וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרגדיה בבית שמש: "השוטרים ירו ללא חשבון"

במחלקה לחקירות שוטרים בודקים האם מתנדבי המשטרה פעלו כשורה בירי לעבר רז אטיאס, שנהרג כתוצאה ממנו. גורם המעורב בתקרית סיפר: אטיאס נורה על ידי יותר מכלי נשק אחד

צילום: טל אנגלנדר, גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן-דוד, מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

נסיבות התקרית בה נורה למוות רז אטיאס בן ה-18 שאיים להתאבד ולירות בבת זוגו הלילה (שישי) ממשיכות להעלות שאלות באשר לאופן בו התנהלה המשטרה, כאשר עוד ועוד עדויות על המקרה הטרגי מגיעות. גורם שהיה מעורב בתקרית סיפר לוואלה! חדשות כי בשונה מהדיווחים הראשוניים, אטיאס נורה מספר רב של פעמים ועל ידי יותר מכלי נשק אחד, לאחר שעל פי החשד סיכן את חיי חברתו. הגורם, שכאמור היה מעורב בתקרית סיפר כי כוחות המשטרה "ירו ללא חשבון" בצעיר שמת במקום. הדבר לא נעלם מהמחלקה לחקירות שוטרים שפתחה בבדיקת נסיבות המקרה, כאשר בשלב זה תתמקד הבדיקה בשאלה האם המתנדב שפתח באש לעבר אטיאס פעל לפי הנהלים או שמא יש מקום לפתוח בחקירה פלילית נגדו.

על פי נהלי המשטרה, אזרחים המתנדבים במשטרה נוטלים חלק במקרים רבים שבהם מתבצעות סריקות לאיתור חשודים. גורמים שהיו מעורבים במקרה סיפרו לוואלה! חדשות כי המתנדבים לא חסכו בירי קלעים לעבר הצעיר וכי בנס בת זוגו ההרה של אטיאס, שעדיין מאושפזת בבית החולים הדסה עין-כרם בירושלים, לא נפגעה. אטיאס הובא למנוחות בבית העלמין סגולה בפתח תקווה בשעות הצהריים.

צעיר שתכנן התאבדות נורה למוות לאחר שירה על מתנדב ליד רמת רזיאל, אוקטובר 2012. עומר מירון
"נורה בידי יותר מכלי נשק אחד". זירת הירי, הלילה/עומר מירון

כאמור, מי שאיתר את הנערים והגיע לזירת האירוע היו המתנדבים. אחד מהם, חייל סדיר המשמש לוחם בחטיבת הצנחנים, ירה בוודאות באטיאס. מפקדים בגדוד 101 של חטיבת הצנחנים שיבחו הבוקר את התנהלותו. לדברי מפקדיו, מדובר בחייל מאוד ערכי וממושמע שבסופי שבוע כשהוא יוצא לחופשה בביתו הוא מתנדב במשטרת ישראל לסיורים ופעילות שוטפת. הלוחם הסביר למפקדיו כי "הכל קרה מהר ופעלתי כמו שציפו ממני ברגע שנשקפת סכנת חיים. אני לא חושב שמישהו אחר היה פועל בשונה ממני. ברור שהעובדה שאני מאומן עזרה לי מאוד".

מהמשטרה נמסר כי "במקרים של חשש לחיי אדם כמו במקרה המדובר - מפעילה המשטרה את כל האמצעים העומדים לרשותה ובכלל זה מערך רחב של מתנדבים".

עוד על תקרית הירי:
"רז היה ילד טוב, להבנתי פעל מתוך אהבה נכזבת"
צעיר איים להתאבד עם חברתו, ירה על שוטר ואז נורה ומת

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"לא להוריד את חלקם של המתנדבים"

אך לא כולם תמימי דעים בנוגע לנוכחותם של מתנדבים באירועים בהם נשקפת סכנה למעורבים. המקרה הנוכחי החזיר אחורה את משפחתו של עדן מוסאי, הצעיר בן ה-19 מכפר סבא שנהרג ביום במהלך מרדף משטרתי, בו לקחו חלק מתנדבי אגף התנועה. האירוע התרחש בדצמבר בשנה שעברה, במהלך פעילות של מרחב השרון לאיתור נוהגים הנוסעים בשכרות. צוות מתנדבים של המשטרה הבחין ברכב הנוסע בפראות ביציאה מהמושב בצרה שבשרון.

השוטרים ביקשו מהנהג לעמוד בצד הדרך לצורך בדיקה. נהג הרכב החל להימלט, ובעקבות כך התחיל מרדף משטרתי אחריו, במהלכו התנגש הרכב הבורח בעמוד בצומת בכפר סבא. מותו של עדן מוסאי שנסע ברכב נקבע במקום. חברו, שנהג ברכב, פונה במצב קשה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה.

משפחת מוסאי עוקבת אחר משפטו של הנהג, בו הוא מואשם במספר עבירות, ביניהן נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אולם המתנדבים שנטלו חלק באירוע לא הושעו מתפקידם ולמשפחה יש עדיין השגות על כך שמתנדבים הם אלה שטיפלו באירוע. "נכון שהנהג לכאורה אשם, אבל בואו לא נוריד את חלקם של המתנדבים", אמר יגאל מוסאי, דודו של עדן, לוואלה! חדשות. "קשה לשמוע על התקרית הזאת, זה כמו מלח על הפצעים".

עדן מוסאי, נהרג במרדף משטרה בכפר סבא, נובמבר 2011. באדיבות המשפחה
"קשה לשמוע על התקרית הזאת. זה כמו מלח על הפצעים". עדן מוסאי/באדיבות המשפחה

"חשוב לי להדגיש, שיש חשיבות רבה בקיומו של מערך המתנדבים, שהם אזרחים שרוצים לתרום למדינה ולביטחון – שזה דבר מבורך, אבל על המשטרה להכשיר אותם יותר טוב", אמר מוסאי. "כשאדם רוצה לעבוד היום בחברת הייטק עורכים לו מבדקים פסיכולוגיים מקיפים. בעקבות מקרה כמו זה של אמש, בו נעשה שימוש בנשק חם, נשאלת השאלה מדוע לא נותנים למתנדבים אקדחים עם כדורים שלא הורגים? את אלה צריך להשאיר לשוטרים ולחיילי צה"ל".

מוסאי הוסיף כי "צריך להיות שוטר קבע בכל ניידת, שיפקח על פעילות המתנדבים, במקום לשלוח אותם לבד". למוסאי חשוב להדגיש כי "אני לא רוצה שיובן מדבריי שצריך להפסיק את מערך מתנדבים, אבל צריך לדעת לאבחן אותם, להכשיר אותם ולהעביר אותם השתלמויות. במקרה של עדן, השוטרים ביצעו מרדף מסוכן, שנמשך עשר דקות לפחות".

"הבעיה במשטרה היא לא בכמות כוח האדם, אלא בסוג שלו"

מערך המתנדבים של המשטרה מונה כ-40,000 אזרחים, מתוך כ-36,000 בגירים והשאר בני נוער. הפעילות המבצעית בה מעורבים המתנדבים הם מגוונים, וכוללים בין היתר סיור, בילוש, תנועה וכן בתפקידי ביטחון שוטף במסגרת מרכזי השיטור הקהילתי. אזרח המעוניין להתנדב למשטרה יעבור הליך מיון הכולל הליך מיון שיכלול שאלון אישי, כשירות רפואית ובדיקת ניגוד עניינים. לאחר מכן המועמד יושבע ויקבל תעודת מינוי זמנית. בשלב זה יישלח המתנדב לביצוע הכשרה בסיסית, בת 28 שעות, במסגרתה בין היתר עובר המתנדב הכשרה לשימוש בנשק. לאחר ההכשרה, הוא יופנה לקבלת אישור קצין מתנדבים מרחבי ומחוזי ואז יושם ביחידה בה יבצע את התנדבותו.

במסגרת כתבה שהתפרסמה לאחרונה באתר וואלה! בנושא בעיית כוח האדם במשמרות לילה במשטרה, אמר י', הממלא תפקיד בכיר באחד ממרכזי השליטה (משל"טים) של המשטרה כי "כסייר ותיק וכמי שעובד בלילות במשל"ט, הבעיה הגדולה היא לא רק בכמות, אלא בסוג כוח האדם. כששמים בניידת עם שוטר קבע פקח, מתנדב או שח"מית (חיילת בשירות חובה במשטרה, מ.ש), מבלי לזלזל, האפקט של הטיפול באירוע יורד משמעותית. הם לא בקיאים בחוק על בוריו והטיפול באירוע מתעכב. הרבה פעמים, לדוגמה במקרים של הפרעות ורעש, אני מוציא ניידות מאולתרות; מאלתר מתנדב מפה ופקח משם, כדי שהם יצאו למקום, וניידות הסיור הגדולות יוכלו לצאת לאירועים הגדולים יותר".

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully