וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט אשכנזי בטורקיה החל, מאות הפגינו בחוץ

6.11.2012 / 16:57

משפט הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי ובכירים ישראלים אחרים נפתח בהיעדרם באיסטנבול, עם עדויות משתתפי המשט ומשפחות ההרוגים. "הישראלים ירו בבני בראש". בחוץ הפגינו: "ישראל=היטלר"

צילום:רויטרס עריכה:טל רזניק

בבית המשפט באיסטנבול נפתח היום (שלישי) משפטם של בכירים ישראלים בגין אחריותם להרג תשעת הפעילים הטורקים במשט המרמרה לפני כשנתיים וחצי. בין הנאשמים במשפט שמתנהל בהיעדרם - הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, מפקד חיל הים באותם ימים אליעזר (צ'ייני) מרום, ראש אמ"ן דאז עמוס ידלין ומי ששימש כראש להק אוויר בחיל האוויר, אבישי לוי. המשפט, שיכלול עדויות של 490 בני אדם מ-37 מדינות, נפתח בהצהרות של בני משפחות הפעילים שנהרגו וכן של פעילים שהשתתפו במשט.

הפגנות נגד ישראל מחוץ לבית המשפט באיסטנבול בעקבות המשט, 6 נובמבר 2012. רויטרס
מפגינים מחוץ לאולם בית המשפט באיסטנבול, היום/רויטרס

יש לציין כי לא ברור מהי הסמכות של בית משפט ומהי המשמעות של שלב שמיעת העדויות. בעבר התביעה בטורקיה נתקלה בקשיים לגלגל הלאה את טיוטת כתב האישום שלה לכדי צו מעצר בינלאומי. בישראל טענו כי מדובר ב"משפט ראווה" ו"תיאטרון פוליטי", ואמרו כי הנאשמים אפילו לא קיבלו מידע על האישומים. "זהו משפט שיצא מספרו של קפקא, מופע פוליטי גרוטסקי שאין בינו לבין חוק וצדק דבר", אמר דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, לסוכנות הידיעות רויטרס.

מחוץ לבית המשפט התאספו מאות מפגינים שקראו קריאות נגד ישראל, בהן "ישראל רוצחת", וכן הניפו את דגלי פלסטין. המפגינים אף נשאו שלטים עליהם נכתב: "מה ההבדל? היטלר=ישראל". מחוץ לבית המשפט גם הציב ארגון ה-IHH, שעמד מאחורי המשט, לוח בו הביעו המפגינים את דעתם וכתבו: "ישראל, סופך קרוב", ו-"הנקמה על קדושינו תהיה מרה". הארגון גם הציב מחוץ לאולם שני בלוני ענק עליהם נכתב: "ישראל נשפטת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הפגנה נגד ישראל בטורקיה במהלך משפטם של בכירי צה"ל בגין מעורבותם בהשתלטות על המרמרה, נובמבר 2012. רויטרס
מפגינים כותבים על הלוח שהוצב מחוץ לבית המשפט/רויטרס

בתוך אולם בית המשפט סיפרה מארי אן רייאט, בת 65, קצינה בצבא ארה"ב לשעבר ועובדת מחלקת המדינה לשעבר, כי היתה על סיפונה של הספינה צ'לנג'ר 1, שהפליגה סמוך למאווי מרמרה. "שני מסוקים התקרבו למאווי מרמרה והיו שש ספינות, יכולנו לראות עוד הרבה באופק", אמרה. לדבריה, שתי הספינות הותקפו על ידי הקומנדו הישראלי למרות שהמשתתפים לא היו לא חמושים והגיעו למטרות שלום.

אחמט דוגן, אביו של פורקן דוגן בן ה-19 שנהרג במשט, אמר כי בנו היה המשתתף הצעיר ביותר בספינה וכוונתו היחידה היתה לסייע לאנשי עזה. "ראיתי את גופתו של בני, חיילים ישראלים ירו לו בפנים", אמר. לדבריו, בנו עשה בחינות באוניברסיטה לפני שיצא למשט ומשפחתו חשבה שהוא יחזור בשלום מהמשט. "אני דורש שהאחראים לטבח הזה ייענשו", אמר האב. באולם נכח גם ראש ארגון ה-IHH, בולנט יולירים.

הפגנות נגד ישראל מחוץ לבית המשפט באיסטנבול בעקבות המשט, 6 נובמבר 2012. רויטרס
"דורש שהאחראים לטבח הזה יענשו"/רויטרס

התביעה באיסטנבול מבקשת לגזור על כל אחד מארבעת הבכירים לא פחות מ-18 אלף שנות מאסר. בין הטענות שנרשמו ב-144 עמודי כתב האישום נמצאות "הסתה לגרימת חבלה באמצעות כוחות חמושים" ו-"הסתה לרצח באמצעות עינוי או אכזריות".

כתב האישום הטורקי מתייחס לגרסה הישראלית, הנתמכת גם במסקנות ועדת החקירה בראשות השופט יעקב טירקל, לפיה חיילי צה"ל פעלו על ה"מרמרה" מתוך הגנה עצמית - ודוחה אותן על הסף. "החיילים השתמשו בכוח לא מידתי שכלל נשק כבד ומכונות ירייה", נכתב בו, "בעוד הנוסעים היו חמושים רק במוטות דגלים מפלסטיק, כפות ומזלגות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully