וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר האירוע בקדום: היו כשלים, אך הכוח לא ברח

החיילים שנקלעו למטר אבנים בכפר קדום בסוף השבוע ונצפו בסרטון שפורסם נמלטים מהמקום לא נערכו כראוי ונשקלים נגדם צעדים פיקודיים, כך קובע תחקיר צה"ל. "הסרט ערוך"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

תחקיר האירוע בכפר קדום, שתועד בסרטון שפורסם בסוף השבוע ובו נראים חיילי גדוד אב"כ של חיל ההנדסה הקרבית בורחים לכאורה ממיידי אבנים, קובע כי לא היה כשל ערכי. עוד קובע התחקיר כי הסרטון נערך באופן מגמתי וכי הכוח לא נערך כראוי. נמצאו שגיאות מקצועיות ברמת הפלוגה, הגדוד והחטיבה, ויישקלו צעדים פיקודיים נגד המעורבים. קצין בכיר שמצוי בפרטי התחקיר: "הכוח לא ברח אך ביצע שגיאות מקצועיות".

שוב: חיילי צה"ל נסים מפני ההמון הפלסטיני. צילום מסך
חיילי צה"ל בהפגנה בקדום, כפי שתודעה בסרטון שפורסם בסוף השבוע/צילום מסך

בעקבות פרסום הסרטון בכלי התקשורת, הנחה אלוף פיקוד מרכז, ניצן אלון, לערוך תחקיר לאירוע. מפרטי התחקיר שהוצג לאלון עולה כי מדי יום שישי בשנתיים האחרונות מתבצעת הפגנה אלימה על ידי מאה מפגינים פלסטינים שמנסים להגיע לגדר היישוב קדומים, בטענה לגזלת קרקעות.

עוד עולה כי ביום שישי שעבר נערך גדוד האב"כ יחד עם כוחות מג"ב וכוחות נוספים לאפשרות של אלימות מצד המפגינים. במהלך ההפגנה, החליט מפקד הפלוגה בשטח לבצע פעולה שתביא למעצר מיידי אבנים שהשתמשו ברוגטקות, תוך כדי פיצול ההפגנה לשתי קבוצות כדי להקל את המהלך.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
כפר קדום, אפריל 2012. עומר מירון
מדי יום שישי בשנתיים האחרונות נערכת הפגנת מחאה ביישוב. הכפר קדום/עומר מירון

לאחר השימוש באמצעים לפיזור הפגנות נשלחו בפקודה שני כוחות למרכז ההפגנה. התחקיר קבע כי הכוח לא פעל נכון ולא הגיע בצורה מקצועית ללב ההפגנה. עוד קבע התחקיר כי סמל המחלקה שהוביל את אחד הכוחות הפגין נחישות ורץ אחרי המפגינים אך לא הצליח ללכוד אותם. לאחר ניסיון נוסף שלא צלח עם כוח קטן, החליט הסמל לחבור בחזרה למפקד הפלוגה כדי להיערך מחדש.

קצין בכיר בפיקוד מרכז אמר היום כי "הסרט שצולם ערוך מחדש מהסוף להתחלה, ולא ברצף כמו שצולם באמת. העריכה של הסרט הייתה מגמתית". התחקיר התמקד בביקורת כאילו החיילים ברחו בניגוד לערכי צה"ל, והעלה כי לא היה כשל ערכי בשום שלב של האירוע. "היו שגיאות באירוע ברמת הפלוגה, הגדוד והחטיבה. מדובר בשגיאות מקצועיות", אמר הקצין הבכיר, "אם אתה מחליט לבצע מעצר, עליך לבצע סדר פעולות והכנות, שלא התבצעו טוב במקרה הזה. הייתה נחישות ודבקות במשימה". לדבריו, "לא הייתה בעיה ערכית. בקטע האחרון בסרטון, שבו נראה לכאורה הכוח בורח, מדובר בשיקול דעת נכון של הכוח, שהחליט בתום שני ניסיונות לנתק מגע ולחבור אל מפקד הפלוגה".

"היערכות לא מקצועית בכל הרמות"

על טענות לכאורה של חיילים, שאמרו כי נוהלי הפתיחה באש לא היו ברורים, אמר הקצין הבכיר: "החיילים, כולל הסמל שנשאר בשטח, לא חשבו לבקש אישור לפתיחה באש חיה ולכן לא הוגבלו בשום רגע. אם הסמל או אחד החיילים היה חש בסכנת חיים היה עליו לירות. זה לא קרה כי הם לא חשו כך בשום שלב". על האופן שבו נערך הכוח, אמר הקצין הבכיר: "הייתה היערכות לא מקצועית בכל הרמות. מדובר במיומנות מורכבת שצריך לתרגל ולהיערך אליה בכל הרמות". לדבריו, "הכוח לא עמד בהישג הנדרש, שהוא המעצר, ובפועל הוא שולי. אם האירוע לא היה מצולם ומופיע בתקשורת לא הייתי מתחקר אותו ברמה הזו".

על צעדי ענישה או צעדים פיקודיים נגד המעורבים אמר הקצין הבכיר כי "מדובר בכוח שנקט ביוזמה ושגה ולכן הוא צריך לקבל גיבוי. אני דן כוח שנטל יוזמה על כף המאזניים לחיוב. אנחנו נדרשים לחנך את הכוחות ליטול יוזמה". יצוין, כי נשקלים צעדים פיקודיים נגד מפקדים שהיו מעורבים בהכנת הכוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully