וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוסי קרב יירטו כלי טיס זר שחדר לישראל

בדרום הר חברון יורט כלי טיס בלתי מאויש שחדר מכיוון הים התיכון, ובצה"ל נבדק אם מקורו בסיני או שמא נשלח בידי חיזבאללה. עד ראייה: "מפחיד, פתאום שמענו פיצוץ גדול"

שי מכלוף

מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו הבוקר (שבת) כלי טיס בלתי מאויש שחדר למרחב האווירי של ישראל, מעל שטחי יהודה ושומרון, ככל הנראה מעל דרום הר חברון. מטוסי חיל האוויר יירטו את כלי הטיס הזעיר בהוראת הרמטכ"ל, בני גנץ, לאחר מעקב שביצעו ובו התברר כי מדובר בכלי טייס שאינו ישראלי. בצה"ל נבדקת האפשרות כי מדובר בכלי טיס שחדר מחצי האי סיני, אם כי לא נפסלת האפשרות כי הוא נשלח מטעם גורמי חיזבאללה בלבנון.

דובר צה"ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי, מסר כי "מרגע הזיהוי בים הוזנקו מטוסי קרב לעבר המזל"ט, אשר יצרו איתו מגע באופן מיידי. לאחר שיקולים מבצעיים, הוחלט ליירט אותו בצפון הנגב, באזור יער יתיר". לדבריו, "מדובר בפעולה מבצעית מוצלחת, הן גם בהיבט הגילוי והן בפעולת היירוט". שר הביטחון, אהוד ברק, בירך את הרמטכ"ל ואת מפקד חיל האוויר על "הביצוע החד והיעיל במהלכו סוכל ויורט המל"ט באזור שמדרום לחברון". לדברי ברק, "אנו רואים בחומרה רבה את הניסיון לפגוע במרחב האווירי של ישראל ונשקול את תגובתנו בהמשך".

חיל האוויר יירט כלי טיס זר מעל דרום הר לבנון, אוקטובר 2012. דייב בוימוביץ'
מסוק חיל האוויר סורק אחר שברי כלי הטיס שיורט, היום/דייב בוימוביץ'

לפני זמן קצר סיים מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, להציג לרמטכ"ל נתונים ראשונים על האירוע. במקביל, בשעה האחרונה אוספים חבלנים, כולל נציגי חיל האוויר, את שברי הכלי בשטח. בצה"ל מעריכים כי הוא נועד למטרת איסוף מודיעין ולא נשא עימו חומר נפץ.

יחידת הבקרה האווירית של חיל האוויר הייתה זו שזיהתה את חדירת כלי הטיס הלא-מזוהה מאזור הים התיכון, כשהוא נע לכיוון המרחב המיושב בישראל. לאחר שלא הצליחה היחידה לעמוד על זהות כלי הטיס, התעורר חשד כי מדובר בכלי טיס עוין ולעברו הוקפצו מטוסי קרב של חיל האוויר. כאשר ניסיונות זיהוי נוספים כשלו, הוחלט ליירט את הכלי מעל שטחי יהודה ושומרון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

האזור בו יורט כלי הטיס הזר

"היינו באזור יער יתיר ובסביבות השעה 10 שמענו רעש מטוסי קרב", סיפר בשיחה עם וואלה! חדשות אריאל, עד לאירוע. "הרמנו ראש וראינו את המטוסים חגים בשמיים, חשבנו שמדובר באימונים עד שנשמע פיצוץ גדול והבנו שקרה משהו. אחרי הפיצוץ ראינו עשן, ואז נעלמו מטוסי הקרב ומאז, במשך כשעה וחצי, חגים מטוסים אחרים שמחפשים שרידים של כלי הטיס שפוצץ", הוסיף. לדבריו, "קצת מפחיד להבין שמטוס לא מזוהה חודר לשטח ישראל".

בשלב זה לא ברורה זהות כלי הטיס ומאין הגיע, אם מרצועת עזה או מגבול הצפון בידי חיזבאללה, ובשטח התבצעו סריקות לאיתור שברי הכלי. עד כה לא נטל אף ארגון אחריות על שיגור כלי הטיס הבלתי-מאויש. באתרי חדשות פלסטינים וערבים, כמו גם בפורומים פלסטינים וערבים, לא יודעים מאין הגיע כלי הטיס ומי עומד מאחורי שיגורו.

מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו כלי טיס זר מעל דרום הר חברון, אוקטובר 2012. דייב בוימוביץ'
מסוק חיל האוויר חג מעל האזור בו יורט כלי הטיס, היום/דייב בוימוביץ'

בתוך כך, מנגנוני הביטחון של חמאס קיימו הבוקר תרגיל שטח גדול בכל רחבי הרצועה. דובר משרד הפנים ברצועה מסר כי התרגיל נועד לשפר את רמת התיאום בין היחידות השונות של כוחות הביטחון. דבר התרגיל נשמר בסוד "כדי שגורמים חיצוניים, כמו כלי התקשורת", לדבריו, "לא ישפיעו עליו".

בשנת 2006 הצליח ארגון חיזבאללה להחדיר לשטח ישראל כלי טיס בלתי מאוישים מסוג "אבאביל", אולם היירוט לא נרשם כמוצלח. בעקבות האירועים בגבול הצפון נמתחה אז ביקורת על חיל האוויר, שלא הצליח ליירט במהירות את כלי הטיס, ובשל כך החלו בחיל אימונים מיוחדים ליירוט כלי טיס זעירים, בהם הפגינו הטייסים יכולת מרשימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully