", שנועדה למצות את הכוחות באגף המודיעין לטובת כלל החילות והאגפים בצה"ל.

"הנציג של 9900 יושב עם המג"ד או המח"ט ומסייע לו איזה ציר לבחור, מה המשמעויות של הקרקע שנגלית לעיניו דרך התצלום האווירי והאם נדרש לבחור ציר אחר כי באזור הזה יש מתקנים צבאיים או מבנים רגישים", מספר אל"מ י' ומציין כי הפעילות של היחידה מתבצעת דרך החלל והתצפית, אך כשהם נדרשים לבחון את הקרקע מקרוב הם מגייסים את הגיאולוגים של היחידה. "במבצע 'עופרת יצוקה' היינו צריכים לבחון את הקרקע ולקבוע האם הגשם יגרום לנגמ"שים והטנקים לשקוע בבוץ של עזה. אני חושב שהתשובה שלהם הייתה ברורה לאור מה שהתרחש במבצע".

יחידות השדה למדו בשנים האחרונות להכיר את היכולות של יחידת 9900 והדרישות מהשטח לקראת מבצע ובזמן אמת גברו כדי לשפר את רמת הביצוע של התמרון ויכולות האש. "אנחנו מקיימים ימי עיון משותפים לחטיבות והאוגדות כדי ליצור שפה משותפת. היום אנחנו יודעים לספק תצלומי אוויר לרמת השטח בלוחות זמנים מאוד קצרים", מספר אל"מ י', תוך כדי התייחסות לעובדה שמפקד הפלוגות במלחמת לבנון השנייה קיבלו מפות ישנות לפני הסתערות על הכפרים בדרום לבנון. "התמונה שיקבלו המפקדים משקפת את המציאות בשטח. אנחנו נדע לעדכן אותם עד רמת הבית ומה יש בכל חדר. מה קורה בסביבה בה הם פועלים ומה צפוי להם בדרך. זה נותן ללוחמים המון ביטחון כי הם יודעים לאן הם הולכים ומה מצפה להם. יש לנו היום יכולת צבירת מידע גבוהה מאוד והיא רק הולכת ומשתפרת בסיוע אמצעים טכנולוגים רבים שאוספים מידע. החוכמה היא לא רק לאסוף מידע לעבד ולנתח אותו, אלא להזריק אותו לאן שצריך בזמן אמת. אם יש לנו מידע חיוני על מבנה שנחשף או פעילות מיוחדת של האויב ולא נעביר אותה בזמן, זה לא שווה כלום".

יחידה 9900. דובר צה"ל
כל פעילות חוצת גבול לא מתבצעת ללא סיוע של יחידה 9900/דובר צה"ל

העבודה של חיילי 9900 לא מסתכמת רק לפני התקיפה מהאוויר, מהים או מהיבשה, או תמרון הכוחות ללב שטח האויב, אלא גם אחרי התקיפה של המטרה. אל"מ י', מסביר כי אחרי כל פעולה מתבצעת סריקה של האזור על ידי היחידה, "במקרה מסוים אנחנו נבדוק את המבנה או התשתית ונראה האם היא באמת נהרסה ובאיזו מידה. או אם נדרשת תקיפה נוספת. במקרה אחר אנחנו נדרש לשאלה האם הפגיעה הייתה מדויקת או שמא פגענו גם במבנים בסביבה".

מפקד יחידת 9900 נדרש כמעט בכל יום לבחון את סדר העדיפויות של החיילים מאחר והמשאבים שעומדים לרשותו יקרים מאוד והוא מתבקש למצות אותם עד תום אל מול האיומים שרק הולכים ומתגברים בשנתיים האחרונות. "הפעילות שלנו כוללת את תחום האש שכולל בניית בנק מטרות לצה"ל כולו וליווי הפעילות בזמן אמת ותחום התמרון שכולל תכנון אופרטיבי. מהמטרה הכללית של המבצע או ההכנות למלחמה ועד לרמה של איך מגיעים ליעד. אנחנו היום יודעים להמחיש בצורה יוצאת דופן כי נראה את הכפר אליו נדרשים להגיע מכמה זוויות. העבודה שלנו מתחלקת 50% על מעגל ראשון ושני ו-50% על מעגל שלישי (בדגש על איראן א.ב)".

האתגר המורכב ביותר של יחידת 9900 הוא פענוח הממצאים בכפר שמעין הציפור נראה תמים לחלוטין, "כל מחסן 'נדקר' והופך ליעד לחקירה ברגע שאנחנו מבינים שהוא מכיל אמצעי לחימה", מסביר אל"מ י' ומתייחס לקושי לאתר מטרות על אדמת אירן שחלק ממתקני הגרעין שלה חפורים מתחת לאדמה, "מן הסתם פתח אוורור של מתחם תת קרקעי יותר קשה לאיתור אבל זה בהחלט אפשרי. אנחנו נפעיל לוויין ונתחקר כל משמרת ביחידה כדי לראות שאכן בוצעה המשימה שנדרשה מהמפעיל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחידת 9900 קלטה בשנים האחרונות מערכות לניתוב ועיבוד מידע שמאפשרות לה למצות את המידע המודיעיני שנאגר בזכות האמצעים השונים בצורה טובה יותר. בכל רגע נתון יכולה היחידה לקבל בקשה מגורמים שונים בצה"ל ובקהילת המודיעין בישראל ולסייע במעקב ותיעוד. בעבר הייתה נדרשת היחידה לעבד תמונה שצולמה מספר ימים לפני הפעולה וכיום היא מסוגלת להעביר את התמונה בזמן אמת על אף שהפעולה שמתבצעת נמצאת במרחק של אלפי קילומטרים. הדינמיקה במזרח התיכון והאיומים המתגברים מחייבים את היחידה לפתח כלים חדשים כאלו שמאפשרים לה לגלות באמצעות צילום, האם הכור בנתנז פועל, האם האוניה פרקה את המשלוח המיוחד לכור ומי הן דמויות המפתח שהגיעו לפקח על המשימה.

אל"מ י' הסביר כי כל פעילות חוצת גבול לא מתבצעת ללא סיוע של יחידה 9900, חלקה אפילו בזמן אמת: "האביב הערבי הוא סוג של טלטלה מכל מה שנדרש מאתנו. אנחנו נדרשים למתוח את עצמנו מקצה לקצה כדי לספק את הסחורה. בעבר היה ברור היכן הוא הצבא הסורי ומה המגמות שלו. היום יש מורדים שאף אחד לא יודע איך לאבחן אותם במדויק ואת מיקומם. זה אירוע הרבה יותר מורכב מלאתר את חיזבאללה שלא בהכרח לובש מדים בלבנון. בכל זאת אנחנו נדרשים לפענח את המתרחש ולעקוב אחרי מה שקורה בסוריה. לשם כך אנחנו יותר גמישים ויצירתיים מבעבר. על איראן אני לא מוכן להרחיב".

יחידה 9900. דובר צה"ל
יחידה 9900/דובר צה"ל
יחידה 9900. דובר צה"ל
האי המלאכותי בדובאי/דובר צה"ל
יחידה 9900. דובר צה"ל
הר הבית/דובר צה"ל
יחידה 9900. דובר צה"ל
יחידה 9900/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully