וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיוס מילואים עצום בישראל; חמאס: לא צופים הפסקת אש בקרוב

טל שלו

17.11.2012 / 3:03

הממשלה אישרה אמש את גיוסם של 75 אלף חיילי מילואים. גורם מדיני: "נערכים לפעולה קרקעית". אובמה שוחח עם נתניהו וגם עם מורסי, לו הודה על "מאמציו להביא לרגיעה באזור"

דו"צ, אבי כהן עריכה: יותם בן דוד, קריינות: לירון בארי

ביומו השלישי של מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה, אישרו אמש (שישי) שרי הממשלה את הרחבת גיוס המילואים לכ-75 אלף חיילים. במקביל, כינס נתניהו את פורום שרי התשיעייה בקריה בתל אביב לישיבה בה נידונה הרחבת המבצע. גורמים מדיניים אמנם סירבו להתייחס לתוכן הישיבה, אך הבהירו כי הפעולה רחוקה מסיומה. קולות דומים לכך נשמעו הלילה גם בחמאס: "ישנן הרבה קריאות להפסקת אש, אך זה לא יקרה בקרוב", אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק.

בראיון לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", הוסיף אבו מרזוק כי חמאס דורש כי ישראל תסיק את המצור מעל רצועת עזה ותחדל להתנקש בראשי הארגון.

מבצע "עמוד ענן" - סיקור מלא בוואלה! חדשות
הממשלה אישרה: גיוס 75 אלף חיילי מילואים ל"עמוד ענן"
רקטה פגעה בבית בבאר טוביה, יירוטים מעל נתיבות
לחץ בתל אביב מהרקטות? "סוף סוף פגשנו את השכנים"
שני בכירי חמאס חוסלו בתקיפת חיל האוויר ברצועה
המושיע העזתי: נאומו של מורסי משפיל את אבו מאזן / פרשנות
יומו השלישי של מבצע "עמוד ענן": עדכונים שוטפים

בני גנץ בהערכת מצב במטכ"ל, נובמבר 2012. דובר צה"ל
הרמטכ"ל, בני גנץ, בהערכת מצב, היום/דובר צה"ל

מוקדם יותר הלילה שוחח נתניהו עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, והודה לו על התמיכה האמריקאית והסיוע הכספי במערכת כיפת ברזל, ועל הצלת חיי אלפי ישראלים. אובמה שב והדגיש את התמיכה האמריקאית בישראל ואת זכותה להגן על עצמה, וכן הביע צעד על אובדן חיי אזרחים ישראלים ופלסטינים. בשיחה שקיים עם עמיתו המצרי, אמר אובמה למוחמד מורסי כי הוא משבח את המאמצים של מדינתו לעזור להרגיע את המצב בין ישראל לעזה, והדגיש את תקוותו כי היציבות תחזור לאזור.

ההחלטה להרחיב את הגיוס מסמיכה את שר הביטחון, אהוד ברק, לגייס חיילי מילואים נוספים במידת הצורך, ללא אישור נוסף של הממשלה. גורם מדיני בכיר בירושלים אמר אמש בשיחה עם וואלה! חדשות כי אחת הסיבות העיקריות לגיוס הנרחב היא העברת מסר טקטי לחמאס בדבר רצינותה של ישראל בכלה קשור לעתיד המבצע. "כעת ברור שאנחנו לא מורידים את הרגל מהגז וממשיכים להיערך לפעולה קרקעית", הוסיף הגורם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הרמטכ"ל בני גנץ בשטחי הכינוס של צה"ל בדרום, נובמבר 2012. דובר צה"ל
גנץ מסייר בדרום, היום/דובר צה"ל

מוקדם יותר הערב קיים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייעצות ביטחונית עם שר הביטחון, שר החוץ וצמרת צה"ל ומערכת הביטחון. נתניהו נועד גם עם נשיא המדינה, שמעון פרס, ועדכן אותו בהתפתחויות. "צה"ל ממשיך להכות בעוצמה בחמאס והוא ערוך להרחבת הפעולה לתוך עזה", אמר היום נתניהו. "עד עכשיו ישנם הישגים רבים בלחימה, וצריך להמשיך בפגיעה הקשה בטילים המכוונים לפגוע בדרום הארץ ובמרכזה".

תמונות שר הביטחון אהוד ברק, יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלשכת רה"מ בקריה, תל אביב, אוקטובר 0012.. משרד הביטחון
הרחבת גיוס המילואים לצד מאמץ הסברתי. ברק ונתניהו/משרד הביטחון

במקביל לעדכונים הביטחוניים, המשיכו נתניהו ושר החוץ, אביגדור ליברמן, בשיחות מדיניות עם עמיתיהם בעולם, על רקע מאמץ דיפלומטי גדול בראשות ארה"ב, רוסיה ובריטניה ללחוץ על מצרים לאלץ את חמאס להפסיק את האש. נתניהו, ליברמן ועשרות שגרירים ישראלים ברחבי העולם המשיכו להסביר היום כי ישראל מעדיפה להימנע מהסלמת העימות, אבל אם חמאס ימשיך לירות לתל אביב וירושלים הדבר ייחשב כהסלמה וידרוש תגובה ישראלית. "שקט ייענה בשקט וכל הסלמה תיענה בתגובה", אמר אתמול גורם מדיני בכיר.

הערכה: הושמדו מרבית הרקטות לטווח ארוך

בירושלים דוחים נכון לעכשיו את הניסיונות להשגת הפסקת אש, ומבהירים כי המבצע ייגמר רק כשיושגו מטרותיו - שיקום יכולת ההרתעה הישראלית וחיסול מערך הרקטות ארוכות הטווח של חמאס. ההערכה בירושלים היא שחיל האוויר השמיד את מרבית טילי הפאג'ר של חמאס לטווחים ארוכים, אך נותרו לחמאס עוד "יכולות שיוריות" שמאפשרות ירי לגוש דן ולירושלים, כפי שאירע הערב.

רקטה נפלה באזור גוש עציון, נובמבר 2012. עומר מירון
מחפשים אחר שרידי רקטות בגוש עציון, הערב/עומר מירון

עד כה, התגובות הבינלאומיות לפעולת צה"ל מתקבלות בשביעות רצון גדולה בירושלים, לנוכח ההדגשה של אחריות חמאס להמשך הירי וההכרה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. במקביל ללחץ על מצרים וטורקיה לשמש גורמים ממתנים באזור, העבירו ארה"ב ומדינות נוספות באירופה מסרים לישראל הקוראים לה להימנע מהסלמה נוספת מחשש לגרירת גורמים נוספים במזרח התיכון לתוך העימות. "איש לא מטיל ספק בצדקתנו", אמר היום נשיא המדינה שמעון פרס. "גם אלה אשר מטיפים לנו מוסר, צריכים להציע בעצמם כיצד ניתן להפסיק את הירי מצד חמאס. אף מדינה לא הייתה מסכימה כי ילדיה יחיו במצב כזה".

במשרד החוץ מעריכים כי ההבנה הבינלאומית שמתקבלת לעת עתה למטרות הצבאיות של המבצע מוגבלת בזמן. "כל עוד העולם יאמין שאנחנו נוהגים באיפוק ונמנעים מהסלמה ופגיעה באוכלוסייה אזרחית - ישראל תהיה בסדר, אך כל התפתחות דרמטית על הקרקע יכולה לשנות לגמרי את התמונה", אמר גורם בכיר בירושלים. ביומיים האחרונים כבר הפגינו מאות מחוץ לשגרירויות ישראל בלונדון ובניו יורק במחאה על המבצע בעזה.

התארגנות כוחות צה"ל בשטחי הכינוס בדרום, נובמבר 2012. דובר צה"ל
התארגנות כוחות צה"ל בשטחי הכינוס בדרום, נובמבר 2012/דובר צה"ל

בעוד צה"ל המשיך להפציץ ברצועת עזה, וסך התקיפות של חיל האוויר בעזה האמיר כבר ל-600, הצטרפו יישובים נוספים אתמול לטווח הירי של ארגוני הטרור. באזור גוש עציון נפלה רקטה אחת, מבלי לגרום לנפגעים או לנזק, ושתי רקטות נפלו גם באזור תל אביב. בשטח המועצה האזורית באר טוביה התפוצצו מספר רקטות שהסבו נזק לכלי רכב ולמספר מבנים, אך לא לנפגעים, ורקטה אחרת פגעה במפעל בשטח המועצה האזורית שער הנגב. רקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים בכל רחבי הדרום, וסוללות "כיפת ברזל" יירטו רקטות מעל אשדוד, באר שבע, נתיבות ויישובים נוספים.

(עדכון ראשון: 00:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully