וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המושיע העזתי: נאומו של מורסי משפיל את אבו מאזן

ניר יהב

17.11.2012 / 0:10

נשיא מצרים התייצב נאמנה לצד תושבי הרצועה, והצהיר כי "עזה לא תישאר עוד לבדה" - אלא שהמסר אינו מדאיג רק את הממשלה בירושלים, אלא מעיד על שקיעתו של יו"ר הרשות. פרשנות

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן דוד

מאז החלה המתקפה הישראלית על רצועת עזה מנסה נשיא מצרים, מוחמד מורסי, למצב את עצמו כנותן חסותה של הרצועה. ביומיים האחרונים הוא פועל ללא הרף כדי להבהיר לכל העולם, ובעיקר לתושבי הרצועה, שיש מי שדואג לעזה. שעות ספורות לאחר תחילת מבצע "עמוד ענן", טלפן מורסי לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, והבהיר לו כי לא יאפשר לישראל להמשיך במתקפה. בשעות וביומיים שחלפו מאז, הוא טלפן למנהיגים נוספים, ביניהם נשיא צרפת ואמיר קטאר, ואמר להם דברים דומים.

יו"ר הרשות אבו מאזן נבוך מאוד למול ההתנהלות הזו; הוא מציג את עצמו כל הזמן כמנהיגם של הפלסטינים כולם, הן בגדה המערבית והן ברצועת עזה, ולכן כשמורסי לוקח חסות על רצועת עזה – הנפגע העיקרי הוא יו"ר הרשות שמורחק בפעם המי-יודע-כמה מהנעשה בעזה. אבו מאזן ניסה אמנם להציל במעט את תדמיתו, כשאמר בנאומו הערב שהוא זה ש"סיכם עם מורסי על שליחתו של ראש ממשלת מצרים לעזה", אך ברור שמורסי הוא זה שהחליט בפועל והוא זה שביצע.

מורסי: "לעולם לא נפקיר את עזה לבדה". רויטרס
"עזה לא תישאר עוד לבדה". מורס/רויטרס

חמאס מטיל בימים אלו את כל יהבו על מצרים. בכל הזדמנות מבהירים בכירי הארגון כי מצרים החדשה אינה מזכירה כלל את זו הישנה, ועוקצים על הדרך את נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, שלא עשה דבר כשישראל תקפה בעזה ופלשה לשם קרקעית. זאת ועוד, בחמאס מתפעלים מכך שמצרים החדשה "לא רק מדברת, אלא גם עושה", כדברי דובר ממשלת חמאס, טאהר נונו, על רקע הגעתו של ראש ממשלת מצרים הישאם קנדיל לביקור חסר-תקדים ברצועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מורסי וארדואן נאבקים על זהות "המושיע של עזה"

מורסי, שהופך את עצמו בימים אלה ל"בוס של עזה", צפוי להיפגש בשבת עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בקהיר. השניים מתחרים ביניהם מי יישא דברים נוקבים יותר וקשים יותר נגד המתקפה הישראלית בעזה. מפלגתו של מורסי, "מפלגת החירות והצדק", כינתה את ישראל "גזענית ופושעת", וארדואן אמר כי המתקפה הישראלית "ברברית". היום הם יכנסו מסיבת עיתונאים בתום פגישתם וימשיכו לתקוף את ישראל.

מאז שמונה לתפקידו נשא מורסי נאומים רבים. ברוב נאומיו הוא הזכיר את גאוותו הגדולה ביותר: המהפכה במצרים, שעל כנפיה נישא ונבחר לנשיא. גם אמש, כשדיבר על עזה, הזכיר במרומז את המהפכה ואת השינוי שעברה מצרים: "מצרים תעקור את המתקפה הישראלית כפי שהעם המצרי עקר את העושק". בנוסף, עקץ מורסי את התנערותו של מובארק מעזה כשהוסיף כי "עזה לא תישאר עוד לבדה". לסיום, אמר את מה שהבטיח בכל נאומיו בימים האחרונים: "אם ישראל לא תפסיק, היא תרגיש את זעמנו". למשפטים מסוג זה לא יכול להיות פירוש אחר: הצעד הבא שבו ינקוט מורסי הוא השעיית היחסים עם ישראל. בניגוד לקודמו, המנהיג של מצרים החדשה לא יכול לאפשר לעצמו לשתוק לנוכח מתקפה על עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully