וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאגה בצה"ל ממצב הפצועים הפלסטינים: כדור אחד יצית הכל?

במערכת הביטחון היו מרוצים מהשליטה באירועים בגדה, ביום הלווייתו של העציר הפלסטיני. עם זאת, שלושת הנערים שנפצעו קשה נלחמים על חייהם - ומותם עלול להביא להתלקחות

כתבתו של יהושע בריינר; צילום: דניאל בוק, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

במערכת הביטחון נערכו ליום מתוח במיוחד ברחבי יהודה ושומרון, על רקע הלווייתו של העציר הפלסטיני ערפאת ג'ראדאת שמת בסוף השבוע בכלא מגידו. מה שהוגדר תחילה כמבחן לכוחות הביטחון, התברר כיום רגוע, יחסית, עד לפציעתם הקשה של שלושה פלסטינים בשתי תקריות ליד קבר רחל, תקריות שמאיימות להצית שוב את הלהבות. על אף שתחקיר ראשוני העלה כי השלושה נפגעו מקליעי גומי, בצה"ל מוטרדים מהאירועים ועוקבים מקרוב אחר מצבם של הפצועים. גם בצבא ברור: אם יאבדו המפגינים את חייהם, הסיטואציה עלולה להתלקח מחדש.

מהומות אחרי הלווייתו של ערפאת ג'ראדאת, האסיר שמת בכלא מגידו. פברואר 2012. יותם רונן
העימותים נרשמו בעיקר באזור חברון, ביתוניא, קבר רחל בבית לחם ושכם/יותם רונן

הפלסטינים מדווחים כי בשעות אחר הצהריים נפצע מוחמד אל-כורדי, תושב מחנה הפליטים אל-עיידה, מאש צה"ל באזור קבר רחל. הוא נפגע בבטנו לאחר שהשליך מטען מאולתר לעבר הכוח. מפגין נוסף, שהוגדר בתחקיר צה"ל "המסית הראשי" של ההפגנה נורה ברגלו ונפצע קשה. במקרה נוסף שאירע בערב לא רחוק משם, באזור אל-עיידה, ניסו כוחות צה"ל לפזר הפגנה אלימה שכללה יידויי אבנים ובקבוקי תבערה. גם במקרה זה נעשה שימוש בירי כדורי גומי לעבר המפגינים ואחד מהם נפגע בראשו. הפצוע פונה במצב קשה לטיפול בבית החולים הדסה עין כרם.

בצה"ל ובמג"ב נערכו ליום ההפגנות בכוחות גדולים. העימותים נרשמו בעיקר באזור חברון, ביתוניא, קבר רחל בבית לחם ושכם, אך עד לפציעות סיכמו במערכת הביטחון את ההתמודדות מול גל ההסלמה הפלסטיני היומי בסיפוק ובהצלחה. הלווייתו של ג'ראדאת בכפר סעיר שליד חברון התפזרה ללא עימותים ממשיים, ובניגוד לציפיות מספר הפרות הסדר היה נמוך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הלווית העציר הפלסטיני ערפאת ג'ראדאת שמת בכלא. יותם רונן
אלפים נושאים את ארונו של ג'ראדאת בכפר סעיר, היום/יותם רונן

בצה"ל הקפידו להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות בלבד, וגם השימוש בכדורי גומי נעשה רק באישור הדרג הבכיר בשטח – מפקדי החטיבות, שהגיעו בעצמם לזירות. בנוסף, ניתנה עדיפות לפעילות של כוחות מג"ב, המיומנים בהפרות סדר, בעוד שחיילי צה"ל נשארו במעגל השני. כאמור, עד שעות הערב הצליח צה"ל לשמור על היעד: אפס הרוגים בצד הפלסטיני. אם אכן ימות אחד הנערים מפצעיו, התמונה עלולה להשתנות מקצה לקצה.

"אין לרשות רצון בהבערת השטח"

במערכת הביטחון רואים גם שינוי בהתייחסות הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון לאירועים. במספר מוקדים הצליחה המשטרה הפלסטינית למנוע הגעה של מפגינים אל נקודות החיכוך עם צה"ל. בחברון, שם עמדו בימים האחרונים השוטרים המקומיים באפס מעשה, ניסו היום אנשי המנגנונים להרחיק את מאות המפגינים הפלסטינים באזור כיכר השוטר, אם כי בחוסר הצלחה. אפשר לייחס זאת גם לחוסר מוטיבציה מצד השוטרים המקומיים לאור התלהטות הרוחות בשל הלווייתו של ג'ראדאת. עם זאת, בישראל רואים בנוכחות השוטרים ברחובות מעידה על כוונות הפלסטינים להרגעת השטח. "אין למנגנונים או לרשות רצון בהבערת השטח", אמר גורם ביטחוני. "הם מבינים שמצב ביטחוני גרוע יפגע ביכולת שלהם לשלוט בשטח".

מהומות אחרי הלווייתו של ערפאת ג'ראדאת, האסיר שמת בכלא מגידו. פברואר 2012. יותם רונן
הכוננות של הכוחות בשטח תימשך גם בימים הבאים/יותם רונן

ההערכה היא כי גל ההפגנות יימשך אך במה שמכונה "עצימות נמוכה". הכוננות של הכוחות בשטח תימשך גם בימים הבאים, אולם בשלב זה המצב נמצא בשליטת הכוחות בפיקוד מרכז. "אנחנו רחוקים מאוד מאינתיפאדה", הבהירו גורמים בצה"ל. "זה גל הסלמה רציני, אך לא יותר מכך". אחד הדברים המטרידים ביותר את צה"ל הוא חזרתם של חמושים רעולי פנים אל רחובות הגדה. היום, לראשונה מזה שנים, הסתובבו רעולי פנים חמושים בכלי נשק על גגות הכפר סעיר, שם נטמן ג'ראדאת, יורים באוויר לאור יום. על אף הנוכחות של שוטרים פלסטינים שאבטחו את ההלוויה באישור חריג של צה"ל, איש לא עצר את רעולי הפנים.

בצה"ל, כאמור, מעריכים כי מחר עשוי לשרור שקט בגזרה, אך ההיערכות לקראת הפרות סדר אלימות נשמרת לקראת תפילות יום השישי בהר הבית ולקראת פרסום ממצאי דו"ח נתיחת גופתו של ג'ראדאת. במקביל, בימים הקרובים יימשכו שיחות של גורמים ביטחוניים עם בכירים ברשות הפלסטינית. גורם ביטחוני בכיר נוסף אמר כי סוגיית האסירים התבררה כ"חבית חומר נפץ" מאחר והיא שומטת את היכולת של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים להדוף הפגנות אלימות. הגורם הוסיף כי "מאחר שמנגנוני הביטחון הפלסטיניים לא יכולים לעצור בכוח את ההפגנות נגד ישראל מחשש שהם יצטיירו כמשתפי פעולה, צה"ל יידרש להתמודד בעתיד עם אירועים קשים יותר".

כותרות נוספות על המתיחות בגדה
שלושה פלסטינים נפצעו קשה מאש צה”ל בשתי תקריות
הפלסטיני שהועבר לישראל בסכנת חיים: ”דם זה דם”
אבו מאזן: ”ישראל רוצה כאוס, אבל אנו לא ניגרר”

לפניות לכתבים:
יהושע בריינר - joshjosh@walla.com
אמיר בוחבוט - amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully