וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח העוני האלטרנטיבי: עלייה בילדים העובדים

הדו"ח שפרסם ארגון לתת כולל מדגם של 675 נזקקים המקבלים סיוע מעמותות. מנכ"ל לתת: "אסור לנו להתייחס אל העוני כתוצאה של נסיבות אלא להבין שהוא תוצאה ישירה של מדיניות"

ילדים שנאלצים לצאת לעבוד, לקבץ נדבות ולעבור יום שלם ללא מזון. משפחות הנאלצות לוותר על טיפולים רפואיים ותרופות בשל מצוקה כלכלית. זו תמונת המצב העולה מדו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון לתת המשקף מצב העוני והעניים בישראל בשנת 2012.

הדו"ח יוצג היום בכנס ארצי של ראשי עמותות המזון בישראל בהשתתפות נציגים בכירים של כל המפלגות המרכזיות המתמודדות לכנסת, שיתבקשו להצהיר על תכנית לטיפול בבעיית העוני והפערים החברתיים, באם יש למפלגתם כזו, ולהתחייב על יעדים לצמצום העוני.

הדו"ח, שנערך על ידי מחלקת המחקר של לתת, בשיתוף מנהלי עמותות ומכון דחף ומכום סמית', כולל מדגם של 675 נזקקים המקבלים סיוע מעמותות ו-500 איש מהציבור הרחב. "מצבם הקשה של הילדים העניים והחסמים ליציאה מהעוני, שרק הולכים וגדלים, מבטיחים לנו דורות נוספים של עוני ומצוקה" אומר ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת. "אם אנחנו רוצים להתקיים כחברה גם בעוד 60 שנה, אסור לנו להתייחס אל העוני כתוצאה של נסיבות אלא להבין שהיקפו, חומרתו ועומקו, הם תוצאה ישירה של מדיניות, שמקרבת את ישראל למדינות העולם השלישי ומרחיקה אותה מהעולם המערבי המפותח".

קשיש מחטט בפח אשפה. רותם דרוב
"מצבם הקשה של הילדים העניים והחסמים ליציאה מהעוני, שרק הולכים וגדלים, מבטיחים לנו דורות נוספים של עוני ומצוקה"/רותם דרוב

מנתוני לתת עולה כי 50% מהילדים הקטינים במשפחות הנזקקות, נאלצים לצאת לעבוד בשל מצוקה כלכלית. לטענת לתת מדובר בעלייה של 163% בהשוואה לנתוני שנת 2011 אז דיווחו על כך 19% מהמשפחות. מנתונים אלו עולה כי מדובר בילד אחד מתוך חמישה שנושר מבית הספר על מנת לעבוד ולסייע למשפחתו. עוד עלייה חדה חלה במספר המשפחות שדיווחו על קיבוץ נדבות של ילדיהן, מ-3% בשנת 2011 ל-10% מהמשפחות בשנת 2012.

על אף ההערכות הכלכליות המחמיאות לישראל 54% מנתמכי הסיוע, ושליש מהציבור הרחב דיווחו כי חלה הרעה במצבם הכלכלי בשנה האחרונה. בקרב נזקקים מדובר בעליה בשיעור של 20% ביחס ל-2011, ובקרב הציבור הרחב מדובר במגמה זהה לשנת 2011. 70% דיווחו כי הסיבה העיקרית להרעה היא עלייה בהוצאות משק הבית, 9% תלו זאת בפיטורין ו-5% טענו כי נובע מהרחבת המשפחה.

בתחום התעסוקה עולה כי ממוצע שכר חודשי במקום העבודה בקרב נתמכי הסיוע עומד על 3,390 שקלים, כשליש מהשכר הממוצע במשק. 19% מרוויחים עד 2,000 שקלים בממוצע, ו-50% מרוויחים בין 2,000 שקלים ל- 4,000 שקלים בחודש. 75% מהנתמכים דיווחו כי היו מעדיפים לצאת לעבוד בשכר בגובה הקצבה, לו הדבר היה מתאפשר ו-3% בלבד העידו כי לא משתלם להם לעבוד. שליש (31%) מנתמכי הסיוע העובדים דיווחו כי אינם מקבלים זכויות סוציאליות כלל.

63% לא מסוגלים לשלם על תרופות

יוקר המחייה בישראל הוביל לכך ש-95% מהנתמכים נאלצים לוותר על שירותים חיוניים ומוצרים בסיסיים ומחצית מהציבור הרחב נאלצו לקנות השנה פחות מוצרי מזון בשל הרעה במצבם הכלכלי. כדי להתמודד עם המצב נאלצו 15% מהציבור לעבוד בעבודה נוספת או להחליף מקום עבודה כדי להגדיל את ההכנסה, ו-18% דיווחו כי לקחו הלוואה מהבנק כדי להתמודד עם המצוקה הכלכלית. 39% מהציבור הרחב דיווחו כי הגזירות הכלכליות והתייקרות המחירים במהלך 2012, אילצו אותם לצמצם למינימום את פעילויות ההעשרה והפנאי להם ולילדיהם.

בתחום הבריאות עולה כי 63% מהנזקקים לטיפול או תרופות באופן קבוע דיווחו כי אינם יכולים לשלם עבורם. מדובר במגמה זהה ל- 2011. עוד עולה כי ל-56% מהילדים ו-52% מההורים הנתמכים בסיוע אין ביטוח בריאות משלים בקופת החולים. כך 62% מקרב ההורים הנזקקים דיווחו כי אינם יכולים לשלם על תרופות ושירותי בריאות עבור ילדיהם. כשליש (29%) מהמשפחות הנזקקות דיווחו כי עליהם לוותר על רכישת תרופות ושירותי בריאות כדי להצליח לרכוש מוצרי מזון בסיסיים, לעומת 6% בלבד מקרב הציבור הרחב.

65% מנתמכי העמותות סובלים מאי ביטחון תזונתי, לעומת 6% מהציבור הרחב. שליש (27%) מהילדים חוו בשנה האחרונה ימים שלמים ללא אוכל. מדובר בעלייה של 28.5% משנת 2011, בה דווח על חמישית מהילדים. כמו כן, שני שליש (67%) מנתמכי הסיוע הבוגרים דיווחו כי בשנה האחרונה קרה שלא אכלו יום שלם בשל המצוקה. רק ל-28% מקרב המשפחות נתמכות הסיוע יש מנת חלבון הכוללת בשר/עוף/דגים/ביצים בתפריט היומי, לעומת 83% מהציבור הרחב.

73% מנתמכי הסיוע נאלצים לבחור בין רכישת מוצרי מזון לבין תשלומים שונים. שליש (33%) מקרב המשפחות הנזקקות דיווחו כי נדרשים לוותר על תשלום חשבונות שוטפים כדי להצליח לרכוש מוצרי מזון בסיסיים, לעומת 12% בלבד מקרב הציבור הרחב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סדר פסח של ילדי ביבי, במחאה על מספר הילדים העניים הגבוה בישראל, אפריל 2011. עומר מירון
נאלצים לבחור בין רכישת מוצרי מזון לבין תשלומים שונים/עומר מירון

בתחום החינוך חלה הטבה מסוימת כש-69% מנתמכי הסיוע דיווחו כי ילדיהם לא השתתפו בפעילויות חברתיות בביה"ס השנה, לעומת 75% ב-2011. כמו כן ל-62% מהילדים היו חסרים השנה ספרים וציוד לימודי, בהשוואה ל-70% בשנה שעברה. עוד דווח כי למחצית מהילדים, 46%, אין נגישות לחוגים ושיעורים פרטיים לשיפור הישגיהם.

לקראת הבחירות הקרבות עולה כי 56% מהציבור העידו כי התחייבות של מפלגה מסוימת לטפל בעוני תשפיע באופן מהותי על החלטתם לאיזו מפלגה להצביע בבחירות. 40% ציינו כי ההשפעה על בחירתם תהיה רבה מאוד. 42% מהציבור סוברים כי הסיבה העיקרית לעוני בישראל נעוצה במדיניות הממשלתית, עליה בשיעור 55% ביחס ל-2011 (27%). 75% מהציבור הרחב מאמין כי קריסה כלכלית-חברתית מאיימת על ישראל יותר מהאיום האיראני.

עוד הוסיף וינטרוב, "יש לנקוט מספר צעדים בהם הצבת נושא העוני כנושא עיקרי בסדר העדיפות הלאומי, ליישם באופן מידי תכנית חירום ממשלתית רב שנתית לצמצום העוני ולהציב יעד של צמצום העוני ב-50%, שיקרב את ישראל לממוצע שיעורי העוני במדינות ה-OECD".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully